The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sebastian-Heredero, Eladio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Anache, Alexandra Ayach
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514
Resumo: Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts.
id UNESP-15_3daeaa2764362a58b59672f5ee4c8b47
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13514
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in BrazilLa percepción docente sobre conceptos, políticas y prácticas inclusivas: un estudio de caso en BrasilA percepção docente sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas: um estudo de caso no BrasilInclusive educationInclusive educational practicesInclusive public policiesTeacher perception.Educación inclusivaPrácticas educativas inclusivasPolíticas públicas inclusivasPercepción docente.Educação inclusivaPráticas educativas inclusivasPolíticas públicas inclusivasPercepção docente.Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts.La educación inclusiva hoy en día sigue siendo un desafío y una meta a conseguir en beneficio de la educación para todos dentro de la escuela común y de la atención a los estudiantes que presentan dificultades de aprendizaje, sean estos alumnos de educación especial o no. El camino andado por Brasil ha sido largo, no obstante partimos del problema de si realmente esta se está desarrollando. Presentamos aquí un estudio de caso de corte cualitativo realizado con 51 profesores de colegios públicos de Mato Grosso do Sul (Brasil) sobre la construcción que hicieron de los diferentes conceptos envueltos y las percepciones dentro de esta trayectoria, encontrando que, a pesar de que muchos tienen los conceptos adquiridos, las sensaciones de desconfianza, de falta de apoyo y recursos o de organización son importantes, lo que sirve para que esta muestra se presente con dos formas diferentes de actuar, aquellos que realizan acciones y prácticas educativas y aquellos que no ofrecen respuestas adecuadas derivadas de esa construcción de conceptos.A educação inclusiva continua sendo um desafio e uma meta a ser alcançada em benefício da educação para todos, dentro da escola regular e do atendimento aos alunos que apresentam dificuldades de aprendizagem, sejam estes estudantes da educação especial ou não. Neste texto, apresenta-se um estudo de caso, de cunho qualitativo, realizado com 51 professores de escolas públicas do Mato Grosso do Sul, relacionado às suas percepções sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas. Assim, os resultados apontam que, embora muitos docentes tenham os conceitos adquiridos, as sensações de descrédito, de falta de apoios e recursos ou de organização trazem implicações em suas construções sobre o tema. Estes elementos importantes configuram para esta amostra uma diferente forma de abordagem da inclusão que se divide entre ações e práticas educativas inclusivas e falta de respostas adequadas derivadas dessa construção de conceitos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1351410.21723/riaee.v15iesp.1.13514Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-10371982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9017https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9199https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9838Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSebastian-Heredero, EladioAnache, Alexandra Ayach2020-10-21T16:49:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13514Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-21T16:49:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
La percepción docente sobre conceptos, políticas y prácticas inclusivas: un estudio de caso en Brasil
A percepção docente sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas: um estudo de caso no Brasil
title The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
spellingShingle The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
Sebastian-Heredero, Eladio
Inclusive education
Inclusive educational practices
Inclusive public policies
Teacher perception.
Educación inclusiva
Prácticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepción docente.
Educação inclusiva
Práticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepção docente.
title_short The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
title_full The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
title_fullStr The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
title_full_unstemmed The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
title_sort The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
author Sebastian-Heredero, Eladio
author_facet Sebastian-Heredero, Eladio
Anache, Alexandra Ayach
author_role author
author2 Anache, Alexandra Ayach
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sebastian-Heredero, Eladio
Anache, Alexandra Ayach
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusive education
Inclusive educational practices
Inclusive public policies
Teacher perception.
Educación inclusiva
Prácticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepción docente.
Educação inclusiva
Práticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepção docente.
topic Inclusive education
Inclusive educational practices
Inclusive public policies
Teacher perception.
Educación inclusiva
Prácticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepción docente.
Educação inclusiva
Práticas educativas inclusivas
Políticas públicas inclusivas
Percepção docente.
description Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514
10.21723/riaee.v15iesp.1.13514
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp.1.13514
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9017
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9199
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9838
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171047622672384