UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146 |
Resumo: | When premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre. |
id |
UNB-4_6d6d3a2b750d7868a73e66718f7c2f03 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17146 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION?Até quando preciso usar a imaginação?Mundo imaginárioResolução de problemasRaciocínio silogísticoImaginary worldProblem solvingSyllogistic reasoningWhen premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre.A apresentação de premissas em um contexto de brincadeira de faz-de-conta melhora o desempenho de crianças de quatro a seis anos na resolução de problemas silogísticos envolvendo fatos contrários à realidade (Dias e Harris, 1988a, b, c). Perguntou-se, então, em que idade crianças mais velhas dispensariam o uso do "mundo imaginário" como uma ajuda para resolver este tipo de problema. Os resultados mostram que o desenvolvimento da habilidade para raciocinar com premissas que violam o conhecimento empírico, em uma primeira fase, dos cinco aos nove anos de idade, necessita de um contexto de faz-de-conta. Em uma segunda etapa, a partir dos 10 anos, as crianças parecem começar a raciocinar silogisticamente com premissas que anteriormente seriam rejeitadas como falsas ou estranhas, sem o suporte de um contexto fictício.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-3611806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15455https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15669Dias, Maria da Graça B. B.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:43:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17146Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:43:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? Até quando preciso usar a imaginação? |
title |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
spellingShingle |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? Dias, Maria da Graça B. B. Mundo imaginário Resolução de problemas Raciocínio silogístico Imaginary world Problem solving Syllogistic reasoning |
title_short |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
title_full |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
title_fullStr |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
title_full_unstemmed |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
title_sort |
UNTIL WHEN DO I NEED TO USE IMAGINATION? |
author |
Dias, Maria da Graça B. B. |
author_facet |
Dias, Maria da Graça B. B. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Maria da Graça B. B. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mundo imaginário Resolução de problemas Raciocínio silogístico Imaginary world Problem solving Syllogistic reasoning |
topic |
Mundo imaginário Resolução de problemas Raciocínio silogístico Imaginary world Problem solving Syllogistic reasoning |
description |
When premises are presented in the context of amake-believe game, 4 to 6 year-old children can reason about syllogismswhith contents that run directly counter to their beliefs (Dias e Harris.1988a, b, c). In the present study, we extent the age range to include 7 to10-years-old in order to find out whether older children dispense the use ofa "make-believe world" as an aid to solve contrary facts syllogisms. Theresults showed that, in a first phase, from 5 to 9 years of age, childrenneed the support of make-believe context to reason correctly. In a secondphase, from 10 years of age, children seem to reason correctly withpropositions that previously, without the support of a fíctitíous context,would be rejected as untrue or bizarre. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15455 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17146/15669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 351-361 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1788355263254757376 |