For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512 |
Resumo: | The objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory. |
id |
UNESP-15_fc8ade75df6fc252fc5f238d79274d26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18512 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicitPor una práctica discursiva de la alfabetización: Argumentos explicativosPor uma prática discursiva de alfabetização: Explicitando argumentosLiteracyDiscourse practiceTeaching relationshipsCultural historical perspectiveAlfabetizaciónPráctica discursivaRelaciones docentesPerspectiva histórico-culturalAlfabetizaçãoPrática discursivaRelações de ensinoPerspectiva histórico-culturalThe objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory.El objetivo del presente texto es contribuir a la explicitación de los argumentos que sustentan una práctica discursiva de la alfabetización. Tomando como material de análisis los discursos de los alfabetizadores en las reuniones de un grupo de estudio, destacamos algunas de las observaciones, preguntas y consideraciones compartidas por ellos, relacionadas con el trabajo realizado en el día a día de la escuela. Ante la necesidad de encontrar y dar visibilidad a los argumentos que justifican y anclan sus modos de actuación, examinamos juntos los principios y supuestos que se ponen de manifiesto en los gestos de la enseñanza. En diálogo con las aportaciones de autores como Vygotsky, Bajtín e Freinet, en el ámbito del desarrollo humano, del lenguaje y de la educación, pretendemos poner de manifiesto, en la experiencia de estos profesores, las concepciones, implicaciones y repercusiones de una teoría incorporada.O objetivo do presente texto é contribuir para a explicitação de argumentos que sustentam uma prática discursiva de alfabetização. Tomando como material de análise as falas de professoras alfabetizadoras em reuniões de um grupo de estudos, destacamos algumas das observações, indagações e ponderações por elas compartilhadas, relacionadas ao trabalho realizado no cotidiano da escola. Diante da necessidade de encontrar e dar visibilidade a argumentos que justificam e ancoram seus modos de atuação, vamos examinando em conjunto princípios e pressupostos que se evidenciam nos gestos de ensinar. Em diálogo com contribuições de autores como Vygotsky, Bakhtin e Freinet, nos campos do desenvolvimento humano, da linguagem e da educação, buscamos evidenciar, na vivência dessas professoras, concepções, implicações e repercussões de uma teoria incorporada.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1851210.21723/riaee.v18iesp.1.18512Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e0230661982-55872446-860610.21723/riaee.v18iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16502https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16503https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16504https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16505https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16578Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSmolka, Ana Luiza BustamanteNogueira, Ana Lúcia HortaAnjos, Daniela Dias dos2023-09-27T16:57:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18512Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-09-27T16:57:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit Por una práctica discursiva de la alfabetización: Argumentos explicativos Por uma prática discursiva de alfabetização: Explicitando argumentos |
title |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
spellingShingle |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit Smolka, Ana Luiza Bustamante Literacy Discourse practice Teaching relationships Cultural historical perspective Alfabetización Práctica discursiva Relaciones docentes Perspectiva histórico-cultural Alfabetização Prática discursiva Relações de ensino Perspectiva histórico-cultural |
title_short |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
title_full |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
title_fullStr |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
title_full_unstemmed |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
title_sort |
For a discursive practice of literacy: Making arguments explicit |
author |
Smolka, Ana Luiza Bustamante |
author_facet |
Smolka, Ana Luiza Bustamante Nogueira, Ana Lúcia Horta Anjos, Daniela Dias dos |
author_role |
author |
author2 |
Nogueira, Ana Lúcia Horta Anjos, Daniela Dias dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Smolka, Ana Luiza Bustamante Nogueira, Ana Lúcia Horta Anjos, Daniela Dias dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacy Discourse practice Teaching relationships Cultural historical perspective Alfabetización Práctica discursiva Relaciones docentes Perspectiva histórico-cultural Alfabetização Prática discursiva Relações de ensino Perspectiva histórico-cultural |
topic |
Literacy Discourse practice Teaching relationships Cultural historical perspective Alfabetización Práctica discursiva Relaciones docentes Perspectiva histórico-cultural Alfabetização Prática discursiva Relações de ensino Perspectiva histórico-cultural |
description |
The objective of this paper is to contribute to the explicitness of arguments that sustain a discursive practice of literacy. Taking the speeches of literacy teachers in meetings of a study group as material for analysis, we highlight some of the observations, questions and considerations shared by them, related to the work performed in the daily routine of the school. Faced with the need to find and give visibility to arguments that justify and anchor their ways of acting, we examine together the principles and assumptions that become evident in their teaching methods. In dialog with contributions from authors as Vygotsky, Bakhtin and Freinet, in the fields of human development, language, and education, we seek to evidence, in the experiences of these teachers, conceptions, implications, and repercussions of an incorporated theory. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512 10.21723/riaee.v18iesp.1.18512 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v18iesp.1.18512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16502 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16503 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16504 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16505 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18512/16578 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Ana Luiza Bustamante Smolka, Ana Lúcia Horta Nogueira, Daniela Dias dos Anjos https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023) v. 18, esp. 1: Linguagens e Letramentos: olhares e diálogos intersetoriais; e023066 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v18iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171040589873152 |