Registros Alternativos de Saberes Culturais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Carmen Maria
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143
Resumo: The present study treat about a characterization of writing some experience realized on specify and particular situations, involving, what can be considerate writing “adventure”, people that don’t have habit to write, and that realize themselves tempting, or with big needs to execute the task that need the utilization of a written code. In these occasions, many times they express their ideas and the world lived interpretation, mixing letters, words, and social representations, elaborated with alternatives codes of informations register – common practice in socials universes were the reading and writing are uncommon practices, like, in particular place were there is illiteracy predominance, involving a big contingent of excluded people of the school. This exclusion to bring this people for situations were they can be use just alternative mechanisms, created as to informations register about theirs history as for representations of daily situations.
id UNESP-7_0fddb895b3e8fd312f7c4dd1402fa822
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1143
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Registros Alternativos de Saberes Culturaiseducaçãoculturasaberesescritacotidiano.The present study treat about a characterization of writing some experience realized on specify and particular situations, involving, what can be considerate writing “adventure”, people that don’t have habit to write, and that realize themselves tempting, or with big needs to execute the task that need the utilization of a written code. In these occasions, many times they express their ideas and the world lived interpretation, mixing letters, words, and social representations, elaborated with alternatives codes of informations register – common practice in socials universes were the reading and writing are uncommon practices, like, in particular place were there is illiteracy predominance, involving a big contingent of excluded people of the school. This exclusion to bring this people for situations were they can be use just alternative mechanisms, created as to informations register about theirs history as for representations of daily situations.O presente trabalho trata da caracterização de algumas experiências de escrita realizadas em situações específicas e particulares, envolvendo, no que pode ser considerada “aventura” de escrever, pessoas não habituadas à escrita, e que se vêem tentadas a, ou com grande necessidade de, executar tarefas que exigem a utilização do código escrito. Nessas ocasiões, muitas vezes exprimem suas idéias e interpretações do mundo vivido, mesclando letras, palavras e representações sociais, elaboradas a partir de códigos alternativos de registro de informações – práticas comuns em universos sociais em que a leitura e a escrita são práticas incomuns, ou seja, em localidades em que há predominância do analfabetismo, envolvendo um grande contingente de excluídos da escola. Esta exclusão empurra tais pessoas para situações em que só podem contar com mecanismos alternativos, criados tanto para registro de informações sobre a sua história quanto para representação de situações cotidianas.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 43Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 43Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 431981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143/1049Aguiar, Carmen MariaCamargo, Maria Rosa Rodrigues Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-04-28T18:34:04Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1143Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2008-04-28T18:34:04EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Registros Alternativos de Saberes Culturais
title Registros Alternativos de Saberes Culturais
spellingShingle Registros Alternativos de Saberes Culturais
Aguiar, Carmen Maria
educação
cultura
saberes
escrita
cotidiano.
title_short Registros Alternativos de Saberes Culturais
title_full Registros Alternativos de Saberes Culturais
title_fullStr Registros Alternativos de Saberes Culturais
title_full_unstemmed Registros Alternativos de Saberes Culturais
title_sort Registros Alternativos de Saberes Culturais
author Aguiar, Carmen Maria
author_facet Aguiar, Carmen Maria
Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
author_role author
author2 Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Carmen Maria
Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv educação
cultura
saberes
escrita
cotidiano.
topic educação
cultura
saberes
escrita
cotidiano.
description The present study treat about a characterization of writing some experience realized on specify and particular situations, involving, what can be considerate writing “adventure”, people that don’t have habit to write, and that realize themselves tempting, or with big needs to execute the task that need the utilization of a written code. In these occasions, many times they express their ideas and the world lived interpretation, mixing letters, words, and social representations, elaborated with alternatives codes of informations register – common practice in socials universes were the reading and writing are uncommon practices, like, in particular place were there is illiteracy predominance, involving a big contingent of excluded people of the school. This exclusion to bring this people for situations were they can be use just alternative mechanisms, created as to informations register about theirs history as for representations of daily situations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1143/1049
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 43
Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 43
Educação: Teoria e Prática; Vol. 10, No. 18/19 (2002); 43
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170979104522240