Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2012 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | P@ranoá |
Download full: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10609 |
Summary: | The goal of this study was to develop a decision support tool able to cope with the new mobility planning paradigm that is currently emphasized by the Brazilian Ministry of the Cities. The model MARS, tool selected to replicate the dynamics of the urban development and the relationships between land use and transport was set up to the city of Porto Alegre. Eight different urban planning scenarios, related to different energy policies, were simulated for a time horizon of thirty years. The results drawn indicate that the model can be of great importance to studies of sustainable mobility urban planning. |
id |
UNB-28_edd183d2bb85203ffcb50ff0b6049090 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10609 |
network_acronym_str |
UNB-28 |
network_name_str |
P@ranoá |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportesPlanejamento de transportesUso do soloSistemas dinâmicosAnálise espacialAcessibilidadeTransport planningLand useDynamic systemsSpatial analysisAccessibilityThe goal of this study was to develop a decision support tool able to cope with the new mobility planning paradigm that is currently emphasized by the Brazilian Ministry of the Cities. The model MARS, tool selected to replicate the dynamics of the urban development and the relationships between land use and transport was set up to the city of Porto Alegre. Eight different urban planning scenarios, related to different energy policies, were simulated for a time horizon of thirty years. The results drawn indicate that the model can be of great importance to studies of sustainable mobility urban planning.O objetivo do presente estudo é analisar a viabilidade de uma ferramenta de apoio à decisão adequada à visão de planejamento da mobilidade, presente na legislação de mobilidade urbana sob respaldo do Ministério das Cidades, no Brasil. O modelo MARS, ferramenta selecionada para considerar a dinâmica do desenvolvimento urbano e integração entre uso do solo e transportes, foi ajustado para a cidade de Porto Alegre. Oito diferentes cenários de planejamento urbano, considerando diferentes políticas energéticas, foram simulados em um horizonte de trinta anos. Os resultados indicaram que o modelo pode vir a constituir uma importante contribuição para estudos de planejamento da mobilidade urbana sustentável.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2012-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/1060910.18830/issn.1679-0944.n7.2012.12318Paranoá; Vol. 5 No. 7 (2012): Respostas urbanas às mudanças climáticasParanoá; v. 5 n. 7 (2012): Respostas urbanas às mudanças climáticas1679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10609/9332Lopes, Simone BeckerPfaffenbichler, Paul ChristianSilva, Antônio Nélson Rodrigues dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-07T13:15:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10609Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-07T13:15:21P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
title |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
spellingShingle |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes Lopes, Simone Becker Planejamento de transportes Uso do solo Sistemas dinâmicos Análise espacial Acessibilidade Transport planning Land use Dynamic systems Spatial analysis Accessibility |
title_short |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
title_full |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
title_fullStr |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
title_full_unstemmed |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
title_sort |
Uma ferramenta para planejamento da mobilidade sustentável com base em modelo integrado de uso do solo e transportes |
author |
Lopes, Simone Becker |
author_facet |
Lopes, Simone Becker Pfaffenbichler, Paul Christian Silva, Antônio Nélson Rodrigues da |
author_role |
author |
author2 |
Pfaffenbichler, Paul Christian Silva, Antônio Nélson Rodrigues da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Simone Becker Pfaffenbichler, Paul Christian Silva, Antônio Nélson Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento de transportes Uso do solo Sistemas dinâmicos Análise espacial Acessibilidade Transport planning Land use Dynamic systems Spatial analysis Accessibility |
topic |
Planejamento de transportes Uso do solo Sistemas dinâmicos Análise espacial Acessibilidade Transport planning Land use Dynamic systems Spatial analysis Accessibility |
description |
The goal of this study was to develop a decision support tool able to cope with the new mobility planning paradigm that is currently emphasized by the Brazilian Ministry of the Cities. The model MARS, tool selected to replicate the dynamics of the urban development and the relationships between land use and transport was set up to the city of Porto Alegre. Eight different urban planning scenarios, related to different energy policies, were simulated for a time horizon of thirty years. The results drawn indicate that the model can be of great importance to studies of sustainable mobility urban planning. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10609 10.18830/issn.1679-0944.n7.2012.12318 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10609 |
identifier_str_mv |
10.18830/issn.1679-0944.n7.2012.12318 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/10609/9332 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paranoá; Vol. 5 No. 7 (2012): Respostas urbanas às mudanças climáticas Paranoá; v. 5 n. 7 (2012): Respostas urbanas às mudanças climáticas 1679-0944 1677-7395 reponame:P@ranoá instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
P@ranoá |
collection |
P@ranoá |
repository.name.fl_str_mv |
P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
paranoa@unb.br |
_version_ |
1797066978559524864 |