“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658 |
Resumo: | In 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling. This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author. |
id |
UNB-5_44433f6e01526226a05ce2d296bb2812 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22658 |
network_acronym_str |
UNB-5 |
network_name_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository_id_str |
|
spelling |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles“Anão de jardim”: el “cuento total” de Lygia Fagundes Telles“Anão de jardim”: o “conto total” de Lygia Fagundes Tellescontoconto totalgrotescomonstroalegoriaLygia Fagundes Tellescuentocuento totalgrotescomonstruoalegoríaLygia Fagundes Tellesshort storytotal talegrotesquemonsterallegoryLygia Fagundes TellesIn 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling. This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author.En 1995, Lygia Fagundes Telles publicó su último libro de cuentos, A noite escura e mais eu ”“ los volúmenes de textos cortos publicados después son de naturaleza híbrida (invención y memoria), crónicas o compilación de cuentos dispersos. El último cuento de este libro, “Anão de jardín”, por su naturaleza grotesca y alegórica, puede ser considerado un cuento sumario, uma síntesis de la cuentística lygiana. En este artículo, valiéndose principalmente de la teorización de Kayser (2003) sobre “lo grotesco”, de los estudios de Kappler (1994) sobre “los monstruos” y, aún de las interpretaciones simbólicas de Chevalier & Gheerbrant (2005), se defiende “Anão de jardín” como un “cuento total”, siendo Kobold (el narrador del texto) un ser diabólico / escindido en el que se condensan los personajes lygianos y sus dramas. Se considera, aún, el jardín ”“ escenario en que se acontece la narrativa ”“ una representación encapsulada del mundo ficcional de la autora.Em 1995, Lygia Fagundes Telles publicou o seu último livro de contos, A noite escura e mais eu ”“ os volumes de textos curtos publicados em seguida são de natureza híbrida (invenção e memória), crônicas ou compilação de contos dispersos. O último conto desse livro, “Anão de jardim”, por sua natureza grotesca e alegórica, pode ser considerado um conto súmula, uma síntese da contística lygiana. Neste artigo, valendo-se principalmente da teorização de Kayser (2003) sobre “o grotesco”, dos estudos de Kappler (1994) sobre “os monstros” e, ainda, das interpretações simbólicas de Chevalier e Gheerbrant (2005), defende-se “Anão de jardim” como um “conto total”, sendo Kobold (o narrador desse texto) um ser diabólico/cindido, no qual se condensam as personagens lygianas e seus dramas. Considera-se, ainda, o jardim ”“ cenário em que se passa a narrativa ”“ uma representação encapsulada do mundo ficcional da autora.Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília2019-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluado por los paresAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/2265810.1590/2316-4018563Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-142316-40181518-0158reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporâneainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/20491https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/21878Copyright (c) 2019 Nilton Resendeinfo:eu-repo/semantics/openAccessResende, Nilton2019-02-06T20:35:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22658Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/estudosPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/estudos/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com2316-40181518-0158opendoar:2019-02-06T20:35:39Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles “Anão de jardim”: el “cuento total” de Lygia Fagundes Telles “Anão de jardim”: o “conto total” de Lygia Fagundes Telles |
title |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
spellingShingle |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles Resende, Nilton conto conto total grotesco monstro alegoria Lygia Fagundes Telles cuento cuento total grotesco monstruo alegoría Lygia Fagundes Telles short story total tale grotesque monster allegory Lygia Fagundes Telles |
title_short |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
title_full |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
title_fullStr |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
title_full_unstemmed |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
title_sort |
“Anão de jardim”: the “total tale” of Lygia Fagundes Telles |
author |
Resende, Nilton |
author_facet |
Resende, Nilton |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Resende, Nilton |
dc.subject.por.fl_str_mv |
conto conto total grotesco monstro alegoria Lygia Fagundes Telles cuento cuento total grotesco monstruo alegoría Lygia Fagundes Telles short story total tale grotesque monster allegory Lygia Fagundes Telles |
topic |
conto conto total grotesco monstro alegoria Lygia Fagundes Telles cuento cuento total grotesco monstruo alegoría Lygia Fagundes Telles short story total tale grotesque monster allegory Lygia Fagundes Telles |
description |
In 1995, Lygia Fagundes Telles published her last book of short stories, A noite escura e mais eu ”“ the volumes of short texts that were later published are of a hybrid nature (invention and memory), appearing as chronicles or compilations of scattered tales. The last story in this book, “Anão de jardim”, due to its grotesque and allegorical nature, can be considered a summary tale, a synthesis of lygiana storytelling. This article, supported by Kayser's (2003) theorizing about “the grotesque”, Kappler's (1994) studies on "monsters" and Chevalier & Gheerbrant's (2005) symbolic interpretations, argues for “Anão de jardim” as a “total tale”. Kobold (the narrator of the text), for example, is a diabolical / split-off being in which concentrate lygian characters and their dramas. The garden ”“ the setting of the narrative ”“ is also considered an encapsulated representation of the fictional world of the author. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Reviewed Evaluado por los pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658 10.1590/2316-4018563 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658 |
identifier_str_mv |
10.1590/2316-4018563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/20491 https://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/22658/21878 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Nilton Resende info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Nilton Resende |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea, da Pós-Graduação em Literatura da Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; No. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14 Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea; n. 56 (2019): Lygia Fagundes Telles - Regina Dalcastagnè (Org.); 1-14 2316-4018 1518-0158 reponame:Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
collection |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistaestudos@gmail.com |
_version_ |
1800211020976750592 |