Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nozu, Washington Cesar Shoiti
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Aline Maira da, Anache, Alexandra Ayach
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652
Resumo: This paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. 
id UNESP-15_b4dd21715c21a67c5f865b1be4d788a1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11652
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universitiesPermanencia del alumno con discapacidad en la enseñanza superior: datos censitarios sobre las universidades federales de la región centro-oestePermanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oesteEducational inclusionHigher educationAccessibilityStatistical microdataInclusión educativaEnseñanza superiorAccesibilidadMicrodatos estadísticosInclusão educacionalEnsino superiorAcessibilidadeMicrodados estatísticosThis paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. Este texto objetiva identificar estrategias dirigidas a promover la permanencia de los alumnos con discapacidad en las universidades federales de la región Centro-Oeste, a partir de datos censales. Se trata de una investigación documental, que tiene como fuente los microdatos estadísticos del Censo de la Educación Superior, que han sido leídos y tratados a través de la versión 20 del software IBM SPSS Statistics. Los resultados aportan datos sobre las condiciones de accesibilidad de los estudiantes con discapacidad, de materiales accesibles, de oferta de la disciplina de Libras y la provisión de profesionales. Se ha concluido que es necesaria la ampliación de las inversiones para potenciar las condiciones de permanencia de esta población en las universidades del Centro-Oeste, sobretodo en la infraestructura, en el currículo educativo, en los materiales de apoyo, en el sistema de información y en el suministro y formación de profesionales para la asistencia de las demandas.Este texto objetiva identificar estratégias voltadas para promover a permanência dos alunos com deficiência nas universidades federais da região Centro-Oeste, a partir de dados censitários. Trata-se de uma pesquisa documental, tendo como fonte os microdados estatísticos do Censo da Educação Superior, que foram lidos e tratados por meio da versão 20 do software IBM SPSS Statistics. Os resultados trazem elementos acerca das condições de acessibilidade dos estudantes com deficiência, de materiais acessíveis, de oferta da disciplina de Libras e disponibilização de profissionais. Conclui-se indicando a necessidade de ampliação dos investimentos para potencializar as condições de permanência dessa população nas universidades do Centro-Oeste, sobretudo na infraestrutura, no currículo, em materiais de apoio, no sistema de informação e na provisão e formação de profissionais para o atendimento das demandas.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1165210.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-14351982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652/7597Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNozu, Washington Cesar ShoitiSilva, Aline Maira daAnache, Alexandra Ayach2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11652Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
Permanencia del alumno con discapacidad en la enseñanza superior: datos censitarios sobre las universidades federales de la región centro-oeste
Permanência do aluno com deficiência no ensino superior: dados censitários sobre as universidades federais da região centro-oeste
title Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
spellingShingle Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
Nozu, Washington Cesar Shoiti
Educational inclusion
Higher education
Accessibility
Statistical microdata
Inclusión educativa
Enseñanza superior
Accesibilidad
Microdatos estadísticos
Inclusão educacional
Ensino superior
Acessibilidade
Microdados estatísticos
title_short Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
title_full Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
title_fullStr Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
title_full_unstemmed Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
title_sort Permanence of students with disabilities in higher education: censitive data about midwestern federal universities
author Nozu, Washington Cesar Shoiti
author_facet Nozu, Washington Cesar Shoiti
Silva, Aline Maira da
Anache, Alexandra Ayach
author_role author
author2 Silva, Aline Maira da
Anache, Alexandra Ayach
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nozu, Washington Cesar Shoiti
Silva, Aline Maira da
Anache, Alexandra Ayach
dc.subject.por.fl_str_mv Educational inclusion
Higher education
Accessibility
Statistical microdata
Inclusión educativa
Enseñanza superior
Accesibilidad
Microdatos estadísticos
Inclusão educacional
Ensino superior
Acessibilidade
Microdados estatísticos
topic Educational inclusion
Higher education
Accessibility
Statistical microdata
Inclusión educativa
Enseñanza superior
Accesibilidad
Microdatos estadísticos
Inclusão educacional
Ensino superior
Acessibilidade
Microdados estatísticos
description This paper aims to identify strategies focused on promoting the permanence of students with disabilities in Midwestern federal universities, based on census data. This is a documentary research based on the statistical microdata of the Higher Education Census, which were read and processed through version 20 of the IBM SPSS Statistics software. The results provide data about the accessibility conditions of students with disabilities, the availability of accessible materials, the offer of the Libras course and the availability of professionals. It concludes by indicating the need to increase investments in order to potentialize the permanence conditions of this population in the Midwestern universities, especially in infrastructure, curriculum, support materials, information system and provision and training professionals for demands dealing. 
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11652/7597
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1421-1435
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856681058304