UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Maria da Graça B. B.
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146
Resumo: When premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre.
id UNB-4_6d6d3a2b750d7868a73e66718f7c2f03
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17146
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?Até quando preciso usar a imaginação?Mundo imaginárioResolução de problemasRaciocínio silogísticoImaginary worldProblem solvingSyllogistic reasoningWhen premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre.A apresentação de premissas em um contexto de brincadeira de faz-de-conta melhora o desempenho de crianças de quatro a seis anos na resolução de problemas silogísticos envolvendo fatos contrários à realidade (Dias e Harris, 1988a, b, c). Perguntou-se, então, em que idade crianças mais velhas dispensariam o uso do "mundo imaginário" como uma ajuda para resolver este tipo de problema. Os resultados mostram que o desenvolvimento da habilidade para raciocinar com premissas que violam o conhecimento empírico, em uma primeira fase, dos cinco aos nove anos de idade, necessita de um contexto de faz-de-conta. Em uma segunda etapa, a partir dos 10 anos, as crianças parecem começar a raciocinar silogisticamente com premissas que anteriormente seriam rejeitadas como falsas ou estranhas, sem o suporte de um contexto fictício.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-3611806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15455https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15669Dias, Maria da Graça B. B.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:43:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17146Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:43:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
Até quando preciso usar a imaginação?
title UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
spellingShingle UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
Dias, Maria da Graça B. B.
Mundo imaginário
Resolução de problemas
Raciocínio silogístico
Imaginary world
Problem solving
Syllogistic reasoning
title_short UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
title_full UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
title_fullStr UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
title_full_unstemmed UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
title_sort UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
author Dias, Maria da Graça B. B.
author_facet Dias, Maria da Graça B. B.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Maria da Graça B. B.
dc.subject.por.fl_str_mv Mundo imaginário
Resolução de problemas
Raciocínio silogístico
Imaginary world
Problem solving
Syllogistic reasoning
topic Mundo imaginário
Resolução de problemas
Raciocínio silogístico
Imaginary world
Problem solving
Syllogistic reasoning
description When premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15455
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15669
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1788355263254757376