Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Carla Andrea
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Louro Ferreira da Silva, Rosana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828
Resumo: Abstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials  during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects  which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching.
id UNESP-3_a2db96f07f5220d13fa73002d42b58fd
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15828
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental EducationUso de casos de investigación como estrategia para promover una perspectiva más crítica en Educación AmbientalUso de casos investigativos como estratégia para promoção de uma perspectiva mais crítica de Educação AmbientalAbstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials  during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects  which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching.Resumen Este artículo recoge una parte de los estudios realizados en nuestra tesis de maestría, en la que tuvimos como objetivo investigar la adopción del Aprendizaje Didáctico Basado en Casos como estrategia de formación para promover un enfoque más reflexivo y crítico de la Educación Ambiental. En nuestra investigación, asumimos en el análisis de datos la adopción de una perspectiva sociocultural e histórica, y optamos por interpretar nuestros datos a través de una perspectiva cualitativa. Asumimos como guía de nuestros análisis la concepción del discurso como práctica social y arena ideológica de los enunciadores propuesta por la teoría del enunciado del Círculo de Bakhtin y por la teoría polifónica de Ducrot. Nuestros análisis señalaron la potencialidad de promover espacios que incentiven la producción de material autoral durante los procesos de formación, agregando aspectos del repertorio técnico y práctico inherentes a la profesión docente. Palavras-chaves: Educación ambiental crítica, Formación continua del maestros, Aprendizaje basado en casos.Resumo Este artigo contempla uma parte dos estudos realizados em nossa dissertação de mestrado, em que tivemos por objetivo investigar a adoção da modalidade didática Aprendizagem Baseada em Casos como estratégia formativa para a promoção de uma abordagem mais reflexiva e crítica de Educação Ambiental. Em nossa investigação, assumimos na análise dos dados a adoção de uma perspectiva sociocultural e histórica, e optamos por interpretar nossos dados por meio de uma perspectiva qualitativa. Assumimos como norteadores das nossas análises a concepção de discurso enquanto prática social e arena ideológica dos enunciadores proposta pela teoria do enunciado do Círculo de Bakhtin e pela teoria polifônica de Ducrot. Nossas análises indicaram a potencialidade da promoção de espaços que incentivam a produção de material autoral durante processos de formação, ao agregar aspectos do repertório técnico e prático inerente ao ofício do professor (a). Palavras-chave: Educação ambiental crítica, Formação continuada, Aprendizagem baseada em casos.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1582810.18675/2177-580X.2022-15828Pesquisa em Educação Ambiental; v. 17 n. 1 (2022); 70-892177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828/12403Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Carla AndreaLouro Ferreira da Silva, Rosana2023-02-01T14:23:20Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15828Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2023-02-01T14:23:20Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
Uso de casos de investigación como estrategia para promover una perspectiva más crítica en Educación Ambiental
Uso de casos investigativos como estratégia para promoção de uma perspectiva mais crítica de Educação Ambiental
title Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
spellingShingle Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
Moreira, Carla Andrea
title_short Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
title_full Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
title_fullStr Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
title_full_unstemmed Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
title_sort Use of investigative cases as a strategy to promote a more critical perspective on Environmental Education
author Moreira, Carla Andrea
author_facet Moreira, Carla Andrea
Louro Ferreira da Silva, Rosana
author_role author
author2 Louro Ferreira da Silva, Rosana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Carla Andrea
Louro Ferreira da Silva, Rosana
description Abstract This article includes part of a master study, in which we aimed to investigate the use of Case Study Teaching as strategy to promote a more reflective and critical approach in an Environmental Education training. In this research, we assumed the adoption of a socio-cultural and historical perspective, and we chose to interpret our data through a qualitative perspective. We assume as a guide of our analyzes, the discourse conception of social practice and ideological arena proposed by the Bakhtin Circle theory and by Ducrot's polyphonic theory. Our analyzes indicate the potential of promoting spaces that encourage the production of authorial materials  during teacher trainings processes, once this helps to incorporate technical and practical aspects  which are inherent to teacher's profession. Keywords: Critical environmental education, Teacher training, Case Study Teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828
10.18675/2177-580X.2022-15828
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2022-15828
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/15828/12403
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 17 n. 1 (2022); 70-89
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1800214364328820736