Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion

Bibliographic Details
Main Author: Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
Publication Date: 2022
Other Authors: Jara-Amigo, Ximena Elizabeth, Plaza, Fernando Andrés Verdugo
Format: Article
Language: por
Source: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Download full: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16599
Summary: Implementing teaching in scenarios of virtuality and health crisis is the great challenge that educational systems experience today and this process becomes interesting to document when those who lead it are beginning teachers who face the variables of structural inequality, with dissimilar technological resources and without pedagogical experience. Based on a qualitative methodology and a case study research strategy, the objective was to examine the learning achieved and the challenges faced by ten beginning teachers with insertion in establishments of different administrative dependence in the Maule Region, Chile. The results confirm the complexity of insertion into teaching for these teachers who, among their learning, highlight the relevance and search for the bond with their students, and among the challenges, the need to attend to the socio-emotional well-being of boys and girls; diversify the class from technological resources; and the imperative to define new ways of working with families. It is concluded that insertion into teaching requires displaying openness, flexibility and experimentation in a context that is uncertain and dynamic.
id UNESP-7_687eda4a5217d1356ff03470c3b73d9c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16599
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertionIniciantes em cenário de crise sanitária. Aprendizagem e desafios para inserçãoPrincipiantes en escenario de crisis sanitaria. Aprendizajes y desafíos para la inserciónCrisis Sanitaria. Virtualidad. Inserción Profesional. Profesores Principiantes.Health Crisis. Virtuality. Professional insertion. Beginner teachers.Crise sanitária. Virtualidade. Inserção Profissional. Professores Iniciantes.Implementing teaching in scenarios of virtuality and health crisis is the great challenge that educational systems experience today and this process becomes interesting to document when those who lead it are beginning teachers who face the variables of structural inequality, with dissimilar technological resources and without pedagogical experience. Based on a qualitative methodology and a case study research strategy, the objective was to examine the learning achieved and the challenges faced by ten beginning teachers with insertion in establishments of different administrative dependence in the Maule Region, Chile. The results confirm the complexity of insertion into teaching for these teachers who, among their learning, highlight the relevance and search for the bond with their students, and among the challenges, the need to attend to the socio-emotional well-being of boys and girls; diversify the class from technological resources; and the imperative to define new ways of working with families. It is concluded that insertion into teaching requires displaying openness, flexibility and experimentation in a context that is uncertain and dynamic.Implementar o ensino em cenários de virtualidade e crise de saúde é o grande desafio que os sistemas educacionais vivenciam hoje, e esse processo torna-se interessante documentar quando quem o conduz são professores iniciantes que enfrentam as variáveis da desigualdade estrutural com recursos tecnológicos distintos e sem experiência pedagógica. Com base em uma metodologia qualitativa e uma estratégia de pesquisa de estudo de caso, o objetivo foi examinar a aprendizagem alcançada e os desafios enfrentados por dez professores iniciantes com inserção em estabelecimentos de diferentes dependências administrativas na região de Maule, Chile. Os resultados confirmam a complexidade da inserção na docência para esses professores que, entre suas aprendizagens, destacam a relevância e a busca pelo vínculo com seus alunos e, entre os desafios, a necessidade de atender ao bem-estar socioemocional de meninos e meninas; diversificar a aula a partir de recursos tecnológicos; e o imperativo de definir novas formas de trabalhar com as famílias. Conclui-se que a inserção na docência requer abertura, flexibilidade e experimentação em um contexto incerto e dinâmico.Implementar docencia en escenarios de virtualidad y crisis sanitaria es el gran desafío que experimentan los sistemas educativos hoy, y este proceso se torna interesante de documentar cuando quienes lo lideran son profesores principiantes que se enfrentan a las variables de desigualdad estructural, con recursos tecnológicos disímiles y sin experiencia pedagógica. Basado en una metodología cualitativa y una estrategia de investigación de estudio de casos, el objetivo fue examinar los aprendizajes logrados y los desafíos que enfrentan diez profesores principiantes con inserción en establecimientos de distinta dependencia administrativa en la Región del Maule, Chile. Los resultados confirman la complejidad de la inserción a la docencia para estos profesores quienes, entre sus aprendizajes, destacan la relevancia y búsqueda del vínculo con sus estudiantes; y, entre los desafíos, la necesidad de atender al bienestar socioemocional de niños y niñas; diversificar la clase a partir de recursos tecnológicos; y el imperativo de definir nuevas formas de trabajo con las familias. Se concluye que la inserción a la docencia requiere desplegar apertura, flexibilidad y experimentación frente a un contexto que se presenta incierto y dinámico.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1659910.18675/1981-8106.v32.n.65.s16599Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16599/12597Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio Jara-Amigo, Ximena ElizabethPlaza, Fernando Andrés Verdugo 2022-12-13T20:31:51Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16599Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-12-13T20:31:51EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
Iniciantes em cenário de crise sanitária. Aprendizagem e desafios para inserção
Principiantes en escenario de crisis sanitaria. Aprendizajes y desafíos para la inserción
title Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
spellingShingle Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
Crisis Sanitaria. Virtualidad. Inserción Profesional. Profesores Principiantes.
Health Crisis. Virtuality. Professional insertion. Beginner teachers.
Crise sanitária. Virtualidade. Inserção Profissional. Professores Iniciantes.
title_short Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
title_full Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
title_fullStr Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
title_full_unstemmed Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
title_sort Beginners in health crisis scenario. Learning and challenges for insertion
author Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
author_facet Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
Jara-Amigo, Ximena Elizabeth
Plaza, Fernando Andrés Verdugo
author_role author
author2 Jara-Amigo, Ximena Elizabeth
Plaza, Fernando Andrés Verdugo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sánchez-Sánchez, Gerardo Ignacio
Jara-Amigo, Ximena Elizabeth
Plaza, Fernando Andrés Verdugo
dc.subject.por.fl_str_mv Crisis Sanitaria. Virtualidad. Inserción Profesional. Profesores Principiantes.
Health Crisis. Virtuality. Professional insertion. Beginner teachers.
Crise sanitária. Virtualidade. Inserção Profissional. Professores Iniciantes.
topic Crisis Sanitaria. Virtualidad. Inserción Profesional. Profesores Principiantes.
Health Crisis. Virtuality. Professional insertion. Beginner teachers.
Crise sanitária. Virtualidade. Inserção Profissional. Professores Iniciantes.
description Implementing teaching in scenarios of virtuality and health crisis is the great challenge that educational systems experience today and this process becomes interesting to document when those who lead it are beginning teachers who face the variables of structural inequality, with dissimilar technological resources and without pedagogical experience. Based on a qualitative methodology and a case study research strategy, the objective was to examine the learning achieved and the challenges faced by ten beginning teachers with insertion in establishments of different administrative dependence in the Maule Region, Chile. The results confirm the complexity of insertion into teaching for these teachers who, among their learning, highlight the relevance and search for the bond with their students, and among the challenges, the need to attend to the socio-emotional well-being of boys and girls; diversify the class from technological resources; and the imperative to define new ways of working with families. It is concluded that insertion into teaching requires displaying openness, flexibility and experimentation in a context that is uncertain and dynamic.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16599
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16599
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16599
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s16599
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16599/12597
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e39[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814160252928