From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ryna Wanzeler de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Prado, Ana Pires do, Rosistolato, Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692
Resumo: The article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places.
id UNESP-15_6ada75c3896ec2b2570d45f0a9d5b88f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16692
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools De la banqueta al cuaderno: Discreción y estigma en procedimientos de matrícula en escuelas cariocas Do banquinho ao caderninho: Discricionariedade e estigma nos procedimentos de matrícula em escolas cariocasEducational bureaucracySchool enrollment policyStreet level bureaucracyStigmaBurocracia educativaPolíticas de matricula escolarBurocracia de nível de calleEstigmaBurocracia educacionalPolíticas de matrícula escolarBurocracia de nível de ruaEstigmaThe article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places.El artículo analiza los procedimientos de matrícula de las escuelas municipales de Rio de Janeiro. Partimos de la idea de que los directivos de la Coordinación Regional de Educación (CRE) y las escuelas son los burócratas responsables de implementar la política de matrícula y pueden actuar de manera discrecional en la atención al público. Consideramos que sus percepciones sobre las escuelas, los estudiantes y las familias se basan en estigmas. Utilizamos entrevistas realizadas con la CRE y los directores de escuelas de la misma región de la ciudad. Los resultados muestran discrecionalidad de la burocracia en los procedimientos de matrícula y revelan la producción y reproducción de estigmas en las escuelas, reforzando un escenario de desigualdad educativa y una tendencia a la inequidad en la distribución de plazas.O artigo analisa os procedimentos de matrícula de escolas municipais do Rio de Janeiro. Partimos da ideia de que os gestores da Coordenadoria Regional de Educação (CRE) e das escolas são os burocratas responsáveis pela implementação da política de matrícula e podem agir de forma discricionária no atendimento ao público. Consideramos que suas percepções sobre as escolas, estudantes e famílias estão pautadas em estigmas. Utilizamos entrevistas realizadas com a assessoria da CRE e com diretores de escolas da mesma região da cidade. Os resultados evidenciam discricionariedade da burocracia nos procedimentos de matrícula e revelam a produção e reprodução de estigmas das escolas, reforçando um cenário de desigualdade educacional e com tendência à iniquidade na distribuição de vagas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1669210.21723/riaee.v17iesp.3.16692Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-23421982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14986https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14987https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14988https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14989Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolatohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ryna Wanzeler dePrado, Ana Pires doRosistolato, Rodrigo2022-12-21T02:31:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16692Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2022-12-21T02:31:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
De la banqueta al cuaderno: Discreción y estigma en procedimientos de matrícula en escuelas cariocas
Do banquinho ao caderninho: Discricionariedade e estigma nos procedimentos de matrícula em escolas cariocas
title From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
spellingShingle From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
Oliveira, Ryna Wanzeler de
Educational bureaucracy
School enrollment policy
Street level bureaucracy
Stigma
Burocracia educativa
Políticas de matricula escolar
Burocracia de nível de calle
Estigma
Burocracia educacional
Políticas de matrícula escolar
Burocracia de nível de rua
Estigma
title_short From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
title_full From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
title_fullStr From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
title_full_unstemmed From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
title_sort From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
author Oliveira, Ryna Wanzeler de
author_facet Oliveira, Ryna Wanzeler de
Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo
author_role author
author2 Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ryna Wanzeler de
Prado, Ana Pires do
Rosistolato, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Educational bureaucracy
School enrollment policy
Street level bureaucracy
Stigma
Burocracia educativa
Políticas de matricula escolar
Burocracia de nível de calle
Estigma
Burocracia educacional
Políticas de matrícula escolar
Burocracia de nível de rua
Estigma
topic Educational bureaucracy
School enrollment policy
Street level bureaucracy
Stigma
Burocracia educativa
Políticas de matricula escolar
Burocracia de nível de calle
Estigma
Burocracia educacional
Políticas de matrícula escolar
Burocracia de nível de rua
Estigma
description The article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692
10.21723/riaee.v17iesp.3.16692
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v17iesp.3.16692
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14986
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14987
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14988
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14989
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolato
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolato
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v17iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039682854912