Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Cláudia Rodrigues de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Baptista, Claudio Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207
Resumo: This work analyzes the several discourses that identify a significant number of children as hyperactive in Child Education in the Schools of the City of Porto Alegre. In order to substantiate the searches, some essential concepts were developed. The concept of normalcy, based on the thinking of Canguilhem and Foucault, is associated to the systemic thinking of Gregory Bateson. Considering the continuous articulation between normal and abnormal, the construction of the concept of Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD A cartographic analysis of attention, evidences understood Attention not as a condition precedent, but within its circular invention movement, as an effect of and in learning. Among the evidences, one of the most important is the one that identifies hyperactivity associated to a dimension of abandonment, focused not only on the subject child but also on all of those affected in this network.
id UNESP-15_48e080ceb9378e444624da168c7137a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12207
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Faster than a school: children referred to as hyperactive in school contextMás rápidas que la escuela: niños referidos como hiperactivos en el contexto escolarMais rápidas que a escola: crianças referidas como hiperativas no contexto escolarADHDHyperactivityAttentionChild EducationSchool Inclusion.TDAHHiperactividadAtenciónInclusión EscolarEducación Infantil.TDAHHiperatividadeAtençãoInclusão EscolarEducação Infantil.This work analyzes the several discourses that identify a significant number of children as hyperactive in Child Education in the Schools of the City of Porto Alegre. In order to substantiate the searches, some essential concepts were developed. The concept of normalcy, based on the thinking of Canguilhem and Foucault, is associated to the systemic thinking of Gregory Bateson. Considering the continuous articulation between normal and abnormal, the construction of the concept of Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD A cartographic analysis of attention, evidences understood Attention not as a condition precedent, but within its circular invention movement, as an effect of and in learning. Among the evidences, one of the most important is the one that identifies hyperactivity associated to a dimension of abandonment, focused not only on the subject child but also on all of those affected in this network.Este trabajo analiza los discursos que identifican un número expresivo de niños como hiperactivos en la Educación Infantil de la Red Municipal de Enseñanza de Porto Alegre. El concepto de normalidad tuvo como base el pensamiento de Canguilhem y Foucault asociado al de Bateson. Considerando la continua articulación entre normal y anormal se busca la construcción del concepto de Trastorno de Déficit de Atención con Hiperactividad - TDAH. Un análisis cartográfico de la atención evidencia esta idea no como condición previa, sino como movimiento circular de la invención, como efecto del/en el aprendizaje. Entre las evidencias, una de las más importantes es: la responsabilidad por asociar hiperactividad a una dimensión de desamparo, dirigida no solamente al niño, sino a todos los implicados en esta red.Este trabalho analisa os discursos que identificam um número expressivo de crianças como hiperativas na Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. O conceito de normalidade teve como base o pensamento de Canguilhem e Foucault em sintonia com as proposições de Gregory Bateson. Considerando a contínua articulação entre normal e anormal busca-se a construção do conceito de Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade - TDAH. Uma análise cartográfica da atenção evidencia esta, em seu movimento circular de invenção, como efeito da/na aprendizagem. Dentre as evidências, uma das mais importantes é: a responsável por associar hiperatividade a uma dimensão de desamparo, dirigida não só ao sujeito criança, mas a todos os implicados nessa rede.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220710.21723/riaee.v14iesp.1.12207Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 791-806Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 791-8061982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8057https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8325https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8932Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Cláudia Rodrigues deBaptista, Claudio Roberto2020-12-30T22:04:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12207Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:04:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
Más rápidas que la escuela: niños referidos como hiperactivos en el contexto escolar
Mais rápidas que a escola: crianças referidas como hiperativas no contexto escolar
title Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
spellingShingle Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
Freitas, Cláudia Rodrigues de
ADHD
Hyperactivity
Attention
Child Education
School Inclusion.
TDAH
Hiperactividad
Atención
Inclusión Escolar
Educación Infantil.
TDAH
Hiperatividade
Atenção
Inclusão Escolar
Educação Infantil.
title_short Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
title_full Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
title_fullStr Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
title_full_unstemmed Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
title_sort Faster than a school: children referred to as hyperactive in school context
author Freitas, Cláudia Rodrigues de
author_facet Freitas, Cláudia Rodrigues de
Baptista, Claudio Roberto
author_role author
author2 Baptista, Claudio Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Cláudia Rodrigues de
Baptista, Claudio Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv ADHD
Hyperactivity
Attention
Child Education
School Inclusion.
TDAH
Hiperactividad
Atención
Inclusión Escolar
Educación Infantil.
TDAH
Hiperatividade
Atenção
Inclusão Escolar
Educação Infantil.
topic ADHD
Hyperactivity
Attention
Child Education
School Inclusion.
TDAH
Hiperactividad
Atención
Inclusión Escolar
Educación Infantil.
TDAH
Hiperatividade
Atenção
Inclusão Escolar
Educação Infantil.
description This work analyzes the several discourses that identify a significant number of children as hyperactive in Child Education in the Schools of the City of Porto Alegre. In order to substantiate the searches, some essential concepts were developed. The concept of normalcy, based on the thinking of Canguilhem and Foucault, is associated to the systemic thinking of Gregory Bateson. Considering the continuous articulation between normal and abnormal, the construction of the concept of Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD A cartographic analysis of attention, evidences understood Attention not as a condition precedent, but within its circular invention movement, as an effect of and in learning. Among the evidences, one of the most important is the one that identifies hyperactivity associated to a dimension of abandonment, focused not only on the subject child but also on all of those affected in this network.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207
10.21723/riaee.v14iesp.1.12207
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12207
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8057
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8325
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12207/8932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 791-806
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 791-806
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171046418907136