Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roncato, Graziele de Aguiar
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286
Resumo: This study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes.
id UNB-4_f09cd409d2b836aef9994f5620b9481f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25286
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Stimulus Classes to Infants up to 24 Months OldClasses de Estímulos por Bebês de até 24 Meses de IdadeSymbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, ToddlersComportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, BebêsThis study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes.Neste estudo investigou-se a emergência de classes de equivalência generalizada, com inclusão de reforçadores específicos em bebês de 24 meses. Relações auditivo-visuais (AB e AC) foram ensinadas, com consequências específicas (D), para 5 bebês entre 18 e 20 meses de idade. Testes de nomeação e de relações emergentes foram realizados (BC, CB, AD, DE e EB, com semelhança física dos estímulos E e B). Três participantes formaram de classes de equivalência, incluindo os reforçadores específicos (ABCD), e dois deles apresentaram nomeação consistente. Dois participantes apresentaram desempenho correspondente à equivalência generalizada. Os resultados indicaram (a) a inédita formação de classes de equivalência generalizada com inclusão de reforçadores específicos em bebês, e (b) que a nomeação pode não ser condição necessária para a formação de classes.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2021-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/2528610.1590/0102.3772e37220 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 37 (2021)1806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/33850https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/28995Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gilhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoncato, Graziele de AguiarStella Coutinho de Alcântara Gil, Maria 2022-07-22T16:17:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25286Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2022-07-22T16:17:22Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
Classes de Estímulos por Bebês de até 24 Meses de Idade
title Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
spellingShingle Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
Roncato, Graziele de Aguiar
Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers
Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês
title_short Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
title_full Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
title_fullStr Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
title_full_unstemmed Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
title_sort Stimulus Classes to Infants up to 24 Months Old
author Roncato, Graziele de Aguiar
author_facet Roncato, Graziele de Aguiar
Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria
author_role author
author2 Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roncato, Graziele de Aguiar
Stella Coutinho de Alcântara Gil, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers
Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês
topic Symbolic behavior, Stimulus control, Generalized equivalence class, Specific reinforcers, Toddlers
Comportamento simbólico, Controle de estímulos, Classes de equivalência generalizada, Reforçadores específicos, Bebês
description This study assessed the emergence of generalized equivalence classes, with the inclusion of specific reinforcers, by infants up to 24 months old. Auditory-visual relations (AB and AC) were taught, with specific consequences (D), for five infants aged between 18 and 20 months. Naming and emergent relations tests (BC, CB, AD, DE and EB, with B and E stimuli physically similar). Three participants demonstrated equivalence classes formation, including specific reinforcers (ABCD), and two of them presented consistent naming. Two participants demonstrated generalized equivalence classes. The results indicated the unprecedented formation of generalized equivalence classes with the inclusion of specific reinforcers in babies, and that naming may not be a necessary condition for the formation of classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286
10.1590/0102.3772e37220
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286
identifier_str_mv 10.1590/0102.3772e37220
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/33850
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/25286/28995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gil
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Graziele de Aguiar Roncato, Maria Stella Coutinho de Alcântara Gil
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 37 (2021)
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 37 (2021)
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211715774742528