Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Rosanna
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192
Resumo: This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres.
id UNESP-7_9f4bc85b59a6b7c6b4133bedbe9635e8
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16192
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st centuryAclarar para esperanzar: la importancia del legado político-pedagógico de Paulo Freire en el siglo XXIConscientizar para esperançar: a importância do legado político-pedagógico de Paulo Freire no século XXIPaulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação.Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation.Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación.This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres.Este artículo retoma aspectos del pensamiento de Freire, que se tiñe y se compleja con el tiempo, para destacar cómo Paulo Freire elabora una teoría de la educación en la que reflexiona sobre las formas en que el pedagógico, pensado desde la relación pedagógica entre educador y alumno, y lo político, pensado desde las relaciones sociales de producción y reproducción de poder, están relacionados. Desde ahí se argumenta que, en el actual contexto multicrisis, ese legado es esencial para comprender mejor las fuerzas sociales que contribuyen a la creación de la situación de los oprimidos, es decir, aquella en la que los individuos y colectivos están excluidos de participar, imbricándose e interfiriendo, de las decisiones de los centros de poder políticos, económicos y sociales.Este artigo retoma aspetos do pensamento freiriano, que se vai matizando e complexificando ao longo do tempo, para destacar como Paulo Freire elabora uma teoria da educação em que reflete acerca das formas pelas quais o pedagógico, pensado a partir da relação pedagógica entre educador e educando, e o político, equacionado a partir das relações sociais de produção e reprodução de poder, se relacionam. A partir daí argumenta-se que, no atual contexto multi-crises, este legado é essencial para compreender e apreender melhor as forças sociais que contribuem para a criação da situação de oprimido, ou seja, aquela em que se encontram os indivíduos e os coletivos excluídos de participarem, imbricando-se e interferindo, nas decisões dos centros de poder políticos, económicos e sociais.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1619210.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192/12203Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Rosanna2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16192Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
Aclarar para esperanzar: la importancia del legado político-pedagógico de Paulo Freire en el siglo XXI
Conscientizar para esperançar: a importância do legado político-pedagógico de Paulo Freire no século XXI
title Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
spellingShingle Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
Barros, Rosanna
Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação.
Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation.
Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación.
title_short Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
title_full Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
title_fullStr Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
title_full_unstemmed Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
title_sort Raising awareness to hope: the importance of Paulo Freire’s political-pedagogical legacy in the 21st century
author Barros, Rosanna
author_facet Barros, Rosanna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Rosanna
dc.subject.por.fl_str_mv Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação.
Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation.
Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación.
topic Paulo Freire. Educação. Conscientização. Dominação e Libertação.
Paulo Freire. Education. Awareness. Domination and Liberation.
Paulo Freire. educación. conciencia. Dominación y Liberación.
description This article takes up aspects of Freire's thinking, that is tinted and complexing over time, to highlight how Paulo Freire elaborates a theory of education in which he reflects on the ways in which the pedagogical, thought from the pedagogical relationship between educator and student, the politician, thought from the social relations of the production and reproduction of power, relate. From there it is argued that, the current multi-crisis context, this legacy is essential to better understand and grasp the social forces that contribute to the creation of the situation of the oppressed, that is, the one in which individuals and collectives are excluded from participating, imbricating and interfering, in the decisions of political, economic and social power centres.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s16192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16192/12203
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e33[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170983163559936