The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falabella, Alejandra
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pires, Daniela de Oliveira, Peroni, Vera Maria Vidal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765
Resumo: This paper examines different forms of privatization in the case of Brazil and Chile and the implications for the democratization of public education. The historical period defined for the study corresponds to the dictatorial regimes of both countries and the so-called “transitional phase”, which presupposes policies for justice, reparation and reform of political institutions. The methodology used for the study was a bibliographic review. Considering the specificities of each country, it analyses the advances, limits and possibilities in the strengthening of the role of the state in the promotion of public education, and the degree of democratic maturity and the extension of privatization.
id UNESP-15_ef3831f0ec8a0cf468306edefaa4708e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12765
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public educationLos modos de privatización en Brasil y Chile y las implicancias para la democratización de la educación públicaAs formas de privatização no Brasil e no Chile e as implicações para a democratização da educação públicaPrivatizationDictatorshipDemocratic transitionPublic education.PrivatizaciónDictaduraTransición democráticaEducación pública.PrivatizaçãoDitaduraTransição democráticaEducação pública.This paper examines different forms of privatization in the case of Brazil and Chile and the implications for the democratization of public education. The historical period defined for the study corresponds to the dictatorial regimes of both countries and the so-called “transitional phase”, which presupposes policies for justice, reparation and reform of political institutions. The methodology used for the study was a bibliographic review. Considering the specificities of each country, it analyses the advances, limits and possibilities in the strengthening of the role of the state in the promotion of public education, and the degree of democratic maturity and the extension of privatization.Este artículo presenta elementos para el debate sobre las formas de privatización en Brasil y Chile, y las consecuencias para la democratización de la educación pública. El período histórico definido para el estudio corresponde al final de los estadios dictatoriales y la construcción de la llamada justicia de transición, lo que presupone, la formulación de políticas de verdad, justicia y reparación, y reforma de las instituciones políticas. La metodología utilizada para el desarrollo del estudio fue el análisis bibliográfico. Considerando las especificidades de cada realidad estatal analizada, se buscó constatar los avances, límites y posibilidades en el fortalecimiento del papel del Estado en la promoción de la educación pública, considerando el nivel de maduración democrático y el fortalecimiento de las estrategias de privatización.Este artigo apresenta alguns elementos para o debate sobre as formas de implementação dos processos de privatização no Brasil e no Chile e as consequências para a democratização da educação pública. O período histórico definido para o estudo corresponde ao final dos estágios ditatoriais e à construção da chamada justiça de transição, o que pressupõe a formulação de políticas de memória e verdade, justiça, reparação e a reforma das instituições políticas. A metodologia utilizada para o desenvolvimento do estudo foi a análise bibliográfica. Considerando as especificidades de cada realidade estatal ora analisada, buscou-se constatar os avanços, limites e possibilidades no fortalecimento do papel do estado na promoção da educação pública, considerando o nível de amadurecimento democrático e o fortalecimento das estratégias privatizantes.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276510.21723/riaee.v14iesp.3.12765Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-1828Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-18281982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8571https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8572https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/9442Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFalabella, AlejandraPires, Daniela de OliveiraPeroni, Vera Maria Vidal2020-08-14T14:05:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12765Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:39Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
Los modos de privatización en Brasil y Chile y las implicancias para la democratización de la educación pública
As formas de privatização no Brasil e no Chile e as implicações para a democratização da educação pública
title The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
spellingShingle The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
Falabella, Alejandra
Privatization
Dictatorship
Democratic transition
Public education.
Privatización
Dictadura
Transición democrática
Educación pública.
Privatização
Ditadura
Transição democrática
Educação pública.
title_short The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
title_full The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
title_fullStr The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
title_full_unstemmed The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
title_sort The forms of privatization in brazil and chile and the implications for the democratization of public education
author Falabella, Alejandra
author_facet Falabella, Alejandra
Pires, Daniela de Oliveira
Peroni, Vera Maria Vidal
author_role author
author2 Pires, Daniela de Oliveira
Peroni, Vera Maria Vidal
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Falabella, Alejandra
Pires, Daniela de Oliveira
Peroni, Vera Maria Vidal
dc.subject.por.fl_str_mv Privatization
Dictatorship
Democratic transition
Public education.
Privatización
Dictadura
Transición democrática
Educación pública.
Privatização
Ditadura
Transição democrática
Educação pública.
topic Privatization
Dictatorship
Democratic transition
Public education.
Privatización
Dictadura
Transición democrática
Educación pública.
Privatização
Ditadura
Transição democrática
Educação pública.
description This paper examines different forms of privatization in the case of Brazil and Chile and the implications for the democratization of public education. The historical period defined for the study corresponds to the dictatorial regimes of both countries and the so-called “transitional phase”, which presupposes policies for justice, reparation and reform of political institutions. The methodology used for the study was a bibliographic review. Considering the specificities of each country, it analyses the advances, limits and possibilities in the strengthening of the role of the state in the promotion of public education, and the degree of democratic maturity and the extension of privatization.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765
10.21723/riaee.v14iesp.3.12765
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.3.12765
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8571
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/8572
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12765/9442
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-1828
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1813-1828
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171046989332480