Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mazzarino, Jane Márcia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques, Rodrigo Müller
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695
Resumo: Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention.
id UNESP-7_72b88c07a9b8ab6a8dbca246f8b29f7b
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17695
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of interventionEducomunicación: propuesta de revisión de objetivos, principios y áreas de intervenciónEducomunicação: proposta de revisão de objetivos, princípios e áreas de intervençãoEducomunicação. Princípios. Áreas. Revisão.Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión.Educommunication. Principles. Areas. Revision.Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention.La Educomunicación es un campo de intervención social que opera en la interfaz entre educación y comunicación. Surge como un área con fuerzas potencializadas, ya que está atravesada por los modos de hacer y ofrecer significados de estos dos campos del conocimiento para la acción social en el mundo. Posee principios y áreas de intervención que, por el propio dinamismo del campo, periódicamente requieren revisión. El objetivo de este artículo es presentar una revisión de los supuestos que orientan el hacer del campo de la Educomunicación en este momento histórico. Con un abordaje bibliográfico y documental, se parte de las aportaciones teóricas ya establecidas en el área, a las que se añaden reflexiones. Como resultado se propone la reelaboración de sus objetivos y acciones, principios y áreas de intervención de la Educomunicación. Con el fin de contribuir a la reflexión epistemológica del campo de la Educomunicación, la reelaboración dio como resultado ocho objetivos, cinco principios y seis áreas de intervención.A Educomunicação coloca-se como um campo de intervenção social que atua na interface entre a educação e a comunicação. Surge como uma área com forças potencializadas por ser atravessada pelos modos de fazer e de oferecer sentidos desses dois campos de saberes para a ação social no mundo. Possui princípios e áreas de intervenção que, pela própria dinamicidade do campo, periodicamente requerem revisões. O objetivo deste artigo é apresentar uma revisão dos pressupostos que norteiam o fazer do campo da Educomunicação neste momento histórico. Com uma abordagem bibliográfica e documental, parte-se das contribuições teóricas já estabelecidas na área, ao que se acoplam reflexões. Como resultado propõe-se a reelaboração de seus objetivos e ações, princípios e áreas de intervenção da Educomunicação. A fim de contribuir para a reflexão epistemológica do campo da Educomunicação, a reelaboração resultou em oito objetivos, cinco princípios e seis áreas de intervenção.  Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1769510.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695/12908Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessMazzarino, Jane MárciaMarques, Rodrigo Müller2023-12-12T13:10:01Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17695Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:10:01EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
Educomunicación: propuesta de revisión de objetivos, principios y áreas de intervención
Educomunicação: proposta de revisão de objetivos, princípios e áreas de intervenção
title Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
spellingShingle Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
Mazzarino, Jane Márcia
Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão.
Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión.
Educommunication. Principles. Areas. Revision.
title_short Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
title_full Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
title_fullStr Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
title_full_unstemmed Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
title_sort Educommunication: proposal for the revision of objectives, principles and areas of intervention
author Mazzarino, Jane Márcia
author_facet Mazzarino, Jane Márcia
Marques, Rodrigo Müller
author_role author
author2 Marques, Rodrigo Müller
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mazzarino, Jane Márcia
Marques, Rodrigo Müller
dc.subject.por.fl_str_mv Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão.
Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión.
Educommunication. Principles. Areas. Revision.
topic Educomunicação. Princípios. Áreas. Revisão.
Educomunicación. Principios. Áreas. Revisión.
Educommunication. Principles. Areas. Revision.
description Educommunication is a field of social intervention that operates at the interface between education and communication. It emerges as an area with potential strengths, as it is crossed by the ways of doing things and offering meanings from these two fields of knowledge for social action in the world. It has principles and areas of intervention which, due to the very dynamism of the field, periodically require revision. The aim of this article is to present a review of the assumptions that guide the Educommunication field at this time in history. The approach is bibliographical and documental. It starts with the theoretical contributions already established in the field, to which reflections are added. As a result, it is proposed to rework its objectives and actions, principles and areas of intervention of Educommunication. In order to contribute to the epistemological reflection of the field of Educommunication, the reworking resulted in eight objectives, five principles and six areas of intervention.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17695/12908
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e23[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170983413121024