Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veloso, Mariana Dond
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pequeno, Alice Maria Correia, Negreiros, Francisca Diana da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860
Resumo: This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions.
id UNESP-15_b035539a6cabe7cb93040b867c684c60
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11860
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doingMetodologías activas de aprendizaje en la enseñanza superior de salud: el hacer pedagógicoMetodologias ativas de aprendizagem no ensino superior de saúde: o fazer pedagógicoTeachingLearningHigher educationFaculty.EnseñanzaAprendizajeEducación superiorDocentes.EnsinoAprendizagemEducação superiorDocentes.This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions.El objetivo fue describir, bajo la óptica de docentes de la enseñanza superior, entendimientos acerca de las nuevas metodologías para el hacer pedagógico, después de un curso de capacitación. Investigación cuantitativa, con 13 docentes de una Institución de Enseñanza Superior de Fortaleza, Ceará, Brasil. Recolección de los datos de noviembre de 2014 a febrero de 2015, a través del taller de capacitación y observación. Datos obtenidos compilados en tres aspectos evaluativos: desarrollo de las competencias sobre metodologías activas; actividades complementares; método de enseñanza-aprendizaje en cuanto a la performance en trabajos en grupo y papel del facilitador. Para mejorar el conocimiento sobre metodologías activas de los docentes, se sugieren inversiones en cursos de capacitación y entrenamiento de habilidades sobre estrategias de enseñanza que facilitarán la superación del enfoque tradicional entre docentes de las instituciones de enseñanza.Objetivou-se descrever, sob a ótica de docentes do ensino superior, entendimentos acerca das novas metodologias para o fazer pedagógico após um curso de capacitação. Pesquisa quantitativa, realizada com 13 docentes de uma Instituição de Ensino Superior de Fortaleza, Ceará, Brasil. Coleta dos dados de novembro de 2014 a fevereiro de 2015, por meio da oficina de capacitação e observação. Os dados obtidos foram compilados em três aspectos avaliativos: desenvolvimento das competências sobre as metodologias ativas; atividades complementares; método de ensino-aprendizagem quanto à performance nos trabalhos em grupo e o papel do facilitador. Para melhorar o conhecimento sobre metodologias ativas dos docentes, sugerem-se investimentos em cursos de capacitação e treinamento de habilidades sobre estratégias de ensino que facilitarão a superação de abordagem tradicional entre os docentes das instituições de ensino.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1186010.21723/riaee.v14i2.11860Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-3701982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8023https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8138https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8585Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVeloso, Mariana DondPequeno, Alice Maria CorreiaNegreiros, Francisca Diana da Silva2019-11-14T18:03:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11860Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T18:03:52Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
Metodologías activas de aprendizaje en la enseñanza superior de salud: el hacer pedagógico
Metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior de saúde: o fazer pedagógico
title Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
spellingShingle Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
Veloso, Mariana Dond
Teaching
Learning
Higher education
Faculty.
Enseñanza
Aprendizaje
Educación superior
Docentes.
Ensino
Aprendizagem
Educação superior
Docentes.
title_short Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
title_full Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
title_fullStr Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
title_full_unstemmed Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
title_sort Active learning methodologies in higher education in health: the pedagogic doing
author Veloso, Mariana Dond
author_facet Veloso, Mariana Dond
Pequeno, Alice Maria Correia
Negreiros, Francisca Diana da Silva
author_role author
author2 Pequeno, Alice Maria Correia
Negreiros, Francisca Diana da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veloso, Mariana Dond
Pequeno, Alice Maria Correia
Negreiros, Francisca Diana da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Learning
Higher education
Faculty.
Enseñanza
Aprendizaje
Educación superior
Docentes.
Ensino
Aprendizagem
Educação superior
Docentes.
topic Teaching
Learning
Higher education
Faculty.
Enseñanza
Aprendizaje
Educación superior
Docentes.
Ensino
Aprendizagem
Educação superior
Docentes.
description This study aimed to describe, from the perspective of higher education professors, understandings about the new methodologies for pedagogic doing after a training course. It was a quantitative research conducted with 13 professors from a Higher Education Institution of Fortaleza, Ceará, Brazil. Data collection took place from November 2014 to February 2015, through the training and observation workshop. Data obtained were organized in three evaluative aspects: development of competences on active methodologies; complementary activities; teaching and learning method regarding performance in group work and the role of the facilitator. To improve knowledge about active methodologies of professors, it is recommended to invest in training courses and skills training on teaching strategies that will enable to overcome the traditional approach among professors of educational institutions.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860
10.21723/riaee.v14i2.11860
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11860
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8023
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8138
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11860/8585
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 354-370
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856752361472