For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Constantino, Paulo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087
Resumo: It reconstructs the paths of musical listening in the Brazilian school, composing a historiography on elements that are minimal, through bibliographical research. The emphasis is on the period of development of the ‘Canto Orfeônico’ [choral singing groups between the decades of 1930-1960] in the country, which presents the ideas about listening present in seven guides published at the time. The predominance of performance and civic education in the groups relegated the listening as a pedagogical activity to a secondary plane, and its recognition will be placed only after the second half of the twentieth century: for technological reasons, with the popularization of recordings; and by the introduction of a literature that would recognize the basic character of the activities in musical education.
id UNESP-15_b12056c305b66978d92d84ed2fd6b228
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10087
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groupsPor una historia de la apreciación musical en la escuela brasileña: las ideas dispostas en los manuales didácticos del canto orfeónicoPor uma história da apreciação musical na escola brasileira: as ideias dispostas nos manuais didáticos do canto orfeônicoMusic historyListeningSchooling cultureChoral groups [Orfeonico’s Singing Groups]História de la educación musicalApreciación musicalCultura escolarCorosHistória da educação musicalApreciação musicalCultura escolarCanto orfeônico.It reconstructs the paths of musical listening in the Brazilian school, composing a historiography on elements that are minimal, through bibliographical research. The emphasis is on the period of development of the ‘Canto Orfeônico’ [choral singing groups between the decades of 1930-1960] in the country, which presents the ideas about listening present in seven guides published at the time. The predominance of performance and civic education in the groups relegated the listening as a pedagogical activity to a secondary plane, and its recognition will be placed only after the second half of the twentieth century: for technological reasons, with the popularization of recordings; and by the introduction of a literature that would recognize the basic character of the activities in musical education.Reconstituye los caminos de la apreciación musical en la escuela brasileña, al componer una historiografía sobre elementos que son mínimos, por medio de la investigación bibliográfica. El énfasis recae sobre el período de desarrollo y vigencia oficial del Canto Orfeônico [coros en las escuelas entre las décadas de 1930-1960], del cual se presentan las ideas sobre apreciación presentes en siete manuales didácticos difundidos en la época. El predominio de la educación civica y la performance no Canto Orfeônico se han relegado la apreciación como actividad pedagógica a un plano secundario, y su reconocimiento será posto sólo después de una segunda mitad del siglo XX: por razones tecnológicas, con una popularización de las gravaciones; y la introducción de una literatura que reconoce el carácter basilar de la actividad en los procesos de educación musical.Reconstitui os percursos da atividade de apreciação musical na escola brasileira, compondo uma historiografia sobre elementos que são mínimos e esparsos, por meio de pesquisa bibliográfica. A ênfase recai sobre o período de desenvolvimento e vigência oficial do Canto Orfeônico [entre as décadas de 1930-1960] no país, do qual se apresentam as ideias sobre apreciação presentes em sete manuais didáticos difundidos à época. A predominância dos aspectos de performance e educação cívica no Canto Orfeônico relegaram a apreciação como atividade pedagógica a um plano secundário, e seu reconhecimento será posto somente após a segunda metade do século XX: por razões tecnológicas, com a popularização das gravações ou registros fonográficos; e pela introdução de uma literatura no país que reconheceria o caráter basilar da atividade nos processos de educação musical.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1008710.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10087Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1814-1831Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1814-18311982-55872446-860610.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7697https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7698https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7758Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConstantino, Paulo2018-11-17T02:26:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10087Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-11-17T02:26:12Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
Por una historia de la apreciación musical en la escuela brasileña: las ideas dispostas en los manuales didácticos del canto orfeónico
Por uma história da apreciação musical na escola brasileira: as ideias dispostas nos manuais didáticos do canto orfeônico
title For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
spellingShingle For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
Constantino, Paulo
Music history
Listening
Schooling culture
Choral groups [Orfeonico’s Singing Groups]
História de la educación musical
Apreciación musical
Cultura escolar
Coros
História da educação musical
Apreciação musical
Cultura escolar
Canto orfeônico.
title_short For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
title_full For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
title_fullStr For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
title_full_unstemmed For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
title_sort For a history of listening in the brazilian school: the ideas disposed in the teaching guides of the ancient choral singing groups
author Constantino, Paulo
author_facet Constantino, Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Constantino, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Music history
Listening
Schooling culture
Choral groups [Orfeonico’s Singing Groups]
História de la educación musical
Apreciación musical
Cultura escolar
Coros
História da educação musical
Apreciação musical
Cultura escolar
Canto orfeônico.
topic Music history
Listening
Schooling culture
Choral groups [Orfeonico’s Singing Groups]
História de la educación musical
Apreciación musical
Cultura escolar
Coros
História da educação musical
Apreciação musical
Cultura escolar
Canto orfeônico.
description It reconstructs the paths of musical listening in the Brazilian school, composing a historiography on elements that are minimal, through bibliographical research. The emphasis is on the period of development of the ‘Canto Orfeônico’ [choral singing groups between the decades of 1930-1960] in the country, which presents the ideas about listening present in seven guides published at the time. The predominance of performance and civic education in the groups relegated the listening as a pedagogical activity to a secondary plane, and its recognition will be placed only after the second half of the twentieth century: for technological reasons, with the popularization of recordings; and by the introduction of a literature that would recognize the basic character of the activities in musical education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10087
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087
identifier_str_mv 10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018.10087
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7697
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7698
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10087/7758
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1814-1831
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.4, out./dez. (2018); 1814-1831
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.unesp.v13.n4.out/dez.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045225627648