Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Yara
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10502
Resumo: This article analyzes the discontent among teachers from a psychoanalytic perspective. Results of a survey, carried out between 2011 and 2013, with high school teachers in the city of Uberlândia-MG, are presented, in which interviews were carried out in order to understand possible reasons for the discontent among teachers. Understanding the malaise tha resulted of this discontent as a social phenomenon, we seek to analyze motivations related to typical symptoms of teacher malaise, such as apathy, suffering, illness and others. With support in Freudian Psychoanalysis, we established a relationship between social discontent and social phenomena that affect the school context, and that create psychological distress for many teachers. We found that some reasons for the malaise y discontent are associated with the failures of the educational process as an operator of psychic interdiction of students and ambivalence of feelings in relation to the profession, which can represent guilt and self-harm. We conclude that the school scenario needs contributions to reflections about the processes of social interdiction and the analysis of teacher malaise itself, as a dilemma that goes beyond the school walls.
id UNEB-3_ae20e0ef01dbfc2651bae854657972ac
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/10502
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanáliseMal-estarMal-estar docentePsicanálise e EducaçãoThis article analyzes the discontent among teachers from a psychoanalytic perspective. Results of a survey, carried out between 2011 and 2013, with high school teachers in the city of Uberlândia-MG, are presented, in which interviews were carried out in order to understand possible reasons for the discontent among teachers. Understanding the malaise tha resulted of this discontent as a social phenomenon, we seek to analyze motivations related to typical symptoms of teacher malaise, such as apathy, suffering, illness and others. With support in Freudian Psychoanalysis, we established a relationship between social discontent and social phenomena that affect the school context, and that create psychological distress for many teachers. We found that some reasons for the malaise y discontent are associated with the failures of the educational process as an operator of psychic interdiction of students and ambivalence of feelings in relation to the profession, which can represent guilt and self-harm. We conclude that the school scenario needs contributions to reflections about the processes of social interdiction and the analysis of teacher malaise itself, as a dilemma that goes beyond the school walls.Este artículo analiza el malestar entre los docentes desde una perspectiva psicoanalítica. Se presentan los resultados de una investigación, realizada entre 2011 y 2013, con profesores de secundaria en la ciudad de Uberlândia-MG. Se realizaron entrevistas para comprender posibles razones de malestar entre los docentes. Al entender el malestar como un fenómeno social, buscamos analizar las motivaciones involucradas con los síntomas típicos del malestar de profesores, como la apatía, el sufrimiento y enfermedad. Con el apoyo del psicoanálisis freudiano, establecimos una relación entre el malestar social y los fenómenos sociales que afectan el contexto escolar y que provocan angustiapsicológica para muchos maestros. Descubrimos que algunos motivos del malestar están asociados con los fracasos del proceso educativo como operador de interdicción psicológica de estudiantes y ambivalencia de sentimientos en relación con la profesión, que supone culpa y autolesión. Llegamos a la conclusión de que el escenario escolar necesita reflexiones sobre los procesos de interdicción social y el análisis del malestar como un dilema que va más allá de los muros escolares.Este artigo analisa o mal-estar entre professores a partir da perspectiva psicanalítica. São apresentados resultados de uma pesquisa, realizada entre os anos de 2011 e 2013, com professores do ensino médio, na cidade de Uberlândia, MG, na qual foram realizadas entrevistas no intuito de compreender possíveis razões do mal-estar entre professores. Compreendendo o mal-estar como fenômeno social maior, buscamos analisar motivações relacionadas a sintomas típicos do mal-estar docente, como apatia, sofrimento, adoecimento e outros. Com apoio na Psicanálise Freudiana estabelecemos uma relação entre o malestar social e fenômeno sociais que atingem o contexto escolar, e que eclodem em sofrimento psíquico para muitos docentes. Verificamos que algumas razões do mal-estar estão associadas às falhas do processo educacional enquanto operador de interdição dos alunos e ambivalência de sentimentos em relação à profissão, que ora assume contornos de culpa e autoagressão. Concluímos que o cenário escolar aspira contribuições para reflexões acerca dos processos de interdição social e da própria análise do mal-estar, enquanto dilema que extrapola os muros da escola.UNEB2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1050210.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p127-146Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 127-1462358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v29.n60reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10502/7420Santos, Yarainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-18T00:24:02Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/10502Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-18T00:24:02Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
title Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
spellingShingle Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
Santos, Yara
Mal-estar
Mal-estar docente
Psicanálise e Educação
title_short Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
title_full Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
title_fullStr Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
title_full_unstemmed Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
title_sort Do mal-estar social ao malestar docente: contribuições da psicanálise
author Santos, Yara
author_facet Santos, Yara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Yara
dc.subject.por.fl_str_mv Mal-estar
Mal-estar docente
Psicanálise e Educação
topic Mal-estar
Mal-estar docente
Psicanálise e Educação
description This article analyzes the discontent among teachers from a psychoanalytic perspective. Results of a survey, carried out between 2011 and 2013, with high school teachers in the city of Uberlândia-MG, are presented, in which interviews were carried out in order to understand possible reasons for the discontent among teachers. Understanding the malaise tha resulted of this discontent as a social phenomenon, we seek to analyze motivations related to typical symptoms of teacher malaise, such as apathy, suffering, illness and others. With support in Freudian Psychoanalysis, we established a relationship between social discontent and social phenomena that affect the school context, and that create psychological distress for many teachers. We found that some reasons for the malaise y discontent are associated with the failures of the educational process as an operator of psychic interdiction of students and ambivalence of feelings in relation to the profession, which can represent guilt and self-harm. We conclude that the school scenario needs contributions to reflections about the processes of social interdiction and the analysis of teacher malaise itself, as a dilemma that goes beyond the school walls.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10502
10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p127-146
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10502
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n60.p127-146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/10502/7420
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 29 n. 60 (2020): Psicanálise e Educação; 127-146
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v29.n60
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1788355181507772416