The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514 |
Resumo: | Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts. |
id |
UNESP-15_3daeaa2764362a58b59672f5ee4c8b47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13514 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in BrazilLa percepción docente sobre conceptos, políticas y prácticas inclusivas: un estudio de caso en BrasilA percepção docente sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas: um estudo de caso no BrasilInclusive educationInclusive educational practicesInclusive public policiesTeacher perception.Educación inclusivaPrácticas educativas inclusivasPolíticas públicas inclusivasPercepción docente.Educação inclusivaPráticas educativas inclusivasPolíticas públicas inclusivasPercepção docente.Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts.La educación inclusiva hoy en día sigue siendo un desafío y una meta a conseguir en beneficio de la educación para todos dentro de la escuela común y de la atención a los estudiantes que presentan dificultades de aprendizaje, sean estos alumnos de educación especial o no. El camino andado por Brasil ha sido largo, no obstante partimos del problema de si realmente esta se está desarrollando. Presentamos aquí un estudio de caso de corte cualitativo realizado con 51 profesores de colegios públicos de Mato Grosso do Sul (Brasil) sobre la construcción que hicieron de los diferentes conceptos envueltos y las percepciones dentro de esta trayectoria, encontrando que, a pesar de que muchos tienen los conceptos adquiridos, las sensaciones de desconfianza, de falta de apoyo y recursos o de organización son importantes, lo que sirve para que esta muestra se presente con dos formas diferentes de actuar, aquellos que realizan acciones y prácticas educativas y aquellos que no ofrecen respuestas adecuadas derivadas de esa construcción de conceptos.A educação inclusiva continua sendo um desafio e uma meta a ser alcançada em benefício da educação para todos, dentro da escola regular e do atendimento aos alunos que apresentam dificuldades de aprendizagem, sejam estes estudantes da educação especial ou não. Neste texto, apresenta-se um estudo de caso, de cunho qualitativo, realizado com 51 professores de escolas públicas do Mato Grosso do Sul, relacionado às suas percepções sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas. Assim, os resultados apontam que, embora muitos docentes tenham os conceitos adquiridos, as sensações de descrédito, de falta de apoios e recursos ou de organização trazem implicações em suas construções sobre o tema. Estes elementos importantes configuram para esta amostra uma diferente forma de abordagem da inclusão que se divide entre ações e práticas educativas inclusivas e falta de respostas adequadas derivadas dessa construção de conceitos.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1351410.21723/riaee.v15iesp.1.13514Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-10371982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9017https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9199https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9838Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSebastian-Heredero, EladioAnache, Alexandra Ayach2020-10-21T16:49:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13514Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-21T16:49:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil La percepción docente sobre conceptos, políticas y prácticas inclusivas: un estudio de caso en Brasil A percepção docente sobre conceitos, políticas e práticas inclusivas: um estudo de caso no Brasil |
title |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
spellingShingle |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil Sebastian-Heredero, Eladio Inclusive education Inclusive educational practices Inclusive public policies Teacher perception. Educación inclusiva Prácticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepción docente. Educação inclusiva Práticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepção docente. |
title_short |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
title_full |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
title_fullStr |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
title_full_unstemmed |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
title_sort |
The perception of teachers on inclusive concepts, policies and práctices: case study in Brazil |
author |
Sebastian-Heredero, Eladio |
author_facet |
Sebastian-Heredero, Eladio Anache, Alexandra Ayach |
author_role |
author |
author2 |
Anache, Alexandra Ayach |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sebastian-Heredero, Eladio Anache, Alexandra Ayach |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusive education Inclusive educational practices Inclusive public policies Teacher perception. Educación inclusiva Prácticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepción docente. Educação inclusiva Práticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepção docente. |
topic |
Inclusive education Inclusive educational practices Inclusive public policies Teacher perception. Educación inclusiva Prácticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepción docente. Educação inclusiva Práticas educativas inclusivas Políticas públicas inclusivas Percepção docente. |
description |
Inclusive education stills a challenge and a goal to be achieved for the benefit of education for all, within the regular school and in the care of students who have learning difficulties, whether these being special education students or not. This text presents a qualitative case study conducted with 51 teachers from public schools in Mato Grosso do Sul, related to their perceptions of inclusive concepts, policies and inclusive practices. Thus, the results points out that, although many teachers have the acquired concepts, the sensations of discredit, lack of support and resources or organization have implications in their constructions on the subject. These important elements configure for this sample a different kind of approach to inclusion that is divides itself between inclusive educational actions and practices and lack of adequated answers derived from this construction of concepts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514 10.21723/riaee.v15iesp.1.13514 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15iesp.1.13514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9017 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9199 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13514/9838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 1018-1037 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171047622672384 |