Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Flávia Brocchetto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Munhoz, Estella Maria Bortoncello, Marangoni, Marli Cristina Tasca, Neitzel, Adair de Aguiar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674
Resumo: This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text.
id UNESP-7_7776621fa0caf42dd2b18e2040b262ff
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17674
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of sensesEducar a través de la experiencia de la lectura: el poema “O último andar” bajo un cielo de sentidosEducar pela experiência da leitura: o poema “O último andar” sob um céu de sentidosMediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil.Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry.Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil.This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text.Este estudio cualitativo tiene como objetivo analizar el poema “O último andar” , escrito por Cecília Meireles, con el fin de ampliar las discusiones sobre las funciones estética y artística de la literatura y su tratamiento en el aula. Para el análisis se confluyen elementos estructurales, semánticos y visuales del poema como potencializadores de sentido. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni y Ramos (2020) y Ramos y Marangoni (2013) constituyen la base para la reflexión sobre la naturaleza del texto literario y la relación entre el poema y el lector. La lectura es pensada como una posibilidad de hacerse una experiencia. El análisis del poema ilustrado se construye desde un punto de vista estético y artístico, explorando el potencial simbólico de la escritura literaria, anunciándolo como un texto escribible. Se problematiza que la mediación sensible del texto puede ampliar las posibilidades de percepción del texto por parte del lector.Este estudo qualitativo objetiva analisar o poema “O último andar”, escrito por Cecília Meireles, com o intuito de ampliar as discussões sobre as funções estética e artística da literatura e seu tratamento em sala de aula. Para a análise, convergem-se elementos estruturais, semânticos e visuais do poema como potencializadores do sentido. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni e Ramos (2020) e Ramos e Marangoni (2013) embasam a reflexão sobre a natureza do texto literário e a relação do poema com o leitor. A leitura é pensada como possibilidade de fazer-se uma experiência. A análise do poema ilustrado constrói-se pelo viés estético e artístico, explorando a potencialidade simbólica da escrita literária, anunciando-o como um texto escrevível. Problematiza-se que a mediação sensível do texto pode ampliar as possibilidades de percepção do leitor sobre o texto.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1767410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674/12907Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoMunhoz, Estella Maria BortoncelloMarangoni, Marli Cristina TascaNeitzel, Adair de Aguiar2023-12-12T13:11:19Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17674Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:11:19EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
Educar a través de la experiencia de la lectura: el poema “O último andar” bajo un cielo de sentidos
Educar pela experiência da leitura: o poema “O último andar” sob um céu de sentidos
title Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
spellingShingle Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
Ramos, Flávia Brocchetto
Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil.
Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry.
Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil.
title_short Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
title_full Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
title_fullStr Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
title_full_unstemmed Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
title_sort Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
author Ramos, Flávia Brocchetto
author_facet Ramos, Flávia Brocchetto
Munhoz, Estella Maria Bortoncello
Marangoni, Marli Cristina Tasca
Neitzel, Adair de Aguiar
author_role author
author2 Munhoz, Estella Maria Bortoncello
Marangoni, Marli Cristina Tasca
Neitzel, Adair de Aguiar
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Flávia Brocchetto
Munhoz, Estella Maria Bortoncello
Marangoni, Marli Cristina Tasca
Neitzel, Adair de Aguiar
dc.subject.por.fl_str_mv Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil.
Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry.
Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil.
topic Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil.
Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry.
Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil.
description This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674/12907
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]
Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814381502464