Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Profanações |
Texto Completo: | http://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/5036 |
Resumo: | The general objective of this article is to present the reflections of Giorgio Agamben (1942), Italian philosophy, about music and its intrinsic relationship with language. The analysis focuses on the works in which the philosopher addresses the theme, specifically selecting the passages in which the music-language nexus appears with greater relevance. Because it is a theme on which Agamben focuses, unsystematically, over the course of four decades, the specific objective of the article is organized as scattered references in the philosopher's work as a whole and to comment on them. From them, it clarifies the definitions of music as “original opening” of language and of philosophy as “supreme music” presented by Agamben in the aforementioned works. In this sense, the specific purpose of the article is to present a systematic study on the music-language nexus, whose function is to allow the understanding of a smaller part of an even bigger and more central problem for the philosophy of Giorgio Agamben: the nature of language itself. Key words: Agamben; language; music; philosophy. |
id |
UNC-0_026459ccebe9505249eeba64391aaffe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5036 |
network_acronym_str |
UNC-0 |
network_name_str |
Profanações |
repository_id_str |
|
spelling |
Music and language in the philosophy of Giorgio AgambenMúsica y lenguaje en la filosofía de Giorgio AgambenMúsica e linguagem na filosofia de Giorgio Agamben The general objective of this article is to present the reflections of Giorgio Agamben (1942), Italian philosophy, about music and its intrinsic relationship with language. The analysis focuses on the works in which the philosopher addresses the theme, specifically selecting the passages in which the music-language nexus appears with greater relevance. Because it is a theme on which Agamben focuses, unsystematically, over the course of four decades, the specific objective of the article is organized as scattered references in the philosopher's work as a whole and to comment on them. From them, it clarifies the definitions of music as “original opening” of language and of philosophy as “supreme music” presented by Agamben in the aforementioned works. In this sense, the specific purpose of the article is to present a systematic study on the music-language nexus, whose function is to allow the understanding of a smaller part of an even bigger and more central problem for the philosophy of Giorgio Agamben: the nature of language itself. Key words: Agamben; language; music; philosophy. El objetivo general del artículo es presentar las reflexiones de Giorgio Agamben (1942), filósofo italiano, sobre la música y su relación intrínseca con el lenguaje. El análisis se centra en las obras en las que el filósofo aborda el tema, seleccionando concretamente los fragmentos en los que el nexo música-lenguaje aparece de forma más destacada. Al tratarse de un tema que Agamben ha abordado, de forma no sistemática, a lo largo de cuatro décadas, el objetivo específico del artículo es organizar las referencias diseminadas a lo largo de la obra del filósofo y comentarlas. A partir de ellos, busco aclarar las definiciones de música como “apertura original” del lenguaje y de filosofía como “música suprema” presentadas por Agamben en las obras mencionadas. En este sentido, el propósito que se propone el artículo es presentar un estudio sistemático del nexo música-lenguaje, cuya función es permitir la comprensión de una parte más pequeña de un problema aún mayor y más central para la filosofía de Giorgio Agamben: la naturaleza de el lenguaje mismo.O artigo tem por objetivo geral apresentar as reflexões de Giorgio Agamben (1942), filósofo italiano, acerca da música e de sua relação intrínseca com a linguagem. A análise se concentra sobre as obras em que o filósofo aborda o tema, selecionando, especificamente, os trechos em que o nexo música-linguagem aparece com maior relevo. Por se tratar de uma temática sobre a qual Agamben se debruça, de modo assistemático, no decorrer de 4 (quatro) décadas, o objetivo específico do artigo é organizar as referências dispersas no conjunto da obra do filósofo e comentá-las. A partir delas procura-se esclarecer as definições de música como “abertura originária” da linguagem e de filosofia como “música suprema” apresentadas por Agamben nas obras supracitadas. Neste sentido, a finalidade proposta pelo artigo é apresentar um estudo sistemático sobre o nexo música-linguagem, cuja função é permitir a compreensão de uma parte menor de um problema ainda maior e mais central para a filosofia de Giorgio Agamben: a natureza da própria linguagem. Palavras-chave: Agamben; linguagem; música; filosofia.Universidade do Contestado (UnC)2023-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/503610.24302/prof.v10.5036Profanações; v. 10 (2023); 679-7092358-612510.24302/prof.v10.reponame:Profanaçõesinstname:Universidade do Contestado (UNC)instacron:UNCporhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/5036/2074Copyright (c) 2023 Profanaçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuchard, Alan Barbosa2023-12-15T23:10:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5036Revistahttp://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/PRIhttp://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/oai||sandro@unc.br2358-61252358-6125opendoar:2023-12-15T23:10:30Profanações - Universidade do Contestado (UNC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben Música y lenguaje en la filosofía de Giorgio Agamben Música e linguagem na filosofia de Giorgio Agamben |
title |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
spellingShingle |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben Buchard, Alan Barbosa |
title_short |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
title_full |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
title_fullStr |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
title_full_unstemmed |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
title_sort |
Music and language in the philosophy of Giorgio Agamben |
author |
Buchard, Alan Barbosa |
author_facet |
Buchard, Alan Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buchard, Alan Barbosa |
description |
The general objective of this article is to present the reflections of Giorgio Agamben (1942), Italian philosophy, about music and its intrinsic relationship with language. The analysis focuses on the works in which the philosopher addresses the theme, specifically selecting the passages in which the music-language nexus appears with greater relevance. Because it is a theme on which Agamben focuses, unsystematically, over the course of four decades, the specific objective of the article is organized as scattered references in the philosopher's work as a whole and to comment on them. From them, it clarifies the definitions of music as “original opening” of language and of philosophy as “supreme music” presented by Agamben in the aforementioned works. In this sense, the specific purpose of the article is to present a systematic study on the music-language nexus, whose function is to allow the understanding of a smaller part of an even bigger and more central problem for the philosophy of Giorgio Agamben: the nature of language itself. Key words: Agamben; language; music; philosophy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/5036 10.24302/prof.v10.5036 |
url |
http://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/5036 |
identifier_str_mv |
10.24302/prof.v10.5036 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.unc.br/index.php/prof/article/view/5036/2074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Profanações https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Profanações https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Contestado (UnC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Contestado (UnC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Profanações; v. 10 (2023); 679-709 2358-6125 10.24302/prof.v10. reponame:Profanações instname:Universidade do Contestado (UNC) instacron:UNC |
instname_str |
Universidade do Contestado (UNC) |
instacron_str |
UNC |
institution |
UNC |
reponame_str |
Profanações |
collection |
Profanações |
repository.name.fl_str_mv |
Profanações - Universidade do Contestado (UNC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sandro@unc.br |
_version_ |
1797688249135661056 |