Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Errante, Paolo Ruggero, Lima, Rildo Yamaguti, do Carmo, Alípio de Oliveira, Silva, Enny Fernandes, Gehrke, Flávia, Carvalho, Diego Soares, Tikazawa, Eduardo Hiroshi, Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira, Caricati-Neto, Afonso, Taha, Murched Omar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660
Resumo: This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals.
id UNESP-15_4d8d1bf54fe43bbbb0e6f6a26ab34503
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11660
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation coursesVantajas de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (mapb) en cursos de graduación en el área de la saludVantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (mapb) em cursos de graduação na área da saúdeActive learningHealth areaHigher EducationProblem-based learning method.Aprendizaje activoSaludEducación SuperiorMétodo de aprendizaje basado en problemas.Aprendizagem ativaSaúdeEnsino SuperiorMétodo de aprendizagem baseada em problemas.This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals.Este trabajo objetivó discutir las ganancias obtenidas por alumnos de la enseñanza superior en la comprensión y asimilación de conceptos fundamentales en cursos del área de la salud a partir de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (MABP). Se realizó un levantamiento bibliográfico en libros obtenidos en la biblioteca de la Universidad Anhanguera de São Paulo, tesis, revistas y artículos científicos que se encontraban disponibles en las bases científicas Scielo y Google Académico, utilizando como descriptor "método de aprendizaje basado en problemas". A partir de esta revisión bibliográfica fue posible concluir que los discentes, cuando sometidos al MABP, desarrollan autonomía e independencia durante la construcción de su propio conocimiento, características que favorecen a los estudiantes en la búsqueda del conocimiento, consolidación de conceptos éticos, fundamentales y específicos en diferentes cursos de la enseñanza el área de la salud, además de promover la interacción social y fortalecer el proceso de humanización durante la formación de los estudiantes y profesionales de la salud.Este trabalho objetivou discutir os ganhos obtidos por discentes do ensino superior na compreensão e assimilação de conceitos fundamentais em cursos da área da saúde a partir da utilização do método de aprendizagem baseado em problemas (MABP). Foi realizado um levantamento bibliográfico em livros obtidos na biblioteca da Universidade Anhanguera de São Paulo, teses, revistas e artigos científicos que se encontravam disponíveis nas bases científicas Scielo e Google Acadêmico, utilizando como descritor a frase “método de aprendizagem baseado em problemas”. A partir desta revisão bibliográfica foi possível concluir que discentes, quando submetidos ao MABP, desenvolvem autonomia e independência durante a construção do seu próprio conhecimento, características que favorecem os estudantes na busca do conhecimento, consolidação de conceitos éticos, fundamentais e específicos em diferentes cursos da área da saúde, além de promover a interação social e fortalecer o processo de humanização durante a formação dos estudantes e profissionais da saúde. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1166010.21723/riaee.v14i2.11660Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-3531982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8022https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8137https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8584Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes-Rodrigues, Francisco SandroErrante, Paolo RuggeroLima, Rildo Yamagutido Carmo, Alípio de OliveiraSilva, Enny FernandesGehrke, FláviaCarvalho, Diego SoaresTikazawa, Eduardo HiroshiFerraz, Renato Ribeiro NogueiraCaricati-Neto, AfonsoTaha, Murched Omar2019-11-14T17:57:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11660Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T17:57:10Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
Vantajas de la utilización del método de aprendizaje basado en problemas (mapb) en cursos de graduación en el área de la salud
Vantagens da utilização do método de aprendizagem baseada em problemas (mapb) em cursos de graduação na área da saúde
title Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
spellingShingle Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro
Active learning
Health area
Higher Education
Problem-based learning method.
Aprendizaje activo
Salud
Educación Superior
Método de aprendizaje basado en problemas.
Aprendizagem ativa
Saúde
Ensino Superior
Método de aprendizagem baseada em problemas.
title_short Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
title_full Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
title_fullStr Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
title_full_unstemmed Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
title_sort Advantages of the use of problem based learning method (pbl) in the health graduation courses
author Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro
author_facet Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro
Errante, Paolo Ruggero
Lima, Rildo Yamaguti
do Carmo, Alípio de Oliveira
Silva, Enny Fernandes
Gehrke, Flávia
Carvalho, Diego Soares
Tikazawa, Eduardo Hiroshi
Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira
Caricati-Neto, Afonso
Taha, Murched Omar
author_role author
author2 Errante, Paolo Ruggero
Lima, Rildo Yamaguti
do Carmo, Alípio de Oliveira
Silva, Enny Fernandes
Gehrke, Flávia
Carvalho, Diego Soares
Tikazawa, Eduardo Hiroshi
Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira
Caricati-Neto, Afonso
Taha, Murched Omar
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes-Rodrigues, Francisco Sandro
Errante, Paolo Ruggero
Lima, Rildo Yamaguti
do Carmo, Alípio de Oliveira
Silva, Enny Fernandes
Gehrke, Flávia
Carvalho, Diego Soares
Tikazawa, Eduardo Hiroshi
Ferraz, Renato Ribeiro Nogueira
Caricati-Neto, Afonso
Taha, Murched Omar
dc.subject.por.fl_str_mv Active learning
Health area
Higher Education
Problem-based learning method.
Aprendizaje activo
Salud
Educación Superior
Método de aprendizaje basado en problemas.
Aprendizagem ativa
Saúde
Ensino Superior
Método de aprendizagem baseada em problemas.
topic Active learning
Health area
Higher Education
Problem-based learning method.
Aprendizaje activo
Salud
Educación Superior
Método de aprendizaje basado en problemas.
Aprendizagem ativa
Saúde
Ensino Superior
Método de aprendizagem baseada em problemas.
description This work aimed to discuss the gains obtained by students of higher education in the understanding and assimilation of fundamental concepts in health care courses based on the use of the problem - based learning method (PBLM). A bibliographic survey was carried out in books obtained in the library of the Anhanguera University of São Paulo, theses, journals and scientific articles that were available in the scientific bases Scielo and Google Scholar, using as descriptor "method of learning based on problems". Based on this bibliographic review, it was possible to conclude that students, when submitted to PBLM, develop autonomy and independence during the construction of their own knowledge, characteristics that favor students in the search for knowledge, consolidation of ethical, fundamental and specific concepts in different courses of health area, in addition to promoting social interaction and strengthening the process of humanization during the training of students and health professionals.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660
10.21723/riaee.v14i2.11660
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11660
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8022
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8137
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11660/8584
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 340-353
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856700981248