Kubai, the enchanted and the tangible table

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Freitas, Cláudia Rodrigues de, Werner, Sheyla
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738
Resumo: The path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture.
id UNESP-15_43afc9d3b66da34075c53d62fa9cc023
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15738
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Kubai, the enchanted and the tangible tableKubai, la mesa encantada y la tangibleKubai, o encantado e a mesa tangívelIndigenous children's literatureKubeo cultureTangible tableSchool inclusionAssistive technologyLiteratura infantil indígenaCultura kubeoMesa tangibleInclusión escolarTecnología asistencialLiteratura infantil indígenaCultura kubeoMesa tangívelInclusão escolarTecnologia assistivaThe path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture.El camino de las historias indígenas ha sido recorrido desde la creación del mundo, llegando a los niños a través de los ancianos. La tradición de narrar el origen de cada pueblo está profundamente relacionada con cada clan y grupo étnico, aunque de formas diferentes. Este artículo forma parte de una investigación que tuvo como objetivo desarrollar una Tecnología de Asistencia en el contexto educativo inclusivo, para contar el cuento Kubai, el Encantado a través de una Mesa con Interacción Tangible. La metodología, de carácter cualitativo, involucró la producción de imágenes táctiles y tridimensionales con el propósito de garantizar la accesibilidad táctil, presentando la historia de manera incluyente. La investigación comprende un estudio sobre la literatura infantil indígena fundamentada en autores contemporáneos como Munduruku, entre otros. Como resultado, a partir de la historia elegida fue posible crear un dispositivo de mesa tangible, inspirado en la mitología indígena de la cultura Kubeo.  O caminho das histórias indígenas é trilhado desde a criação do mundo, chegando às crianças pelos mais velhos. A tradição de narrar a origem de cada povo relaciona-se, profundamente, a cada clã e etnia ainda que de formas diferentes. O presente artigo é parte de uma pesquisa que objetivou o desenvolvimento de Tecnologia Assistiva, no contexto educacional inclusivo, para contar a história Kubai, o Encantado por meio da Mesa com Interação Tangível. A metodologia, de caráter qualitativo, envolveu a produção de imagens táteis e tridimensionais com o intuito de garantir a acessibilidade tátil, apresentando a história de maneira inclusiva. A pesquisa abarcou, igualmente, estudo referente à literatura infantil indígena com base em autores contemporâneos como Munduruku, entre outros. Como resultado, foi possível criar suporte em dispositivo de mesa tangível a partir da história escolhida inspirada na mitologia indígena da cultura Kubeo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2021-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1573810.21723/riaee.v16iesp.4.15738Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-31601982-55872446-860610.21723/riaee.v16iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12000https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12364https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12365https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12366https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/14771Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Wernerhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Raquel de Cássia RodriguesFreitas, Cláudia Rodrigues deWerner, Sheyla2022-12-11T23:17:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15738Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2022-12-11T23:17:41Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Kubai, the enchanted and the tangible table
Kubai, la mesa encantada y la tangible
Kubai, o encantado e a mesa tangível
title Kubai, the enchanted and the tangible table
spellingShingle Kubai, the enchanted and the tangible table
Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues
Indigenous children's literature
Kubeo culture
Tangible table
School inclusion
Assistive technology
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangible
Inclusión escolar
Tecnología asistencial
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangível
Inclusão escolar
Tecnologia assistiva
title_short Kubai, the enchanted and the tangible table
title_full Kubai, the enchanted and the tangible table
title_fullStr Kubai, the enchanted and the tangible table
title_full_unstemmed Kubai, the enchanted and the tangible table
title_sort Kubai, the enchanted and the tangible table
author Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues
author_facet Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues
Freitas, Cláudia Rodrigues de
Werner, Sheyla
author_role author
author2 Freitas, Cláudia Rodrigues de
Werner, Sheyla
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Raquel de Cássia Rodrigues
Freitas, Cláudia Rodrigues de
Werner, Sheyla
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous children's literature
Kubeo culture
Tangible table
School inclusion
Assistive technology
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangible
Inclusión escolar
Tecnología asistencial
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangível
Inclusão escolar
Tecnologia assistiva
topic Indigenous children's literature
Kubeo culture
Tangible table
School inclusion
Assistive technology
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangible
Inclusión escolar
Tecnología asistencial
Literatura infantil indígena
Cultura kubeo
Mesa tangível
Inclusão escolar
Tecnologia assistiva
description The path of indigenous stories has been trodden since the creation of the world, and it is brought to children by the elderly. The tradition of narrating the origins of each people is deeply related to each clan and ethnicity, although in different ways. This paper is part of a research that aimed at the development of Assistive Technology, in the inclusive educational context, to tell the story of Kubai, the Enchanted, through the a Table-based Tangible Interaction. The qualitative methodology involved the production of tactile and three-dimensional images in order to ensure tactile accessibility, presenting in inclusive story. The research also included a study on indigenous children's literature based on contemporary authors, such as Munduruku, among others. As a result, it was possible to create a support in a tangible table device from the chosen story inspired by the indigenous mythology of the Kubeo culture.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738
10.21723/riaee.v16iesp.4.15738
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v16iesp.4.15738
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12000
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12364
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12365
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/12366
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15738/14771
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Werner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Raquel de Cássia Rodrigues Ramos, Cláudia Rodrigues de Freitas, Sheyla Werner
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2021) v. 16, n. esp. 4 - Dossiê: Tecnologia Assistiva na Educação Inclusiva ; 3138-3160
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v16iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039004426240