POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342 |
Resumo: | The article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted. |
id |
UNESP-7_057c1f044bdf0bd7e2c2ccf911aeb791 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11342 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHTLA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN POPULAR DE PAULO FREIRE Y LA RELEVANCIA DE SU PENSAMIENTOA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO POPULAR DE PAULO FREIRE E A RELEVÂNCIA DE SEU PENSAMENTOPaulo FreireEducação PopularPráxisTransformaçãoPaulo FreirePopular EducationPraxisTransformationPaulo FreireEducación popularPraxisTransformaciónThe article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted.Este artículo es el resultado de una investigación bibliográfica que visa mostrar la relevancia del pensamiento de Paulo Freire para pensar en la educación popular. Se entiende que la praxis freireana contribuye a la mejora de las prácticas educativas de carácter progresista y popular, ya que las contribuciones del autor permean la fecundidad dialógica del proceso de construcción del conocimiento. Freire tiene una categorización importante en este proceso, con el proposito de pensar en una educación caracterizada con y a partir de las clases populares, favoreciendo la liberación de lo proceso de opresión experimentado. Sin embargo, el carácter central de su pensamiento sigue vigente y el diálogo y la participación activa de los sujetos pueden ayudar a percibir las contradicciones y la realidad social en la que, en busca de transformación, se insertan los estudiantes y educadores.O artigo é resultado de um ensaio bibliográfico de caráter qualitativo. Como objetivo buscou-se destacar a relevância do pensamento de Paulo Freire para pensar a educação popular. Compreende-se que a práxis freireana contribui na potencialização das práticas educativas de caráter progressista e popular. A postura crítica em relação aos métodos tradicionais autoritários na educação brasileira, apontam para uma perspectiva democrática, libertadora e igualitária, fecundada pelo diálogo, no processo de construção do conhecimento. Freire pensa a educação com e a partir das classes populares. Entende-se que a centralidade de seu pensamento continua vigente e que o diálogo e a participação ativa dos sujeitos podem auxiliar a perceber as contradições e a realidade social na qual, em busca de transformação, educandos e educadores estão inseridos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1134210.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-3351981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11230https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11231https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11211Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBattestin, CláudiaWeyh, Cênio Back2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11342Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT LA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN POPULAR DE PAULO FREIRE Y LA RELEVANCIA DE SU PENSAMIENTO A PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO POPULAR DE PAULO FREIRE E A RELEVÂNCIA DE SEU PENSAMENTO |
title |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
spellingShingle |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT Battestin, Cláudia Paulo Freire Educação Popular Práxis Transformação Paulo Freire Popular Education Praxis Transformation Paulo Freire Educación popular Praxis Transformación |
title_short |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
title_full |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
title_fullStr |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
title_full_unstemmed |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
title_sort |
POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT |
author |
Battestin, Cláudia |
author_facet |
Battestin, Cláudia Weyh, Cênio Back |
author_role |
author |
author2 |
Weyh, Cênio Back |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Battestin, Cláudia Weyh, Cênio Back |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire Educação Popular Práxis Transformação Paulo Freire Popular Education Praxis Transformation Paulo Freire Educación popular Praxis Transformación |
topic |
Paulo Freire Educação Popular Práxis Transformação Paulo Freire Popular Education Praxis Transformation Paulo Freire Educación popular Praxis Transformación |
description |
The article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11230 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11231 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11211 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812512940032 |