Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508 |
Resumo: | The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching. |
id |
UNESP-15_0786c826783b0219ddb5ed330ef2281f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13508 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching casesFormación continua de profesores para la educación inclusiva: una experiencia con casos de enseñanzaFormação continuada de professores para educação inclusiva: uma experiência com casos de ensinoTeaching casesContinued trainingTeachingSchool inclusion.Casos de enseñanzaFormación continuaDocenciaInclusión escolar.Casos de ensinoFormação continuadaDocênciaInclusão escolar.The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching.El objetivo de este artículo es reflexionar, a partir de las narrativas de profesoras colaboradoras, sobre el potencial de los casos de enseñanza para aprendizaje y el desarrollo profesional docente en el contexto de la educación inclusiva. Metodológicamente, se optó por el referencial constructivo-colaborativo de investigación, teniendo los casos de enseñanza como la principal estrategia de producción de los datos. Se realizó una formación-investigación con ocho profesoras de una escuela pública municipal de Natal/RN. Las narrativas escritas por ellas, que por sus características se configuran como casos de enseñanza, y los discursos de las docentes, demuestran que los casos de enseñanza contribuyeron con ampliar sus conocimientos sobre la inclusión de alumnos con discapacidad, generando cuestionamientos acerca de la práctica pedagógica, con la intención de redimensionarla. Se entiende que los casos de enseñanza potencializaron el aprendizaje y la reflexión docentes, sugiriendo su adecuación como estrategia de formación de profesores en pos de la enseñanza inclusiva.O objetivo do artigo é refletir, a partir das narrativas de professoras colaboradoras, sobre o potencial dos casos de ensino para a aprendizagem e o desenvolvimento profissional docente no contexto da educação inclusiva. Metodologicamente, optou-se pelo referencial construtivo-colaborativo de investigação, tendo os casos de ensino como a principal estratégia de produção dos dados. Foi realizada uma formação-investigação com oito professoras de uma escola pública municipal de Natal/RN. As narrativas escritas por elas, que por suas características se configuram como casos de ensino, e os discursos das docentes, demonstram que os casos de ensino contribuíram para ampliar os seus conhecimentos sobre a inclusão de alunos com deficiência, gerando questionamentos acerca da prática pedagógica, com a intenção de redimensioná-la. Entende-se que os casos de ensino potencializaram a aprendizagem e a reflexão docentes, sugerindo a sua adequação como estratégia de formação de professores com vistas ao ensino inclusivo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1350810.21723/riaee.v15iesp.1.13508Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-9311982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9011https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9194https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9832Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPreichardt Duek, VivianeScarlati Domingues, Isa Mara ColomboMizukami, Maria da Graça NicolettiMartins, Lúcia de Araújo Ramos2020-10-21T16:33:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13508Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-21T16:33:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases Formación continua de profesores para la educación inclusiva: una experiencia con casos de enseñanza Formação continuada de professores para educação inclusiva: uma experiência com casos de ensino |
title |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
spellingShingle |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases Preichardt Duek, Viviane Teaching cases Continued training Teaching School inclusion. Casos de enseñanza Formación continua Docencia Inclusión escolar. Casos de ensino Formação continuada Docência Inclusão escolar. |
title_short |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
title_full |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
title_fullStr |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
title_full_unstemmed |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
title_sort |
Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases |
author |
Preichardt Duek, Viviane |
author_facet |
Preichardt Duek, Viviane Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Martins, Lúcia de Araújo Ramos |
author_role |
author |
author2 |
Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Martins, Lúcia de Araújo Ramos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Preichardt Duek, Viviane Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo Mizukami, Maria da Graça Nicoletti Martins, Lúcia de Araújo Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching cases Continued training Teaching School inclusion. Casos de enseñanza Formación continua Docencia Inclusión escolar. Casos de ensino Formação continuada Docência Inclusão escolar. |
topic |
Teaching cases Continued training Teaching School inclusion. Casos de enseñanza Formación continua Docencia Inclusión escolar. Casos de ensino Formação continuada Docência Inclusão escolar. |
description |
The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508 10.21723/riaee.v15iesp.1.13508 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15iesp.1.13508 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9011 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9194 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9832 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171047603798016 |