Kubai, the enchanted and the tangible table
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738 |
Resumo: | The path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture. |
id |
UNESP-15_43afc9d3b66da34075c53d62fa9cc023 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15738 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Kubai, the enchanted and the tangible tableKubai, la mesa encantada y la tangibleKubai, o encantado e a mesa tangívelIndigenous children's literatureKubeo cultureTangible tableSchool inclusionAssistive technologyLiteratura infantil indígenaCultura kubeoMesa tangibleInclusión escolarTecnología asistencialLiteratura infantil indígenaCultura kubeoMesa tangívelInclusão escolarTecnologia assistivaThe path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture.El camino de las historias indígenas ha sido recorrido desde la creación del mundo, llegando a los niños a través de los ancianos. La tradición de narrar el origen de cada pueblo está profundamente relacionada con cada clan y grupo étnico, aunque de formas diferentes. Este artículo forma parte de una investigación que tuvo como objetivo desarrollar una Tecnología de Asistencia en el contexto educativo inclusivo, para contar el cuento Kubai, el Encantado a través de una Mesa con Interacción Tangible. La metodología, de carácter cualitativo, involucró la producción de imágenes táctiles y tridimensionales con el propósito de garantizar la accesibilidad táctil, presentando la historia de manera incluyente. La investigación comprende un estudio sobre la literatura infantil indígena fundamentada en autores contemporáneos como Munduruku, entre otros. Como resultado, a partir de la historia elegida fue posible crear un dispositivo de mesa tangible, inspirado en la mitología indígena de la cultura Kubeo. O caminho das histórias indígenas é trilhado desde a criação do mundo, chegando às crianças pelos mais velhos. A tradição de narrar a origem de cada povo relaciona-se, profundamente, a cada clã e etnia ainda que de formas diferentes. O presente artigo é parte de uma pesquisa que objetivou o desenvolvimento de Tecnologia Assistiva, no contexto educacional inclusivo, para contar a história Kubai, o Encantado por meio da Mesa com Interação Tangível. A metodologia, de caráter qualitativo, envolveu a produção de imagens táteis e tridimensionais com o intuito de garantir a acessibilidade tátil, apresentando a história de maneira inclusiva. A pesquisa abarcou, igualmente, estudo referente à literatura infantil indígena com base em autores contemporâneos como Munduruku, entre outros. Como resultado, foi possível criar suporte em dispositivo de mesa tangível a partir da história escolhida inspirada na mitologia indígena da cultura Kubeo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1573810.21723/riaee.v16iesp.4.15738Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-31601982-55872446-860610.21723/riaee.v16iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12000https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12364https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12365https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12366https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/14771Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Wernerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Raquel de Cássia RodriguesFreitas, Cláudia Rodrigues deWerner, Sheyla2022-12-11T23:17:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15738Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2022-12-11T23:17:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Kubai, the enchanted and the tangible table Kubai, la mesa encantada y la tangible Kubai, o encantado e a mesa tangível |
title |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
spellingShingle |
Kubai, the enchanted and the tangible table Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues Indigenous children's literature Kubeo culture Tangible table School inclusion Assistive technology Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangible Inclusión escolar Tecnología asistencial Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangível Inclusão escolar Tecnologia assistiva |
title_short |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
title_full |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
title_fullStr |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
title_full_unstemmed |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
title_sort |
Kubai, the enchanted and the tangible table |
author |
Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues |
author_facet |
Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues Freitas, Cláudia Rodrigues de Werner, Sheyla |
author_role |
author |
author2 |
Freitas, Cláudia Rodrigues de Werner, Sheyla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues Freitas, Cláudia Rodrigues de Werner, Sheyla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indigenous children's literature Kubeo culture Tangible table School inclusion Assistive technology Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangible Inclusión escolar Tecnología asistencial Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangível Inclusão escolar Tecnologia assistiva |
topic |
Indigenous children's literature Kubeo culture Tangible table School inclusion Assistive technology Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangible Inclusión escolar Tecnología asistencial Literatura infantil indígena Cultura kubeo Mesa tangível Inclusão escolar Tecnologia assistiva |
description |
The path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738 10.21723/riaee.v16iesp.4.15738 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v16iesp.4.15738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12000 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12364 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12365 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12366 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/14771 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Werner https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Werner https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v16iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171039004426240 |