Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso Neto, Odorico Ferreira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: De Nez, Egeslaine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350
Resumo: This study aims to analyze the PME, in view of the goals of the national and state plan, in terms that relate to the enhancement of the teaching career. The methodological procedure was a bibliographic and documentary research with critical approach of data analysis. Government action in Barra do Garças needs to prioritize and enhance investments in education in view of its primary function linked to the care of early childhood education and elementary school. The data analyzed identify that this has not been happening. In this sense, it is essential to develop policies that have as a priority not only the appreciation of teaching, aiming to avoid the decline of the profession, but that people who choose teaching are actually assisted in their professional appreciation.
id UNESP-15_7de0ff569c49a95ac260949d0161c52a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13350
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching careerPlan municipal de educación (PME): valoración y desafíos de la carrera docentePlano municipal de educação (PME): valorização e desafios da carreira docenteMunicipal plan of educationTeaching careerAppreciation.Plan municipal de educaciónCarrera docenteApreciación.Plano municipal de educaçãoCarreira docenteValorização.This study aims to analyze the PME, in view of the goals of the national and state plan, in terms that relate to the enhancement of the teaching career. The methodological procedure was a bibliographic and documentary research with critical approach of data analysis. Government action in Barra do Garças needs to prioritize and enhance investments in education in view of its primary function linked to the care of early childhood education and elementary school. The data analyzed identify that this has not been happening. In this sense, it is essential to develop policies that have as a priority not only the appreciation of teaching, aiming to avoid the decline of the profession, but that people who choose teaching are actually assisted in their professional appreciation.Este estudio tiene como objetivo analizar la PME, en vista de los objetivos del plan nacional y estatal, en términos relacionados a la mejora de la carrera docente. El procedimiento metodológico fue una investigación bibliográfica y documental con enfoque crítico de análisis de datos. La acción del gobierno en Barra do Garças necesita priorizar y mejorar las inversiones en educación en vista de su función principal vinculada al cuidado de la educación de la primera infancia y la escuela primaria. Los datos analizados identifican que esto no ha estado sucediendo. En este sentido, es esencial desarrollar políticas que tengan por prioridad no solo la valorización de la enseñanza, con el objetivo de evitar el declive de la profesión, sino que las personas que eligen la enseñanza reciban ayuda en su valoración profesional.Este estudo tem como objetivo analisar o PME, em vista das metas do plano nacional e estadual, nos termos que dizem respeito à valorização da carreira docente. O procedimento metodológico foi uma pesquisa bibliográfica e documental com abordagem crítica de análise dos dados. A ação governamental em Barra do Garças necessita priorizar e potencializar os investimentos em educação em vista de sua função precípua ligada ao atendimento da Educação Infantil e do Ensino Fundamental. Os dados analisados identificam que isso não vem acontecendo. Neste sentido, é imprescindível o desenvolvimento de políticas que tenham como prioridade não só a valorização do magistério, visando evitar o declínio da profissão, mas que as pessoas que optem pela docência sejam de fato assistidas em sua valorização profissional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1335010.21723/riaee.v15iesp.1.13350Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 796-809Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 796-8091982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350/9004https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350/9189Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso Neto, Odorico FerreiraDe Nez, Egeslaine2020-09-10T16:00:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13350Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-10T16:00:50Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
Plan municipal de educación (PME): valoración y desafíos de la carrera docente
Plano municipal de educação (PME): valorização e desafios da carreira docente
title Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
spellingShingle Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
Cardoso Neto, Odorico Ferreira
Municipal plan of education
Teaching career
Appreciation.
Plan municipal de educación
Carrera docente
Apreciación.
Plano municipal de educação
Carreira docente
Valorização.
title_short Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
title_full Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
title_fullStr Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
title_full_unstemmed Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
title_sort Municipal education plan (PME): appreciation and challenges of the teaching career
author Cardoso Neto, Odorico Ferreira
author_facet Cardoso Neto, Odorico Ferreira
De Nez, Egeslaine
author_role author
author2 De Nez, Egeslaine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso Neto, Odorico Ferreira
De Nez, Egeslaine
dc.subject.por.fl_str_mv Municipal plan of education
Teaching career
Appreciation.
Plan municipal de educación
Carrera docente
Apreciación.
Plano municipal de educação
Carreira docente
Valorização.
topic Municipal plan of education
Teaching career
Appreciation.
Plan municipal de educación
Carrera docente
Apreciación.
Plano municipal de educação
Carreira docente
Valorização.
description This study aims to analyze the PME, in view of the goals of the national and state plan, in terms that relate to the enhancement of the teaching career. The methodological procedure was a bibliographic and documentary research with critical approach of data analysis. Government action in Barra do Garças needs to prioritize and enhance investments in education in view of its primary function linked to the care of early childhood education and elementary school. The data analyzed identify that this has not been happening. In this sense, it is essential to develop policies that have as a priority not only the appreciation of teaching, aiming to avoid the decline of the profession, but that people who choose teaching are actually assisted in their professional appreciation.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350
10.21723/riaee.v15iesp.1.13350
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp.1.13350
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350/9004
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13350/9189
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 796-809
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 1, maio - Planos de Educação - Educação Especial; 796-809
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857889017856