From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692 |
Resumo: | The article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places. |
id |
UNESP-15_6ada75c3896ec2b2570d45f0a9d5b88f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16692 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools De la banqueta al cuaderno: Discreción y estigma en procedimientos de matrícula en escuelas cariocas Do banquinho ao caderninho: Discricionariedade e estigma nos procedimentos de matrícula em escolas cariocasEducational bureaucracySchool enrollment policyStreet level bureaucracyStigmaBurocracia educativaPolíticas de matricula escolarBurocracia de nível de calleEstigmaBurocracia educacionalPolíticas de matrícula escolarBurocracia de nível de ruaEstigmaThe article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places.El artículo analiza los procedimientos de matrícula de las escuelas municipales de Rio de Janeiro. Partimos de la idea de que los directivos de la Coordinación Regional de Educación (CRE) y las escuelas son los burócratas responsables de implementar la política de matrícula y pueden actuar de manera discrecional en la atención al público. Consideramos que sus percepciones sobre las escuelas, los estudiantes y las familias se basan en estigmas. Utilizamos entrevistas realizadas con la CRE y los directores de escuelas de la misma región de la ciudad. Los resultados muestran discrecionalidad de la burocracia en los procedimientos de matrícula y revelan la producción y reproducción de estigmas en las escuelas, reforzando un escenario de desigualdad educativa y una tendencia a la inequidad en la distribución de plazas.O artigo analisa os procedimentos de matrícula de escolas municipais do Rio de Janeiro. Partimos da ideia de que os gestores da Coordenadoria Regional de Educação (CRE) e das escolas são os burocratas responsáveis pela implementação da política de matrícula e podem agir de forma discricionária no atendimento ao público. Consideramos que suas percepções sobre as escolas, estudantes e famílias estão pautadas em estigmas. Utilizamos entrevistas realizadas com a assessoria da CRE e com diretores de escolas da mesma região da cidade. Os resultados evidenciam discricionariedade da burocracia nos procedimentos de matrícula e revelam a produção e reprodução de estigmas das escolas, reforçando um cenário de desigualdade educacional e com tendência à iniquidade na distribuição de vagas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1669210.21723/riaee.v17iesp.3.16692Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-23421982-55872446-860610.21723/riaee.v17iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14986https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14987https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14988https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14989Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolatohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Ryna Wanzeler dePrado, Ana Pires doRosistolato, Rodrigo2022-12-21T02:31:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16692Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2022-12-21T02:31:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools De la banqueta al cuaderno: Discreción y estigma en procedimientos de matrícula en escuelas cariocas Do banquinho ao caderninho: Discricionariedade e estigma nos procedimentos de matrícula em escolas cariocas |
title |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
spellingShingle |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools Oliveira, Ryna Wanzeler de Educational bureaucracy School enrollment policy Street level bureaucracy Stigma Burocracia educativa Políticas de matricula escolar Burocracia de nível de calle Estigma Burocracia educacional Políticas de matrícula escolar Burocracia de nível de rua Estigma |
title_short |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
title_full |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
title_fullStr |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
title_full_unstemmed |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
title_sort |
From bench to small notebook: Discretion and stigma in enrollment procedures in cariocas´s schools |
author |
Oliveira, Ryna Wanzeler de |
author_facet |
Oliveira, Ryna Wanzeler de Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ryna Wanzeler de Prado, Ana Pires do Rosistolato, Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational bureaucracy School enrollment policy Street level bureaucracy Stigma Burocracia educativa Políticas de matricula escolar Burocracia de nível de calle Estigma Burocracia educacional Políticas de matrícula escolar Burocracia de nível de rua Estigma |
topic |
Educational bureaucracy School enrollment policy Street level bureaucracy Stigma Burocracia educativa Políticas de matricula escolar Burocracia de nível de calle Estigma Burocracia educacional Políticas de matrícula escolar Burocracia de nível de rua Estigma |
description |
The article analyzes the enrollment procedures of municipal schools in Rio de Janeiro. We consider that Regional Education Coordination (CRE) and school are the bureaucrats responsible for implementing the enrollment policy and may act in a discretionary way. We consider that their perceptions about schools, students and parents are based on stigmas. We used interviews carried out with regional staff and with school directors. The results show the bureaucracy's discretion in enrollment procedures and reveal the production and reproduction of stigmas in schools, reinforcing a scenario of educational inequality and a tendency towards inequity in the distribution of places. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692 10.21723/riaee.v17iesp.3.16692 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v17iesp.3.16692 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14986 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14987 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14988 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16692/14989 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolato https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 RYNA OLIVEIRA, Ana Pires do Prado, Rodrigo Rosistolato https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v. 17, n. esp. 3: Implementação de Políticas Educacionais no contexto Ibero-Americano; 2322-2342 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v17iesp.3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171039682854912 |