Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253 |
Resumo: | The female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female characters |
id |
UNB-4_f426c817449f8c9b39de8b02ee474ce2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17253 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Girls in Brazilian Literature for Children and YouthAs Meninas na Literatura Infanto-Juvenil BrasileiraLiteratura infanto-juvenilRelação de gênero, de raça e de idadeEstereótipoLiterature for youthGender, race and generation relationshipStereotypeThe female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female charactersEste texto trata das relações hierárquicas de gênero, raça e idade que estão na base da literatura infanto-juvenil, e que sustentam e são sustentadas pelos perfis de personagens femininas estereotipadas. Os estereótipos mudam à medida que novas articulações de gênero, raça e idade vão se tornando visíveis na sociedade; as personagens femininas são apresentadas em posições sociais diferentes, nas quais não poderiam estar no passado. As conclusões vão no sentido de existir uma interação no ato de escrever para crianças, na qual transforma-se o fazer literário do(a) autor(a) pelo aproveitamento simbólico de personagens femininas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-2211806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15753https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15763Rosemberg, FúlviaPiza, Edithinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T14:44:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17253Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T14:44:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth As Meninas na Literatura Infanto-Juvenil Brasileira |
title |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
spellingShingle |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth Rosemberg, Fúlvia Literatura infanto-juvenil Relação de gênero, de raça e de idade Estereótipo Literature for youth Gender, race and generation relationship Stereotype |
title_short |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
title_full |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
title_fullStr |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
title_full_unstemmed |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
title_sort |
Girls in Brazilian Literature for Children and Youth |
author |
Rosemberg, Fúlvia |
author_facet |
Rosemberg, Fúlvia Piza, Edith |
author_role |
author |
author2 |
Piza, Edith |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosemberg, Fúlvia Piza, Edith |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura infanto-juvenil Relação de gênero, de raça e de idade Estereótipo Literature for youth Gender, race and generation relationship Stereotype |
topic |
Literatura infanto-juvenil Relação de gênero, de raça e de idade Estereótipo Literature for youth Gender, race and generation relationship Stereotype |
description |
The female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female characters |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15753 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15763 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1788355263612321792 |