From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692 |
Resumo: | This article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities. |
id |
UNESP-15_52643da0c4a21d0f23a11597f30be80c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17692 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectivesDe la teoría a la práctica textual en la educación secundaria: Desafíos y perspectivasDa teoria à prática textual no Ensino Médio: Desafios e perspectivasHigh schoolText productionWriter proficiencySecundariaProducción del textoCompetencia en escrituraEnsino médioProdução textualProficiência escritoraThis article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities.Este artículo presenta los resultados de una investigación que averiguó la concepción de texto y producción textual en la educación secundaria. El estudio identificó limitaciones y potencialidades en la escritura de los estudiantes a través de la observación en el aula, entrevistas, análisis de producciones textuales y otros enfoques metodológicos. La investigación utilizó una metodología cualitativa que involucró investigación bibliográfica, documental y de campo. Los resultados revelaron que las prácticas pedagógicas en las clases de producción textual todavía reproducen un ambiente de enseñanza-aprendizaje con condiciones de producción artificiales y descontextualizadas, típicas de la actividad de redacción escolar.Este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou a concepção de texto e produção textual no Ensino Médio. O estudo identificou limitações e potencialidades na escrita dos alunos por meio da observação em sala de aula, entrevistas, análises de produções textuais e outras abordagens metodológicas. A pesquisa utilizou uma metodologia qualitativa que envolveu pesquisa bibliográfica, documental e de campo. Os resultados revelaram que as práticas pedagógicas nas aulas de produção textual ainda reproduzem um ambiente de ensino-aprendizagem com condições de produção artificiais e descontextualizadas, típicas da atividade de redação escolar.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-05-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1769210.21723/riaee.v18i00.17692Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0230291982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15900https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15901https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15902https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15903https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/16657https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15904Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Glícia Juliana LeandroGomes, Suzana dos Santos2024-01-10T21:42:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17692Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2024-01-10T21:42:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives De la teoría a la práctica textual en la educación secundaria: Desafíos y perspectivas Da teoria à prática textual no Ensino Médio: Desafios e perspectivas |
title |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
spellingShingle |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives Lemos, Glícia Juliana Leandro High school Text production Writer proficiency Secundaria Producción del texto Competencia en escritura Ensino médio Produção textual Proficiência escritora |
title_short |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
title_full |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
title_fullStr |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
title_full_unstemmed |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
title_sort |
From theory to textual practice at high school: Challenges and perspectives |
author |
Lemos, Glícia Juliana Leandro |
author_facet |
Lemos, Glícia Juliana Leandro Gomes, Suzana dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Suzana dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Glícia Juliana Leandro Gomes, Suzana dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
High school Text production Writer proficiency Secundaria Producción del texto Competencia en escritura Ensino médio Produção textual Proficiência escritora |
topic |
High school Text production Writer proficiency Secundaria Producción del texto Competencia en escritura Ensino médio Produção textual Proficiência escritora |
description |
This article presents the results of a research that investigated the conception of text and textual production in High School. The study identified limitations and potentialities in students' writing through observation in the classroom, interviews, analysis of textual productions and other methodological approaches. The research used a qualitative methodology that involved bibliographic, documentary, and field research. The results revealed that pedagogical practices in textual production classes still reproduce an environment of teaching-learning with artificial and decontextualized production conditions, typical of school writing activities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692 10.21723/riaee.v18i00.17692 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18i00.17692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15900 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15901 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15902 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15903 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/16657 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/17692/15904 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Glícia Juliana Leandro Lemos, Suzana dos Santos Gomes https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023029 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18i00 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171040298369024 |