Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dimitrov, Eduardo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociedade e Estado
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/22076
Resumo: In 1948, the painter Cícero Dias was already living in Paris for almost ten years and began to make abstract painting. Part of the Recife’s intellectuals saw less Pernambuco in its new phase and, therefore, less interest. In reaction, a group close to the painter, among them Gilberto Freyre and Mário Pedrosa, acted in his defense. The analysis of the reception of Cicero Dias works of assists in the understanding of the Brazilian modernism beyond the Rio de Janeiro - São Paulo axis. Always remembered in retrospectives of the national art, Cícero Dias occupies a dubious position in the scene of the Pernambuco arts because his identitie is put in question by the use of the abstraction. Recovering this debate, one can glimpse what were the possibilities and the constraints imposed on the artists who wanted to make their careers in the periphery of the Brazilian cultural system.
id UNB-9_98c91ce74160f6af7ab11f9dfcc305a7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22076
network_acronym_str UNB-9
network_name_str Sociedade e Estado
repository_id_str
spelling Cícero Dias and the Regionalism in PernambucoCícero Dias e o regionalismo pernambucanoCícero DiasRegionalismoModernismoPernambucoSociologia da arteCícero DiasRegionalismModernismPernambucoSociology of artIn 1948, the painter Cícero Dias was already living in Paris for almost ten years and began to make abstract painting. Part of the Recife’s intellectuals saw less Pernambuco in its new phase and, therefore, less interest. In reaction, a group close to the painter, among them Gilberto Freyre and Mário Pedrosa, acted in his defense. The analysis of the reception of Cicero Dias works of assists in the understanding of the Brazilian modernism beyond the Rio de Janeiro - São Paulo axis. Always remembered in retrospectives of the national art, Cícero Dias occupies a dubious position in the scene of the Pernambuco arts because his identitie is put in question by the use of the abstraction. Recovering this debate, one can glimpse what were the possibilities and the constraints imposed on the artists who wanted to make their careers in the periphery of the Brazilian cultural system.Em 1948, o pintor Cícero Dias já estava vivendo em Paris há quase dez anos e passava a fazer pintura abstrata. Parte da intelectualidade recifense enxergava menos Pernambuco nessa sua nova fase e, portanto, menos interesse. Em reação, um grupo próximo ao pintor, dentre eles Gilberto Freyre e Mário Pedrosa, atuou em sua defesa. A análise da recepção das obras de Cícero auxilia na compreensão do funcionamento do modernismo brasileiro para além do eixo Rio de Janeiro - São Paulo. Sempre lembrado em retrospectivas da arte nacional, Cícero Dias ocupa uma posição dúbia no cenário das artes pernambucanas na medida em que sua pernambucanidade é posta em questão pelo uso da abstração. Ao recuperar esse debate, pode-se vislumbrar quais eram as possibilidades e as constrições impostas aos artistas que pretendiam fazer suas carreiras na periferia do sistema cultural brasileiro.Departamento de Sociologia - UnB/SOL2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/2207610.1590/s0102-6992-201833030004Sociedade e Estado; Vol. 33 No. 03 (2018); 727-754Sociedade e Estado; Vol. 33 Núm. 03 (2018); 727-754Sociedade e Estado; v. 33 n. 03 (2018); 727-7541980-54620102-6992reponame:Sociedade e Estadoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/22076/20204Copyright (c) 2018 Revista Sociedade e Estadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDimitrov, Eduardo2019-04-05T21:14:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22076Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/oaiportaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br1980-54620102-6992opendoar:2019-04-05T21:14:04Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
Cícero Dias e o regionalismo pernambucano
title Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
spellingShingle Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
Dimitrov, Eduardo
Cícero Dias
Regionalismo
Modernismo
Pernambuco
Sociologia da arte
Cícero Dias
Regionalism
Modernism
Pernambuco
Sociology of art
title_short Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
title_full Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
title_fullStr Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
title_full_unstemmed Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
title_sort Cícero Dias and the Regionalism in Pernambuco
author Dimitrov, Eduardo
author_facet Dimitrov, Eduardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dimitrov, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Cícero Dias
Regionalismo
Modernismo
Pernambuco
Sociologia da arte
Cícero Dias
Regionalism
Modernism
Pernambuco
Sociology of art
topic Cícero Dias
Regionalismo
Modernismo
Pernambuco
Sociologia da arte
Cícero Dias
Regionalism
Modernism
Pernambuco
Sociology of art
description In 1948, the painter Cícero Dias was already living in Paris for almost ten years and began to make abstract painting. Part of the Recife’s intellectuals saw less Pernambuco in its new phase and, therefore, less interest. In reaction, a group close to the painter, among them Gilberto Freyre and Mário Pedrosa, acted in his defense. The analysis of the reception of Cicero Dias works of assists in the understanding of the Brazilian modernism beyond the Rio de Janeiro - São Paulo axis. Always remembered in retrospectives of the national art, Cícero Dias occupies a dubious position in the scene of the Pernambuco arts because his identitie is put in question by the use of the abstraction. Recovering this debate, one can glimpse what were the possibilities and the constraints imposed on the artists who wanted to make their careers in the periphery of the Brazilian cultural system.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/22076
10.1590/s0102-6992-201833030004
url https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/22076
identifier_str_mv 10.1590/s0102-6992-201833030004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/sociedade/article/view/22076/20204
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Sociedade e Estado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Sociedade e Estado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Sociologia - UnB/SOL
dc.source.none.fl_str_mv Sociedade e Estado; Vol. 33 No. 03 (2018); 727-754
Sociedade e Estado; Vol. 33 Núm. 03 (2018); 727-754
Sociedade e Estado; v. 33 n. 03 (2018); 727-754
1980-5462
0102-6992
reponame:Sociedade e Estado
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Sociedade e Estado
collection Sociedade e Estado
repository.name.fl_str_mv Sociedade e Estado - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos@bce.unb.br||revistasol@unb.br
_version_ 1788355307583307776