Perception of male teachers on teacher’s uneasiness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Josiane Peres
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mosquera, Juan José Mouriño, Stobäus, Claus Dieter
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8230
Resumo: One of the problems between the professional education refers to the phenomenon that became known as malaise teaching, emerging interest in understanding this reality. Thus, the present study aims to investigate the perceptions of male teachers who chose teaching as a main occupation on the malaise teacher. The qualitative research was conducted through semi-structured interviews with five male teachers, whose predominant perceptions are that: the socioeconomic conditions, especially wage interfere in the conditions of malaise teacher; interpersonal relationships with students are factors that affect the conditions of good or evil being of teachers; the teacher be evil situations are more common among women teachers
id UNESP-15_b94f456c9edb95fe10d1c87a04051fbe
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8230
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Perception of male teachers on teacher’s uneasinessLa percepción de profesores hombres acerca del malestar docentePercepção de professores homens sobre o mal-estar docenteTeacher’s uneasiness. Male teachers. Gender.Malestar docente. Profesores varones. Género.Mal-estar docente. Homens professores. Gênero.One of the problems between the professional education refers to the phenomenon that became known as malaise teaching, emerging interest in understanding this reality. Thus, the present study aims to investigate the perceptions of male teachers who chose teaching as a main occupation on the malaise teacher. The qualitative research was conducted through semi-structured interviews with five male teachers, whose predominant perceptions are that: the socioeconomic conditions, especially wage interfere in the conditions of malaise teacher; interpersonal relationships with students are factors that affect the conditions of good or evil being of teachers; the teacher be evil situations are more common among women teachersUno de los problemas existentes entre los profesionales de la educación se refiere al fenómeno que llegó a ser conocido como el malestar docente y el creciente interés en la comprensión de esta realidad. Así, el objetivo de este estudio es investigar las percepciones de los profesores varones que optaron por el Magisterio, como su principal ocupación, acerca del malestar docente. La investigación es de carácter cualitativo y se llevó a cabo, por medio de entrevistas semiestructuradas con cinco maestros hombres, cuyas las percepciones se caracterizan por: las condiciones socioeconómicas, especialmente acerca del sueldo, en que hay influencia en las condiciones del malestar docente; las relaciones interpersonales establecidas con los estudiantes son factores que interfieren en las condiciones para el bienestar o para el malestar de los maestros; las condiciones del malestar docente son más comunes entre las mujeres.Um dos problemas existentes entre os profissionais da educação refere-se ao fenômeno que passou a ser conhecido como mal-estar docente, surgindo o interesse em compreender esta realidade. Assim, o presente estudo tem por objetivo investigar as percepções de professores homens que escolheram o magistério como principal profissão, sobre o mal-estar docente. A pesquisa de natureza qualitativa foi realizada, por meio de entrevista semiestruturadas, com cinco professores do gênero masculino, cujas percepções predominantes são de que: as condições socioeconômicas, especialmente salariais, interferem nas condições de mal-estar docente; as relações interpessoais estabelecidas com os alunos são fatores que interferem nas condições de bem ou mal-estar dos professores; as situações de mal-estar docente são mais comuns entre as professoras mulheres.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/823010.21723/riaee.v11.n4.8230Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2125-2140Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2125-21401982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8230/6049Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Josiane PeresMosquera, Juan José MouriñoStobäus, Claus Dieter2017-11-15T14:36:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8230Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-15T14:36:07Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
La percepción de profesores hombres acerca del malestar docente
Percepção de professores homens sobre o mal-estar docente
title Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
spellingShingle Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
Gonçalves, Josiane Peres
Teacher’s uneasiness. Male teachers. Gender.
Malestar docente. Profesores varones. Género.
Mal-estar docente. Homens professores. Gênero.
title_short Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
title_full Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
title_fullStr Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
title_full_unstemmed Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
title_sort Perception of male teachers on teacher’s uneasiness
author Gonçalves, Josiane Peres
author_facet Gonçalves, Josiane Peres
Mosquera, Juan José Mouriño
Stobäus, Claus Dieter
author_role author
author2 Mosquera, Juan José Mouriño
Stobäus, Claus Dieter
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Josiane Peres
Mosquera, Juan José Mouriño
Stobäus, Claus Dieter
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher’s uneasiness. Male teachers. Gender.
Malestar docente. Profesores varones. Género.
Mal-estar docente. Homens professores. Gênero.
topic Teacher’s uneasiness. Male teachers. Gender.
Malestar docente. Profesores varones. Género.
Mal-estar docente. Homens professores. Gênero.
description One of the problems between the professional education refers to the phenomenon that became known as malaise teaching, emerging interest in understanding this reality. Thus, the present study aims to investigate the perceptions of male teachers who chose teaching as a main occupation on the malaise teacher. The qualitative research was conducted through semi-structured interviews with five male teachers, whose predominant perceptions are that: the socioeconomic conditions, especially wage interfere in the conditions of malaise teacher; interpersonal relationships with students are factors that affect the conditions of good or evil being of teachers; the teacher be evil situations are more common among women teachers
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8230
10.21723/riaee.v11.n4.8230
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8230
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8230/6049
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2125-2140
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2125-2140
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854369996800