From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Glícia Juliana Leandro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gomes, Suzana dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692
Resumo: This article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities.
id UNESP-15_52643da0c4a21d0f23a11597f30be80c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17692
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectivesDe la teoría a la práctica textual en la educación secundaria: Desafíos y perspectivasDa teoria à prática textual no Ensino Médio: Desafios e perspectivasHigh schoolText productionWriter proficiencySecundariaProducción del textoCompetencia en escrituraEnsino médioProdução textualProficiência escritoraThis article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities.Este artículo presenta los resultados de una investigación que averiguó la concepción de texto y producción textual en la educación secundaria. El estudio identificó limitaciones y potencialidades en la escritura de los estudiantes a través de la observación en el aula, entrevistas, análisis de producciones textuales y otros enfoques metodológicos. La investigación utilizó una metodología cualitativa que involucró investigación bibliográfica, documental y de campo. Los resultados revelaron que las prácticas pedagógicas en las clases de producción textual todavía reproducen un ambiente de enseñanza-aprendizaje con condiciones de producción artificiales y descontextualizadas, típicas de la actividad de redacción escolar.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou a concepção de texto e produção textual no Ensino Médio. O estudo identificou limitações e potencialidades na escrita dos alunos por meio da observação em sala de aula, entrevistas, análises de produções textuais e outras abordagens metodológicas. A pesquisa utilizou uma metodologia qualitativa que envolveu pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Os resultados revelaram que as práticas pedagógicas nas aulas de produção textual ainda reproduzem um ambiente de ensino-aprendizagem com condições de produção artificiais e descontextualizadas, típicas da atividade de redação escolar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1769210.21723/riaee.v18i00.17692Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230291982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15900https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15901https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15902https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15903https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/16657https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15904Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Glícia Juliana LeandroGomes, Suzana dos Santos2024-01-10T21:42:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17692Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
De la teoría a la práctica textual en la educación secundaria: Desafíos y perspectivas
Da teoria à prática textual no Ensino Médio: Desafios e perspectivas
title From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
spellingShingle From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
Lemos, Glícia Juliana Leandro
High school
Text production
Writer proficiency
Secundaria
Producción del texto
Competencia en escritura
Ensino médio
Produção textual
Proficiência escritora
title_short From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
title_full From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
title_fullStr From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
title_full_unstemmed From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
title_sort From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
author Lemos, Glícia Juliana Leandro
author_facet Lemos, Glícia Juliana Leandro
Gomes, Suzana dos Santos
author_role author
author2 Gomes, Suzana dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Glícia Juliana Leandro
Gomes, Suzana dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv High school
Text production
Writer proficiency
Secundaria
Producción del texto
Competencia en escritura
Ensino médio
Produção textual
Proficiência escritora
topic High school
Text production
Writer proficiency
Secundaria
Producción del texto
Competencia en escritura
Ensino médio
Produção textual
Proficiência escritora
description This article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692
10.21723/riaee.v18i00.17692
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.17692
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15900
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15901
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15902
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15903
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/16657
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15904
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171040298369024