Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828 |
Resumo: | Abstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching. |
id |
UNESP-3_a2db96f07f5220d13fa73002d42b58fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15828 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental EducationUso de casos de investigación como estrategia para promover una perspectiva más crítica en Educación AmbientalUso de casos investigativos como estratégia para promoção de uma perspectiva mais crítica de Educação AmbientalAbstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching.Resumen Este artículo recoge una parte de los estudios realizados en nuestra tesis de maestría, en la que tuvimos como objetivo investigar la adopción del Aprendizaje Didáctico Basado en Casos como estrategia de formación para promover un enfoque más reflexivo y crítico de la Educación Ambiental. En nuestra investigación, asumimos en el análisis de datos la adopción de una perspectiva sociocultural e histórica, y optamos por interpretar nuestros datos a través de una perspectiva cualitativa. Asumimos como guía de nuestros análisis la concepción del discurso como práctica social y arena ideológica de los enunciadores propuesta por la teoría del enunciado del Círculo de Bakhtin y por la teoría polifónica de Ducrot. Nuestros análisis señalaron la potencialidad de promover espacios que incentiven la producción de material autoral durante los procesos de formación, agregando aspectos del repertorio técnico y práctico inherentes a la profesión docente. Palavras-chaves: Educación ambiental crítica, Formación continua del maestros, Aprendizaje basado en casos.Resumo Este artigo contempla uma parte dos estudos realizados em nossa dissertação de mestrado, em que tivemos por objetivo investigar a adoção da modalidade didática Aprendizagem Baseada em Casos como estratégia formativa para a promoção de uma abordagem mais reflexiva e crítica de Educação Ambiental. Em nossa investigação, assumimos na análise dos dados a adoção de uma perspectiva sociocultural e histórica, e optamos por interpretar nossos dados por meio de uma perspectiva qualitativa. Assumimos como norteadores das nossas análises a concepção de discurso enquanto prática social e arena ideológica dos enunciadores proposta pela teoria do enunciado do Círculo de Bakhtin e pela teoria polifônica de Ducrot. Nossas análises indicaram a potencialidade da promoção de espaços que incentivam a produção de material autoral durante processos de formação, ao agregar aspectos do repertório técnico e prático inerente ao ofício do professor (a). Palavras-chave: Educação ambiental crítica, Formação continuada, Aprendizagem baseada em casos.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1582810.18675/2177-580X.2022-15828Pesquisa em Educação Ambiental; v. 17 n. 1 (2022); 70-892177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828/12403Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Carla AndreaLouro Ferreira da Silva, Rosana2023-02-01T14:23:20Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15828Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2023-02-01T14:23:20Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education Uso de casos de investigación como estrategia para promover una perspectiva más crítica en Educación Ambiental Uso de casos investigativos como estratégia para promoção de uma perspectiva mais crítica de Educação Ambiental |
title |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
spellingShingle |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education Moreira, Carla Andrea |
title_short |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
title_full |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
title_fullStr |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
title_full_unstemmed |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
title_sort |
Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education |
author |
Moreira, Carla Andrea |
author_facet |
Moreira, Carla Andrea Louro Ferreira da Silva, Rosana |
author_role |
author |
author2 |
Louro Ferreira da Silva, Rosana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Carla Andrea Louro Ferreira da Silva, Rosana |
description |
Abstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828 10.18675/2177-580X.2022-15828 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2022-15828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828/12403 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 17 n. 1 (2022); 70-89 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1800214364328820736 |