Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Zoch, Lisiane Neto, Homa, Agostinho Iaqchan Ryokiti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298
Resumo: This paper presents a proposal for e-learning with the content of Combinatory, developed according to the SCORM standard and available on the collaborative platform ILIAS. The objective was to investigate the process of learning the didactic sequence, with the content of Combinatory, validating the capabilities of SCORM in the production of a multi-path didactic sequence using the principles of constructivist teaching and the use of electronic technologies in teaching. This approach emphasizes the individualized learning facilitated by the use of multi-path. Also presented are results of an e-learning experience implemented with nine students enrolled in the Mathematics Teaching Program at the Lutheran University of Brazil. Keywords: Mathematics Education. SCORM. Combinatory. Technologies in Teaching Mathematics. Electronic Learning.
id UNESP-14_50d3287ac49cab4209ee3bbf520106d9
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3298
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM StandardSeqüência Didática com Análise Combinatória no Padrão SCORMEducação Matemática. SCORM. Análise Combinatória. Tecnologias na Educação Matemática. Ensino Eletrônico.This paper presents a proposal for e-learning with the content of Combinatory, developed according to the SCORM standard and available on the collaborative platform ILIAS. The objective was to investigate the process of learning the didactic sequence, with the content of Combinatory, validating the capabilities of SCORM in the production of a multi-path didactic sequence using the principles of constructivist teaching and the use of electronic technologies in teaching. This approach emphasizes the individualized learning facilitated by the use of multi-path. Also presented are results of an e-learning experience implemented with nine students enrolled in the Mathematics Teaching Program at the Lutheran University of Brazil. Keywords: Mathematics Education. SCORM. Combinatory. Technologies in Teaching Mathematics. Electronic Learning.Este trabalho apresenta uma proposta de e-learning, com o conteúdo de Análise Combinatória, desenvolvida no padrão SCORM e disponibilizada na plataforma colaborativa ILIAS. O objetivo foi investigar o processo de ensino e aprendizagem da seqüência didática, com o conteúdo de Análise Combinatória, validando as capacidades do SCORM na produção de uma seqüência didática multicaminhos, utilizando os princípios construtivistas de ensino e o uso de tecnologias de ensino eletrônico. Esta abordagem dá ênfase ao aprendizado individualizado propiciado pelo uso de multicaminhos. Apresenta, também, os resultados da implementação do e-learning com nove alunos do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Luterana do Brasil. Palavras-chave: Educação Matemática. SCORM. Análise Combinatória. Tecnologias na Educação Matemática. Ensino Eletrônico.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2009-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 27-551980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298/2791Groenwald, Claudia Lisete OliveiraZoch, Lisiane NetoHoma, Agostinho Iaqchan Ryokitiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T00:54:10Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3298Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T00:54:10Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
Seqüência Didática com Análise Combinatória no Padrão SCORM
title Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
spellingShingle Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
Educação Matemática. SCORM. Análise Combinatória. Tecnologias na Educação Matemática. Ensino Eletrônico.
title_short Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
title_full Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
title_fullStr Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
title_full_unstemmed Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
title_sort Didactic Sequence with Combinatory Analysis according to the SCORM Standard
author Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
author_facet Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
Zoch, Lisiane Neto
Homa, Agostinho Iaqchan Ryokiti
author_role author
author2 Zoch, Lisiane Neto
Homa, Agostinho Iaqchan Ryokiti
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Groenwald, Claudia Lisete Oliveira
Zoch, Lisiane Neto
Homa, Agostinho Iaqchan Ryokiti
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática. SCORM. Análise Combinatória. Tecnologias na Educação Matemática. Ensino Eletrônico.
topic Educação Matemática. SCORM. Análise Combinatória. Tecnologias na Educação Matemática. Ensino Eletrônico.
description This paper presents a proposal for e-learning with the content of Combinatory, developed according to the SCORM standard and available on the collaborative platform ILIAS. The objective was to investigate the process of learning the didactic sequence, with the content of Combinatory, validating the capabilities of SCORM in the production of a multi-path didactic sequence using the principles of constructivist teaching and the use of electronic technologies in teaching. This approach emphasizes the individualized learning facilitated by the use of multi-path. Also presented are results of an e-learning experience implemented with nine students enrolled in the Mathematics Teaching Program at the Lutheran University of Brazil. Keywords: Mathematics Education. SCORM. Combinatory. Technologies in Teaching Mathematics. Electronic Learning.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3298/2791
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 27-55
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873580957696