The architectural in “um dia, um rio”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112 |
Resumo: | The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others. |
id |
UNESP-7_24ef761f89a1533163383db14cafb1e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15112 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The architectural in “um dia, um rio”Arquitectónica en “um dia, um rio”A arquitetônica em “um dia, um rio”Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos.Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses.Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados.The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others.La arquitectónica entendida en este artículo como la forma en que se construye y estructura el discurso para que el material, la forma y el contenido se integren (GEGE, 2009) es fundamental en el análisis del libro escrito por Leo Cunha e ilustrado por André Neves Um dia, um rio. Por lo tanto, se cree que es relevante para los lectores de ese libro ilustrado conocer su arquitectónica para atribuirle significados durante el acto cultural de lectura. El concepto arquitectónico adoptado es aquel que entiende la obra como un objeto cultural artístico (GEGE, 2009) y, por esta razón, se propone leer esa obra literaria como un todo integrado en el que sus elementos constitutivos son esenciales para la producción de significados. El análisis elaborado permite afirmar que Um dia, um rio, constituido por un lenguaje híbrido e innovador, puede clasificarse como una obra de vanguardia, ya que rompe con los modelos tradicionales y revela las contradicciones y conflictos de la sociedad actual. Este artículo se basa en los supuestos teóricos de Bakhtin (2002, 2011) y sus académicos, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), entre otros.A arquitetônica, entendida neste artigo como a forma como o discurso se constrói e se estrutura, de modo que material, forma e conteúdo se integrem (GEGE, 2009), é fundamental na análise do livro escrito por Leo Cunha e ilustrado por André Neves Um dia, um rio. Por isso acredita-se que seja relevante para os leitores dessa obra ilustrada conhecer a sua arquitetônica para que possam a ela atribuir sentidos durante o ato cultural de ler. A concepção adotada de arquitetônica é aquela que compreende a obra como objeto cultural artístico (GEGE, 2009), e por esse motivo propõe-se a leitura do texto artístico como um todo integrado em que os seus elementos constitutivos são essenciais para a produção de sentidos. A análise elaborada permite afirmar que Um dia, um rio, constituído por linguagem híbrida e inovadora, pode ser classificado como obra vanguardista, já que rompe com os modelos tradicionais e revela as contradições e conflitos da sociedade atual. Este artigo está ancorado nos pressupostos teóricos de Bakhtin (2002, 2011) e seus estudiosos, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), entre outros.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1511210.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112/11991Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, Andreia Guizelim Simões Girotto, Cyntia GraziellaRusso, Daniele Aparecida2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15112Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The architectural in “um dia, um rio” Arquitectónica en “um dia, um rio” A arquitetônica em “um dia, um rio” |
title |
The architectural in “um dia, um rio” |
spellingShingle |
The architectural in “um dia, um rio” dos Santos Oliveira, Andreia Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos. Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses. Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados. |
title_short |
The architectural in “um dia, um rio” |
title_full |
The architectural in “um dia, um rio” |
title_fullStr |
The architectural in “um dia, um rio” |
title_full_unstemmed |
The architectural in “um dia, um rio” |
title_sort |
The architectural in “um dia, um rio” |
author |
dos Santos Oliveira, Andreia |
author_facet |
dos Santos Oliveira, Andreia Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella Russo, Daniele Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella Russo, Daniele Aparecida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Oliveira, Andreia Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella Russo, Daniele Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos. Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses. Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados. |
topic |
Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos. Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses. Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados. |
description |
The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112/11991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813648547840 |