INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425 |
Resumo: | This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training. |
id |
UNESP-7_66acccaa1ace6d98e71222b2b3ea25c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13425 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAISLA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES: MOTIVACIONES, POSITIVIDADES Y FRAGILIDADES DEL PIBID EN MINAS GERAISA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: MOTIVAÇÕES, POSITIVIDADES E FRAGILIDADES DO PIBID EM MINAS GERAISFormação de ProfessoresPIBIDEspaço formativo.Teacher training. TISIP. Training Space.Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo.This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training.Este trabajo analiza las motivaciones de licenciados para participar en el Programa Institucional de Beca de Iniciación a la Docencia (PIBID) e identifica positividades y fragilidades de dicho programa desde la perspectiva de 770 becarios, en Minas Gerais. Este estudio descriptivo-exploratorio, estructurado con base en informaciones, recogidas por instrumento on-line, apunta que los aspectos relacionados con la práctica docente; el cobro de la beca y el desarrollo de investigaciones se presentan como las principales motivaciones. Las positividades y fragilidades permiten inferir que el programa no puede caracterizarse como un espacio autónomo, sino que debe posibilitar reflexiones en los cursos de licenciaturas para que estos revisen sus currículos y se afirmen como lugar central de la formación de profesores.Este trabalho analisa as motivações de licenciandos para participarem do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) e identifica positividades e fragilidades dele na perspectiva de 770 bolsistas, em Minas Gerais. Este estudo descritivo-exploratório, estruturado a partir de informações recolhidas por instrumento online, aponta que os aspectos relacionados com a prática docente, o recebimento da bolsa, e o desenvolvimento de pesquisas apresentam-se como as principais motivações para a participação no programa. As positividades e fragilidades permitem inferir que o programa não pode se caracterizar como um espaço autônomo, mas que deve possibilitar reflexões nos cursos de licenciaturas a fim de que os mesmos revejam seus currículos e se afirmem enquanto lócus central da formação de professores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2020-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1342510.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11776https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11777https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11778Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFelício, Helena Maria dos SantosGomes, Claudia2020-09-02T18:05:26Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13425Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-09-02T18:05:26EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS LA FORMACIÓN INICIAL DE PROFESORES: MOTIVACIONES, POSITIVIDADES Y FRAGILIDADES DEL PIBID EN MINAS GERAIS A FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES: MOTIVAÇÕES, POSITIVIDADES E FRAGILIDADES DO PIBID EM MINAS GERAIS |
title |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
spellingShingle |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS Felício, Helena Maria dos Santos Formação de Professores PIBID Espaço formativo. Teacher training. TISIP. Training Space. Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo. |
title_short |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
title_full |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
title_fullStr |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
title_full_unstemmed |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
title_sort |
INITIAL TEACHER TRAINING: MOTIVATIONS, POSITIVE POINTS AND WEAKNESSES OF TISIP IN MINAS GERAIS |
author |
Felício, Helena Maria dos Santos |
author_facet |
Felício, Helena Maria dos Santos Gomes, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Felício, Helena Maria dos Santos Gomes, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores PIBID Espaço formativo. Teacher training. TISIP. Training Space. Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo. |
topic |
Formação de Professores PIBID Espaço formativo. Teacher training. TISIP. Training Space. Formación de profesores. PIBID. Espacio formativo. |
description |
This work analyzes licentiate student's motivation to join the Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (TISIP) and identifies its positive points and weaknesses in 770 scholarship students’ perspective, in Minas Gerais. This descriptive and exploratory study, structured from information collected by an online instrument, points out that the aspects related to teaching practice, the receipt of the scholarship, and the development of research are presented as the main motivations for participation in the program. The positive and weak points allow inferring that the program cannot be characterized as an autonomous space, but must enable reflection within licentiate courses in order to review their curricula and claim themselves as a central locus of teachers’ training. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425 10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v30.n.63.s13425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11776 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11777 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13425/11778 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 No. 63 (2020): Continuous Publication; 1-20 Educação: Teoria e Prática; Vol. 30 Núm. 63 (2020): Publicación Continua; 1-20 Educação: Teoria e Prática; v. 30 n. 63 (2020): Publicação Contínua; 1-20 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813036179456 |