“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Resende, Nilton
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658
Resumo: In 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling.  This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author.
id UNB-5_44433f6e01526226a05ce2d296bb2812
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22658
network_acronym_str UNB-5
network_name_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository_id_str
spelling “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles“Anão de jardim”: el “cuento total” de Lygia Fagundes Telles“Anão de jardim”: o “conto total” de Lygia Fagundes Tellescontoconto totalgrotescomonstroalegoriaLygia Fagundes Tellescuentocuento totalgrotescomonstruoalegoríaLygia Fagundes Tellesshort storytotal talegrotesquemonsterallegoryLygia Fagundes TellesIn 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling.  This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author.En 1995, Lygia Fagundes Telles publicó su último libro de cuentos, A noite escura e mais eu ”“ los volúmenes de textos cortos publicados después son de naturaleza híbrida (invención y memoria), crónicas o compilación de cuentos dispersos. El último cuento de este libro, “Anão de jardín”, por su naturaleza grotesca y alegórica, puede ser considerado un cuento sumario, uma síntesis de la cuentística lygiana. En este artículo, valiéndose principalmente de la teorización de Kayser (2003) sobre “lo grotesco”, de los estudios de Kappler (1994) sobre “los monstruos” y, aún de las interpretaciones simbólicas de Chevalier & Gheerbrant (2005), se defiende “Anão de jardín” como un “cuento total”, siendo Kobold (el narrador del texto) un ser diabólico / escindido en el que se condensan los personajes lygianos y sus dramas.  Se considera, aún, el jardín ”“ escenario en que se acontece la narrativa ”“ una representación encapsulada del mundo ficcional de la autora.Em 1995, Lygia Fagundes Telles publicou o seu último livro de contos, A noite escura e mais eu ”“ os volumes de textos curtos publicados em seguida são de natureza híbrida (invenção e memória), crônicas ou compilação de contos dispersos. O último conto desse livro, “Anão de jardim”, por sua natureza grotesca e alegórica, pode ser considerado um conto súmula, uma síntese da contística lygiana. Neste artigo, valendo-se principalmente da teorização de Kayser (2003) sobre “o grotesco”, dos estudos de Kappler (1994) sobre “os monstros” e, ainda, das interpretações simbólicas de Chevalier e Gheerbrant (2005), defende-se “Anão de jardim” como um “conto total”, sendo Kobold (o narrador desse texto) um ser diabólico/cindido, no qual se condensam as personagens lygianas e seus dramas. Considera-se, ainda, o jardim ”“ cenário em que se passa a narrativa ”“ uma representação encapsulada do mundo ficcional da autora.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia2019-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2265810.1590/2316-4018563Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-142316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/20491https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/21878Copyright (c) 2019 Nilton Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Nilton2019-02-06T20:35:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22658Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-02-06T20:35:39Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
“Anão de jardim”: el “cuento total” de Lygia Fagundes Telles
“Anão de jardim”: o “conto total” de Lygia Fagundes Telles
title “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
spellingShingle “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
Resende, Nilton
conto
conto total
grotesco
monstro
alegoria
Lygia Fagundes Telles
cuento
cuento total
grotesco
monstruo
alegoría
Lygia Fagundes Telles
short story
total tale
grotesque
monster
allegory
Lygia Fagundes Telles
title_short “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
title_full “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
title_fullStr “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
title_full_unstemmed “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
title_sort “Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
author Resende, Nilton
author_facet Resende, Nilton
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Resende, Nilton
dc.subject.por.fl_str_mv conto
conto total
grotesco
monstro
alegoria
Lygia Fagundes Telles
cuento
cuento total
grotesco
monstruo
alegoría
Lygia Fagundes Telles
short story
total tale
grotesque
monster
allegory
Lygia Fagundes Telles
topic conto
conto total
grotesco
monstro
alegoria
Lygia Fagundes Telles
cuento
cuento total
grotesco
monstruo
alegoría
Lygia Fagundes Telles
short story
total tale
grotesque
monster
allegory
Lygia Fagundes Telles
description In 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling.  This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Reviewed
Evaluado por los pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658
10.1590/2316-4018563
url https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658
identifier_str_mv 10.1590/2316-4018563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/20491
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/21878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Nilton Resende
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Nilton Resende
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasí­lia
dc.source.none.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14
2316-4018
1518-0158
reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
collection Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
repository.name.fl_str_mv Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com
_version_ 1800211020976750592