POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Battestin, Cláudia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Weyh, Cênio Back
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342
Resumo: The article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted.
id UNESP-7_057c1f044bdf0bd7e2c2ccf911aeb791
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11342
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHTLA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN POPULAR DE PAULO FREIRE Y LA RELEVANCIA DE SU PENSAMIENTOA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO POPULAR DE PAULO FREIRE E A RELEVÂNCIA DE SEU PENSAMENTOPaulo FreireEducação PopularPráxisTransformaçãoPaulo FreirePopular EducationPraxisTransformationPaulo FreireEducación popularPraxisTransformaciónThe article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted.Este artículo es el resultado de una investigación bibliográfica que visa mostrar la relevancia del pensamiento de Paulo Freire para pensar en la educación popular. Se entiende que la praxis freireana contribuye a la mejora de las prácticas educativas de carácter progresista y popular, ya que las contribuciones del autor permean la fecundidad dialógica del proceso de construcción del conocimiento. Freire tiene una categorización importante en este proceso, con el proposito de pensar en una educación caracterizada con y a partir de las clases populares, favoreciendo la liberación de lo proceso de opresión experimentado. Sin embargo, el carácter central de su pensamiento sigue vigente y el diálogo y la participación activa de los sujetos pueden ayudar a percibir las contradicciones y la realidad social en la que, en busca de transformación, se insertan los estudiantes y educadores.O artigo é resultado de um ensaio bibliográfico de caráter qualitativo. Como objetivo buscou-se destacar a relevância do pensamento de Paulo Freire para pensar a educação popular. Compreende-se que a práxis freireana contribui na potencialização das práticas educativas de caráter progressista e popular. A postura crítica em relação aos métodos tradicionais autoritários na educação brasileira, apontam para uma perspectiva democrática, libertadora e igualitária, fecundada pelo diálogo, no processo de construção do conhecimento. Freire pensa a educação com e a partir das classes populares. Entende-se que a centralidade de seu pensamento continua vigente e que o diálogo e a participação ativa dos sujeitos podem auxiliar a perceber as contradições e a realidade social na qual, em busca de transformação, educandos e educadores estão inseridos.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1134210.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-3351981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11230https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11231https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11211Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBattestin, CláudiaWeyh, Cênio Back2020-01-23T11:59:17Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/11342Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:17EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
LA PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA EN LA EDUCACIÓN POPULAR DE PAULO FREIRE Y LA RELEVANCIA DE SU PENSAMIENTO
A PERSPECTIVA POLÍTICO-PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO POPULAR DE PAULO FREIRE E A RELEVÂNCIA DE SEU PENSAMENTO
title POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
spellingShingle POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
Battestin, Cláudia
Paulo Freire
Educação Popular
Práxis
Transformação
Paulo Freire
Popular Education
Praxis
Transformation
Paulo Freire
Educación popular
Praxis
Transformación
title_short POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
title_full POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
title_fullStr POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
title_full_unstemmed POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
title_sort POLITICAL-PEDAGOGICAL PERSPECTIVE ON POPULAR EDUCATION OF PAULO FREIRE AND THE RELEVANCE OF HIS THOUGHT
author Battestin, Cláudia
author_facet Battestin, Cláudia
Weyh, Cênio Back
author_role author
author2 Weyh, Cênio Back
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Battestin, Cláudia
Weyh, Cênio Back
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire
Educação Popular
Práxis
Transformação
Paulo Freire
Popular Education
Praxis
Transformation
Paulo Freire
Educación popular
Praxis
Transformación
topic Paulo Freire
Educação Popular
Práxis
Transformação
Paulo Freire
Popular Education
Praxis
Transformation
Paulo Freire
Educación popular
Praxis
Transformación
description The article is the result of a qualitative bibliographic essay. The objective was to highlight the relevance of Paulo Freire's thinking to think about the popular education. It is understood that the praxis of Paulo Freire contributes to the enhancement of educational practices of a progressive and popular character. The critical posture regarding traditional authoritarian methods in Brazilian education points to a democratic, liberating and egalitarian perspective, fecundated by dialogue, in the process of knowledge construction. Freire thinks about education with and from the popular classes. The centrality of his thinking continues in force and the dialogue and the active participation of the subjects can help to perceive the contradictions and the social reality in which, searching for transformation, learners and educators are inserted.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342
10.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n61.p321-335
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11230
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11231
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/11342/11211
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 61 (2019): Maio-Agosto de 2019; 321-335
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812512940032