For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Smolka, Ana Luiza Bustamante
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Nogueira, Ana Lúcia Horta, Anjos, Daniela Dias dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512
Resumo: The objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory.
id UNESP-15_fc8ade75df6fc252fc5f238d79274d26
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18512
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling For a discursive practice of literacy: Making arguments explicitPor una práctica discursiva de la alfabetización: Argumentos explicativosPor uma prática discursiva de alfabetização: Explicitando argumentosLiteracyDiscourse practiceTeaching relationshipsCultural historical perspectiveAlfabetizaciónPráctica discursivaRelaciones docentesPerspectiva histórico-culturalAlfabetizaçãoPrática discursivaRelações de ensinoPerspectiva histórico-culturalThe objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory.El objetivo del presente texto es contribuir a la explicitación de los argumentos que sustentan una práctica discursiva de la alfabetización. Tomando como material de análisis los discursos de los alfabetizadores en las reuniones de un grupo de estudio, destacamos algunas de las observaciones, preguntas y consideraciones compartidas por ellos, relacionadas con el trabajo realizado en el día a día de la escuela. Ante la necesidad de encontrar y dar visibilidad a los argumentos que justifican y anclan sus modos de actuación, examinamos juntos los principios y supuestos que se ponen de manifiesto en los gestos de la enseñanza. En diálogo con las aportaciones de autores como Vygotsky, Bajtín e Freinet, en el ámbito del desarrollo humano, del lenguaje y de la educación, pretendemos poner de manifiesto, en la experiencia de estos profesores, las concepciones, implicaciones y repercusiones de una teoría incorporada.O objetivo do presente texto é contribuir para a explicitação de argumentos que sustentam uma prática discursiva de alfabetização. Tomando como material de análise as falas de professoras alfabetizadoras em reuniões de um grupo de estudos, destacamos algumas das observações, indagações e ponderações por elas compartilhadas, relacionadas ao trabalho realizado no cotidiano da escola. Diante da necessidade de encontrar e dar visibilidade a argumentos que justificam e ancoram seus modos de atuação, vamos examinando em conjunto princípios e pressupostos que se evidenciam nos gestos de ensinar. Em diálogo com contribuições de autores como Vygotsky, Bakhtin e Freinet, nos campos do desenvolvimento humano, da linguagem e da educação, buscamos evidenciar, na vivência dessas professoras, concepções, implicações e repercussões de uma teoria incorporada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1851210.21723/riaee.v18iesp.1.18512Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230661982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16502https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16503https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16504https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16505https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16578Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSmolka, Ana Luiza BustamanteNogueira, Ana Lúcia HortaAnjos, Daniela Dias dos2023-09-27T16:57:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18512Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T16:57:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
Por una práctica discursiva de la alfabetización: Argumentos explicativos
Por uma prática discursiva de alfabetização: Explicitando argumentos
title For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
spellingShingle For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
Smolka, Ana Luiza Bustamante
Literacy
Discourse practice
Teaching relationships
Cultural historical perspective
Alfabetización
Práctica discursiva
Relaciones docentes
Perspectiva histórico-cultural
Alfabetização
Prática discursiva
Relações de ensino
Perspectiva histórico-cultural
title_short For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
title_full For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
title_fullStr For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
title_full_unstemmed For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
title_sort For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
author Smolka, Ana Luiza Bustamante
author_facet Smolka, Ana Luiza Bustamante
Nogueira, Ana Lúcia Horta
Anjos, Daniela Dias dos
author_role author
author2 Nogueira, Ana Lúcia Horta
Anjos, Daniela Dias dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Smolka, Ana Luiza Bustamante
Nogueira, Ana Lúcia Horta
Anjos, Daniela Dias dos
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Discourse practice
Teaching relationships
Cultural historical perspective
Alfabetización
Práctica discursiva
Relaciones docentes
Perspectiva histórico-cultural
Alfabetização
Prática discursiva
Relações de ensino
Perspectiva histórico-cultural
topic Literacy
Discourse practice
Teaching relationships
Cultural historical perspective
Alfabetización
Práctica discursiva
Relaciones docentes
Perspectiva histórico-cultural
Alfabetização
Prática discursiva
Relações de ensino
Perspectiva histórico-cultural
description The objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512
10.21723/riaee.v18iesp.1.18512
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18iesp.1.18512
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16502
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16503
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16504
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16505
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16578
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171040589873152