Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Preichardt Duek, Viviane
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo, Mizukami, Maria da Graça Nicoletti, Martins, Lúcia de Araújo Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508
Resumo: The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching.
id UNESP-15_0786c826783b0219ddb5ed330ef2281f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13508
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching casesFormación continua de profesores para la educación inclusiva: una experiencia con casos de enseñanzaFormação continuada de professores para educação inclusiva: uma experiência com casos de ensinoTeaching casesContinued trainingTeachingSchool inclusion.Casos de enseñanzaFormación continuaDocenciaInclusión escolar.Casos de ensinoFormação continuadaDocênciaInclusão escolar.The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching.El objetivo de este artículo es reflexionar, a partir de las narrativas de profesoras colaboradoras, sobre el potencial de los casos de enseñanza para aprendizaje y el desarrollo profesional docente en el contexto de la educación inclusiva. Metodológicamente, se optó por el referencial constructivo-colaborativo de investigación, teniendo los casos de enseñanza como la principal estrategia de producción de los datos. Se realizó una formación-investigación con ocho profesoras de una escuela pública municipal de Natal/RN. Las narrativas escritas por ellas, que por sus características se configuran como casos de enseñanza, y los discursos de las docentes, demuestran que los casos de enseñanza contribuyeron con ampliar sus conocimientos sobre la inclusión de alumnos con discapacidad, generando cuestionamientos acerca de la práctica pedagógica, con la intención de redimensionarla. Se entiende que los casos de enseñanza potencializaron el aprendizaje y la reflexión docentes, sugiriendo su adecuación como estrategia de formación de profesores en pos de la enseñanza inclusiva.O objetivo do artigo é refletir, a partir das narrativas de professoras colaboradoras, sobre o potencial dos casos de ensino para a aprendizagem e o desenvolvimento profissional docente no contexto da educação inclusiva. Metodologicamente, optou-se pelo referencial construtivo-colaborativo de investigação, tendo os casos de ensino como a principal estratégia de produção dos dados. Foi realizada uma formação-investigação com oito professoras de uma escola pública municipal de Natal/RN. As narrativas escritas por elas, que por suas características se configuram como casos de ensino, e os discursos das docentes, demonstram que os casos de ensino contribuíram para ampliar os seus conhecimentos sobre a inclusão de alunos com deficiência, gerando questionamentos acerca da prática pedagógica, com a intenção de redimensioná-la. Entende-se que os casos de ensino potencializaram a aprendizagem e a reflexão docentes, sugerindo a sua adequação como estratégia de formação de professores com vistas ao ensino inclusivo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1350810.21723/riaee.v15iesp.1.13508Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-9311982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9011https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9194https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9832Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPreichardt Duek, VivianeScarlati Domingues, Isa Mara ColomboMizukami, Maria da Graça NicolettiMartins, Lúcia de Araújo Ramos2020-10-21T16:33:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13508Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-21T16:33:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
Formación continua de profesores para la educación inclusiva: una experiencia con casos de enseñanza
Formação continuada de professores para educação inclusiva: uma experiência com casos de ensino
title Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
spellingShingle Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
Preichardt Duek, Viviane
Teaching cases
Continued training
Teaching
School inclusion.
Casos de enseñanza
Formación continua
Docencia
Inclusión escolar.
Casos de ensino
Formação continuada
Docência
Inclusão escolar.
title_short Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
title_full Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
title_fullStr Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
title_full_unstemmed Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
title_sort Continuing teacher training for inclusive education: an experience with teaching cases
author Preichardt Duek, Viviane
author_facet Preichardt Duek, Viviane
Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Martins, Lúcia de Araújo Ramos
author_role author
author2 Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Martins, Lúcia de Araújo Ramos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Preichardt Duek, Viviane
Scarlati Domingues, Isa Mara Colombo
Mizukami, Maria da Graça Nicoletti
Martins, Lúcia de Araújo Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching cases
Continued training
Teaching
School inclusion.
Casos de enseñanza
Formación continua
Docencia
Inclusión escolar.
Casos de ensino
Formação continuada
Docência
Inclusão escolar.
topic Teaching cases
Continued training
Teaching
School inclusion.
Casos de enseñanza
Formación continua
Docencia
Inclusión escolar.
Casos de ensino
Formação continuada
Docência
Inclusão escolar.
description The goal of the article is to reflect, from the narratives of collaborating teachers, on the potential of teaching cases for learning and the professional development in the context of inclusive education. Methodologically, the constructive-collaborative research framework was chosen, with teaching cases as the main strategy for data production. An training-investigation was carried out with eight teachers from a municipal public school in Natal / RN. The narratives written by them, which by their characteristics are configured as teaching cases, and the teacher's speeches, demonstrate that the teaching cases contributed to expand their knowledge about the inclusion of students with disabilities, generating questions about the pedagogical practice, with the intention of resizing it. It is understood that teaching cases potentiated teacher's learning and reflection, suggesting its suitability as a teacher training strategy with a view to inclusive teaching.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508
10.21723/riaee.v15iesp.1.13508
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp.1.13508
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9011
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9194
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13508/9832
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 916-931
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171047603798016