Teses ad Feuerbach and education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossi, Rafael
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Filosofia da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168
Resumo: This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
id UNESP-19_4064b805e9157c4a1df0ac24e25bb758
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6168
network_acronym_str UNESP-19
network_name_str Revista de Filosofia da UNESP
spelling Teses ad Feuerbach and educationTeses ad Feuerbach e a educaçãoThis paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018O presente texto aborda as Teses ad Feuerbach elaboradas por Marx com intuito de extrair elementos de ordem onto-metodológica que possam subsidiar a reflexão à filosofia da educação. Entendemos, na esteira de Lukács e Mészáros, que o pensamento marxiano se distingue qualitativamente do padrão de cientificidade moderno em razão da instauração de uma ontologia de base materialista e dialética do ser social. Isto significa que a teoria social marxiana possui como seu núcleo mais essencial a historicidade na abordagem ontológica dos fenômenos sociais, buscando compreendê-los em sua gênese e na função social que desempenham no processo de reprodução social. Com isso, no texto aqui em debate, tratamos da radicalidade revolucionária do escrito abordado em suas potencialidades ao debate educacional. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de FilosofiaTRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia2019-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/616810.1590/0101-3173.2019.v42n2.05.p85TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol 42 No 2 (2019); 85-106TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; v. 42 n. 2 (2019); 85-1060101-31730101-3173reponame:Revista de Filosofia da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168/5734Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRossi, Rafael2020-08-04T10:42:43Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/6168Revistahttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/oai1980-539X0101-3173opendoar:null2020-08-04 10:42:43.627Revista de Filosofia da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teses ad Feuerbach and education
Teses ad Feuerbach e a educação
title Teses ad Feuerbach and education
spellingShingle Teses ad Feuerbach and education
Rossi, Rafael
title_short Teses ad Feuerbach and education
title_full Teses ad Feuerbach and education
title_fullStr Teses ad Feuerbach and education
title_full_unstemmed Teses ad Feuerbach and education
title_sort Teses ad Feuerbach and education
author Rossi, Rafael
author_facet Rossi, Rafael
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossi, Rafael
dc.description.none.fl_txt_mv This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
O presente texto aborda as Teses ad Feuerbach elaboradas por Marx com intuito de extrair elementos de ordem onto-metodológica que possam subsidiar a reflexão à filosofia da educação. Entendemos, na esteira de Lukács e Mészáros, que o pensamento marxiano se distingue qualitativamente do padrão de cientificidade moderno em razão da instauração de uma ontologia de base materialista e dialética do ser social. Isto significa que a teoria social marxiana possui como seu núcleo mais essencial a historicidade na abordagem ontológica dos fenômenos sociais, buscando compreendê-los em sua gênese e na função social que desempenham no processo de reprodução social. Com isso, no texto aqui em debate, tratamos da radicalidade revolucionária do escrito abordado em suas potencialidades ao debate educacional. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
description This paper analyses Marx’s Theses on Feuerbach in order to extract onto-methodological elements in support of a philosophy of education. We understand, in light of the analyses of Lukács and Mészáros, that Marxian thought differs qualitatively from modern scientific standards because of its introduction of a materialist and dialectical ontology of social being. This means that Marxian social theory has historicity in the ontological approach to social phenomena as its most essential core, and it seeks to understand these phenomena in their genesis and in terms of the social role they play in the process of social reproduction. We treat the revolutionary radicalism of the text under discussion in light of its potential to contribute to the educational debate. Recebido: 24/07/2016Aceito: 13/08/2018
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168
10.1590/0101-3173.2019.v42n2.05.p85
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168
identifier_str_mv 10.1590/0101-3173.2019.v42n2.05.p85
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/transformacao/article/view/6168/5734
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 TRANS/FORM/AÇÃO: REVISTA DE FILOSOFIA
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia
publisher.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia
dc.source.none.fl_str_mv TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; Vol 42 No 2 (2019); 85-106
TRANS/FORM/AÇÃO: Revista de Filosofia; v. 42 n. 2 (2019); 85-106
0101-3173
0101-3173
reponame:Revista de Filosofia da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
reponame_str Revista de Filosofia da UNESP
collection Revista de Filosofia da UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
repository.name.fl_str_mv Revista de Filosofia da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1674119824169500672