Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192 |
Resumo: | This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres. |
id |
UNESP-7_9f4bc85b59a6b7c6b4133bedbe9635e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16192 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st centuryAclarar para esperanzar: la importancia del legado político-pedagógico de Paulo Freire en el siglo XXIConscientizar para esperançar: a importância do legado político-pedagógico de Paulo Freire no século XXIPaulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação.Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation.Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación.This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres.Este artículo retoma aspectos del pensamiento de Freire, que se tiñe y se compleja con el tiempo, para destacar cómo Paulo Freire elabora una teoría de la educación en la que reflexiona sobre las formas en que el pedagógico, pensado desde la relación pedagógica entre educador y alumno, y lo político, pensado desde las relaciones sociales de producción y reproducción de poder, están relacionados. Desde ahí se argumenta que, en el actual contexto multicrisis, ese legado es esencial para comprender mejor las fuerzas sociales que contribuyen a la creación de la situación de los oprimidos, es decir, aquella en la que los individuos y colectivos están excluidos de participar, imbricándose e interfiriendo, de las decisiones de los centros de poder políticos, económicos y sociales.Este artigo retoma aspetos do pensamento freiriano, que se vai matizando e complexificando ao longo do tempo, para destacar como Paulo Freire elabora uma teoria da educação em que reflete acerca das formas pelas quais o pedagógico, pensado a partir da relação pedagógica entre educador e educando, e o político, equacionado a partir das relações sociais de produção e reprodução de poder, se relacionam. A partir daí argumenta-se que, no atual contexto multi-crises, este legado é essencial para compreender e apreender melhor as forças sociais que contribuem para a criação da situação de oprimido, ou seja, aquela em que se encontram os indivíduos e os coletivos excluídos de participarem, imbricando-se e interferindo, nas decisões dos centros de poder políticos, económicos e sociais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1619210.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192/12203Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Rosanna2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16192Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century Aclarar para esperanzar: la importancia del legado político-pedagógico de Paulo Freire en el siglo XXI Conscientizar para esperançar: a importância do legado político-pedagógico de Paulo Freire no século XXI |
title |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
spellingShingle |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century Barros, Rosanna Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação. Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation. Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación. |
title_short |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
title_full |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
title_fullStr |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
title_full_unstemmed |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
title_sort |
Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century |
author |
Barros, Rosanna |
author_facet |
Barros, Rosanna |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Rosanna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação. Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation. Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación. |
topic |
Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação. Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation. Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación. |
description |
This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192/12203 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170983163559936 |