Cognition and learning in space technology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abrão, Kelber Ruhena
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Del Pino, José Cláudio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5934
Resumo: This work analyzes the impact of new technologies in everyday teaching situations. This is a qualitative research, one study of descriptive case, based on observations of the spaces of the classrooms, the same group of children between June 2013 and April 2015, the 1st, 2nd and 3rd years of Primary Education a Catholic private school, as well as interviews with the regents’ teachers of these classes. We seek to establish links between the acquisition of written language in conventional texts and those in hypertext, as well as understand how to structure the scientific and digital literacy in these areas. In that sense, it was found that these experiences are possible to happen in designed spaces antagonistically to traditional spaces as often, it is less rigid, more flexible, a fact that makes the pleasant atmosphere and at the same time, more accessible, providing an environment sometimes hybrid, in which the dimensions of notebook and tablet coexist and fusion of these opposed pairs of written language acquisition occurs.
id UNESP-15_367d8f18605b7c443fbc3e19ac440328
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5934
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cognition and learning in space technologyCognición y aprendizaje en el espacio de la tecnologíaCognição e aprendizagem no espaço da tecnologiaCognition. Written language. Tablet.Cognición. Lenguaje Escritura. Tablet.Cognição. Linguagem Escrita. Tablet.This work analyzes the impact of new technologies in everyday teaching situations. This is a qualitative research, one study of descriptive case, based on observations of the spaces of the classrooms, the same group of children between June 2013 and April 2015, the 1st, 2nd and 3rd years of Primary Education a Catholic private school, as well as interviews with the regents’ teachers of these classes. We seek to establish links between the acquisition of written language in conventional texts and those in hypertext, as well as understand how to structure the scientific and digital literacy in these areas. In that sense, it was found that these experiences are possible to happen in designed spaces antagonistically to traditional spaces as often, it is less rigid, more flexible, a fact that makes the pleasant atmosphere and at the same time, more accessible, providing an environment sometimes hybrid, in which the dimensions of notebook and tablet coexist and fusion of these opposed pairs of written language acquisition occurs.Este trabajo analiza el impacto de las Nuevas Tecnologías en las situaciones didácticas cotidianas. Se trata de una investigación cualitativa, un Estudio de Caso descriptivo, basado en observaciones de los espacios de las salas de clase, del mismo grupo de niños, entre junio de 2013 y abril de 2015, en los 1º, 2º y 3º años de la Enseñanza Básica de una escuela particular católica, así como entrevistas con las profesoras responsables por estos grupos. Buscamos establecer relaciones entre la adquisición del lenguaje escrito en textos convencionales y aquellos en hipertextos, así como comprender como se estructura la alfabetización científica y digital en estos espacios. En ese sentido, se observó que esas experiencias son posibles de ocurrir en espacios proyectados de forma antagónica a los espacios tradicionales, pues, muchas veces, la misma es menos rígidas, más flexible, hecho éste que torna el ambiente agradable y, al mismo tiempo, más accesible, constituyendo un ambiente, por veces, híbrido, en el cual las dimensiones entre el cuaderno y el Tablet coexisten y la fusión de estos pares opuestos de adquisición del lenguaje escrito ocurren. Este trabalho analisa o impacto das Novas Tecnologias nas situações didáticas cotidianas. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, um Estudo de Caso descritivo, baseado em observações dos espaços das salas de aula, do mesmo grupo de crianças, entre junho de 2013 e abril de 2015, nos 1º, 2º e 3º anos do Ensino Fundamental de uma escola particular católica, bem como entrevistas com as professoras regentes destas turmas. Buscamos estabelecer relações entre a aquisição da linguagem escrita em textos convencionais e aqueles em hipertextos, assim como compreender como se estrutura a alfabetização científica e digital nesses espaços. Nesse sentindo, verificou-se que essas experiências são possíveis de acontecer em espaços projetados de forma antagônica aos espaços tradicionais, pois, muitas vezes, a mesma é menos rígida, mais flexível, fato este que torna o ambiente agradável e, ao mesmo tempo, mais acessível, constituindo um ambiente, por vezes, híbrido, no qual as dimensões entre o caderno e o tablet coexistem e a fusão desses pares opostos de aquisição de linguagem escrita acontece.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/593410.21723/riaee.v11.n4.5934Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1776-1798Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1776-17981982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5934/5999Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbrão, Kelber RuhenaDel Pino, José Cláudio2017-07-04T18:25:21Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5934Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-07-04T18:25:21Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cognition and learning in space technology
Cognición y aprendizaje en el espacio de la tecnología
Cognição e aprendizagem no espaço da tecnologia
title Cognition and learning in space technology
spellingShingle Cognition and learning in space technology
Abrão, Kelber Ruhena
Cognition. Written language. Tablet.
Cognición. Lenguaje Escritura. Tablet.
Cognição. Linguagem Escrita. Tablet.
title_short Cognition and learning in space technology
title_full Cognition and learning in space technology
title_fullStr Cognition and learning in space technology
title_full_unstemmed Cognition and learning in space technology
title_sort Cognition and learning in space technology
author Abrão, Kelber Ruhena
author_facet Abrão, Kelber Ruhena
Del Pino, José Cláudio
author_role author
author2 Del Pino, José Cláudio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abrão, Kelber Ruhena
Del Pino, José Cláudio
dc.subject.por.fl_str_mv Cognition. Written language. Tablet.
Cognición. Lenguaje Escritura. Tablet.
Cognição. Linguagem Escrita. Tablet.
topic Cognition. Written language. Tablet.
Cognición. Lenguaje Escritura. Tablet.
Cognição. Linguagem Escrita. Tablet.
description This work analyzes the impact of new technologies in everyday teaching situations. This is a qualitative research, one study of descriptive case, based on observations of the spaces of the classrooms, the same group of children between June 2013 and April 2015, the 1st, 2nd and 3rd years of Primary Education a Catholic private school, as well as interviews with the regents’ teachers of these classes. We seek to establish links between the acquisition of written language in conventional texts and those in hypertext, as well as understand how to structure the scientific and digital literacy in these areas. In that sense, it was found that these experiences are possible to happen in designed spaces antagonistically to traditional spaces as often, it is less rigid, more flexible, a fact that makes the pleasant atmosphere and at the same time, more accessible, providing an environment sometimes hybrid, in which the dimensions of notebook and tablet coexist and fusion of these opposed pairs of written language acquisition occurs.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5934
10.21723/riaee.v11.n4.5934
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5934
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.5934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5934/5999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1776-1798
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 1776-1798
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171041851310080