The architectural in “um dia, um rio”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Oliveira, Andreia
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella, Russo, Daniele Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112
Resumo: The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others.
id UNESP-7_24ef761f89a1533163383db14cafb1e3
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15112
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The architectural in “um dia, um rio”Arquitectónica en “um dia, um rio”A arquitetônica em “um dia, um rio”Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos.Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses.Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados.The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others.La arquitectónica entendida en este artículo como la forma en que se construye y estructura el discurso para que el material, la forma y el contenido se integren (GEGE, 2009) es fundamental en el análisis del libro escrito por Leo Cunha e ilustrado por André Neves Um dia, um rio. Por lo tanto, se cree que es relevante para los lectores de ese libro ilustrado conocer su arquitectónica para atribuirle significados durante el acto cultural de lectura. El concepto arquitectónico adoptado es aquel que entiende la obra como un objeto cultural artístico (GEGE, 2009) y, por esta razón, se propone leer esa obra literaria como un todo integrado en el que sus elementos constitutivos son esenciales para la producción de significados. El análisis elaborado permite afirmar que Um dia, um rio, constituido por un lenguaje híbrido e innovador, puede clasificarse como una obra de vanguardia, ya que rompe con los modelos tradicionales y revela las contradicciones y conflictos de la sociedad actual. Este artículo se basa en los supuestos teóricos de Bakhtin (2002, 2011) y sus académicos, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), entre otros.A arquitetônica, entendida neste artigo como a forma como o discurso se constrói e se estrutura, de modo que material, forma e conteúdo se integrem (GEGE, 2009), é fundamental na análise do livro escrito por Leo Cunha e ilustrado por André Neves Um dia, um rio. Por isso acredita-se que seja relevante para os leitores dessa obra ilustrada conhecer a sua arquitetônica para que possam a ela atribuir sentidos durante o ato cultural de ler. A concepção adotada de arquitetônica é aquela que compreende a obra como objeto cultural artístico (GEGE, 2009), e por esse motivo propõe-se a leitura do texto artístico como um todo integrado em que os seus elementos constitutivos são essenciais para a produção de sentidos. A análise elaborada permite afirmar que Um dia, um rio, constituído por linguagem híbrida e inovadora, pode ser classificado como obra vanguardista, já que rompe com os modelos tradicionais e revela as contradições e conflitos da sociedade atual. Este artigo está ancorado nos pressupostos teóricos de Bakhtin (2002, 2011) e seus estudiosos, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), entre outros.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1511210.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112/11991Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Oliveira, Andreia Guizelim Simões Girotto, Cyntia GraziellaRusso, Daniele Aparecida2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15112Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The architectural in “um dia, um rio”
Arquitectónica en “um dia, um rio”
A arquitetônica em “um dia, um rio”
title The architectural in “um dia, um rio”
spellingShingle The architectural in “um dia, um rio”
dos Santos Oliveira, Andreia
Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos.
Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses.
Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados.
title_short The architectural in “um dia, um rio”
title_full The architectural in “um dia, um rio”
title_fullStr The architectural in “um dia, um rio”
title_full_unstemmed The architectural in “um dia, um rio”
title_sort The architectural in “um dia, um rio”
author dos Santos Oliveira, Andreia
author_facet dos Santos Oliveira, Andreia
Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella
Russo, Daniele Aparecida
author_role author
author2 Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella
Russo, Daniele Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Oliveira, Andreia
Guizelim Simões Girotto, Cyntia Graziella
Russo, Daniele Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos.
Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses.
Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados.
topic Um Dia, um Rio. Arquitetônica. Construção de Sentidos.
Um Dia, um Rio. Architectural. Construction of Senses.
Um dia, um rio. Arquitectónica. Construcción de Significados.
description The architectural understood in this article as the way the discourse is constructed and structured so that material, form and content are integrated (GEGE, 2009) is fundamental in the analysis of the work written by Leo Cunha and illustrated by André Neves Um dia, um rio. Therefore, it is believed that it is relevant for the readers of this illustrated work to know its architecture so that it can attribute meanings to it during the cultural act of reading. The adopted architectural concept is one that understands the work as an artistic cultural object (GEGE, 2009) and for this reason it is proposed to read this literary work as an integrated whole in which its constitutive elements are essential to the production of meanings. The elaborated analysis allows to affirm that Um dia, um rio, constituted by hybrid and innovative language, can be classified as avant-garde work, since it breaks with the traditional models and reveals the contradictions and conflicts of the current society. This article is anchored on the theoretical assumptions of Bakhtin (2002, 2011) and his scholars, Cadermatori (2010), Zilberman (2003), Lindem (2018), Arena (2010), among others.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15112/11991
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e06[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813648547840