Girls in Brazilian Literature for Children and Youth

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosemberg, Fúlvia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Piza, Edith
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253
Resumo: The female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female characters
id UNB-4_f426c817449f8c9b39de8b02ee474ce2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17253
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling Girls in Brazilian Literature for Children and YouthAs Meninas na Literatura Infanto-Juvenil BrasileiraLiteratura infanto-juvenilRelação de gênero, de raça e de idadeEstereótipoLiterature for youthGender, race and generation relationshipStereotypeThe female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female charactersEste texto trata das relações hierárquicas de gênero, raça e idade que estão na base da literatura infanto-juvenil, e que sustentam e são sustentadas pelos perfis de personagens femininas estereotipadas. Os estereótipos mudam à medida que novas articulações de gênero, raça e idade vão se tornando visíveis na sociedade; as personagens femininas são apresentadas em posições sociais diferentes, nas quais não poderiam estar no passado. As conclusões vão no sentido de existir uma interação no ato de escrever para crianças, na qual transforma-se o fazer literário do(a) autor(a) pelo aproveitamento simbólico de personagens femininas.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-2211806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15753https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15763Rosemberg, FúlviaPiza, Edithinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-18T14:44:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17253Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-18T14:44:26Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
As Meninas na Literatura Infanto-Juvenil Brasileira
title Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
spellingShingle Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
Rosemberg, Fúlvia
Literatura infanto-juvenil
Relação de gênero, de raça e de idade
Estereótipo
Literature for youth
Gender, race and generation relationship
Stereotype
title_short Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
title_full Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
title_fullStr Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
title_full_unstemmed Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
title_sort Girls in Brazilian Literature for Children and Youth
author Rosemberg, Fúlvia
author_facet Rosemberg, Fúlvia
Piza, Edith
author_role author
author2 Piza, Edith
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosemberg, Fúlvia
Piza, Edith
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura infanto-juvenil
Relação de gênero, de raça e de idade
Estereótipo
Literature for youth
Gender, race and generation relationship
Stereotype
topic Literatura infanto-juvenil
Relação de gênero, de raça e de idade
Estereótipo
Literature for youth
Gender, race and generation relationship
Stereotype
description The female characters in Brazilian literature for children and youth are analysed considering gender, race, andgeneration hierarchies supporting, and supported by, the stereotypes of these characters. The stereotypes change according tonew gender, race, and age links. As these social links become visible, the female characters are presented in different socialpositions where they could not be in the past. The conclusions point to an interaction in the act of writing for children, in whichthe writer is able to transform her/his work through symbolic changes in female characters
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15753
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17253/15763
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 Núm. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 11 No. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 11 n. 3 (1995): Revista Psicologia: Teoria e Pesquisa; 213-221
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1788355263612321792