INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felício, Helena Maria dos Santos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gomes, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425
Resumo: This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training.
id UNESP-7_66acccaa1ace6d98e71222b2b3ea25c5
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13425
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAISLA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES: MOTIVACIONES, POSITIVIDADES Y FRAGILIDADES DEL PIBID EN MINAS GERAISA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: MOTIVAÇÕES, POSITIVIDADES E FRAGILIDADES DO PIBID EM MINAS GERAISFormação de ProfessoresPIBIDEspaço formativo.Teacher training. TISIP. Training Space.Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo.This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training.Este trabajo analiza las motivaciones de licenciados para participar en el Programa Institucional de Beca de Iniciación a la Docencia (PIBID) e identifica positividades y fragilidades de dicho programa desde la perspectiva de 770 becarios, en Minas Gerais. Este estudio descriptivo-exploratorio, estructurado con base en informaciones, recogidas por instrumento on-line, apunta que los aspectos relacionados con la práctica docente; el cobro de la beca y el desarrollo de investigaciones se presentan como las principales motivaciones. Las positividades y fragilidades permiten inferir que el programa no puede caracterizarse como un espacio autónomo, sino que debe posibilitar reflexiones en los cursos de licenciaturas para que estos revisen sus currículos y se afirmen como lugar central de la formación de profesores.Este trabalho analisa as motivações de licenciandos para participarem do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e identifica positividades e fragilidades dele na perspectiva de 770 bolsistas, em Minas Gerais. Este estudo descritivo-exploratório, estruturado a partir de informações recolhidas por instrumento online, aponta que os aspectos relacionados com a prática docente, o recebimento da bolsa, e o desenvolvimento de pesquisas apresentam-se como as principais motivações para a participação no programa. As positividades e fragilidades permitem inferir que o programa não pode se caracterizar como um espaço autônomo, mas que deve possibilitar reflexões nos cursos de licenciaturas a fim de que os mesmos revejam seus currículos e se afirmem enquanto lócus central da formação de professores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1342510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11776https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11777https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11778Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFelício, Helena Maria dos SantosGomes, Claudia2020-09-02T18:05:26Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13425Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:05:26EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES: MOTIVACIONES, POSITIVIDADES Y FRAGILIDADES DEL PIBID EN MINAS GERAIS
A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: MOTIVAÇÕES, POSITIVIDADES E FRAGILIDADES DO PIBID EM MINAS GERAIS
title INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
spellingShingle INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
Felício, Helena Maria dos Santos
Formação de Professores
PIBID
Espaço formativo.
Teacher training. TISIP. Training Space.
Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo.
title_short INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
title_full INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
title_fullStr INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
title_full_unstemmed INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
title_sort INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
author Felício, Helena Maria dos Santos
author_facet Felício, Helena Maria dos Santos
Gomes, Claudia
author_role author
author2 Gomes, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Felício, Helena Maria dos Santos
Gomes, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
PIBID
Espaço formativo.
Teacher training. TISIP. Training Space.
Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo.
topic Formação de Professores
PIBID
Espaço formativo.
Teacher training. TISIP. Training Space.
Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo.
description This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11776
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11777
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11778
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20
Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-20
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813036179456