THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Virgínia Cardia
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: da Silva, Rosana Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093
Resumo: The Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education.
id UNESP-7_a80ed37ae3d9311d68216566116a2c19
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14093
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MECLA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN LOS PLANES DE CLASE DEL PORTAL DEL PROFESOR - MECA HISTÓRIA DA MATEMÁTICA NOS PLANOS DE AULA DO PORTAL DO PROFESSOR – MECPortal do ProfessorEnsino de MatemáticaHermenêutica de Profundidade.Teacher PortalMathematics TeachingDepth HermeneuticsPortal del ProfesorEnseñanza de MatemáticasHermenéutica de ProfundidadThe Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education.El Portal del Profesor es una plataforma creada en el sitio del Ministerio de Educación, que publica sugerencias de planes de clases elaborados y encaminados por profesores de la Educación Básica de todo el país. Tales planes traen diversos recursos pedagógicos, entre los cuales la Historia de las Matemáticas. Se presenta en este texto los resultados de una disertación de maestría que tuvo como objetivo analizar cómo la Historia de las Matemáticas fue abordada en los planes de clases para los años finales de la Enseñanza Fundamental, publicados en el Portal del Profesor, en el período 2009 a 2013. Se encontraron 71 planes de clase que traían menciones a la Historia de la Matemática, de los cuales diez fueron seleccionados para el análisis discursivo del referencial metodológico de la Hermenéutica de Profundidad de Thompson (2011). Cada plan seleccionado aborda uno de los contenidos matemáticos discriminados en el Portal y propone la Historia de la Matemática en diferentes ítems de las clases elaboradas. Los análisis revelaron que los recursos a la Historia de la Matemática convergen para las posibilidades pedagógicas apuntadas en el referencial teórico acerca de su enfoque en la enseñanza.O Portal do Professor é uma plataforma criada no site do Ministério da Educação, que publica sugestões de planos de aula elaborados e encaminhados por professores da Educação Básica de todo o país. Tais planos trazem diversos recursos pedagógicos, dentre os quais a História da Matemática. Apresenta-se, neste texto, os resultados de uma dissertação de mestrado que teve como objetivo analisar como a História da Matemática, que foi abordada nos planos de aula para os anos finais do ensino fundamental, publicados no Portal do Professor, no período de 2009 a 2013. Foram encontrados 71 planos de aula que traziam menções à História da Matemática, dos quais dez foram selecionados para a análise discursiva do referencial metodológico da Hermenêutica de Profundidade de Thompson (2011). Cada plano selecionado aborda um dos conteúdos matemáticos discriminados no Portal e propõe a História da Matemática em diferentes itens das aulas elaboradas. As análises revelaram que os recursos à História da Matemática convergem para as possibilidades pedagógicas apontadas no referencial teórico acerca da sua abordagem no ensino.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1409310.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-6461981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11276https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11277https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11305Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Virgínia Cardiada Silva, Rosana Rodrigues2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14093Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN LOS PLANES DE CLASE DEL PORTAL DEL PROFESOR - MEC
A HISTÓRIA DA MATEMÁTICA NOS PLANOS DE AULA DO PORTAL DO PROFESSOR – MEC
title THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
spellingShingle THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
Cardoso, Virgínia Cardia
Portal do Professor
Ensino de Matemática
Hermenêutica de Profundidade.
Teacher Portal
Mathematics Teaching
Depth Hermeneutics
Portal del Profesor
Enseñanza de Matemáticas
Hermenéutica de Profundidad
title_short THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
title_full THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
title_fullStr THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
title_full_unstemmed THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
title_sort THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
author Cardoso, Virgínia Cardia
author_facet Cardoso, Virgínia Cardia
da Silva, Rosana Rodrigues
author_role author
author2 da Silva, Rosana Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Virgínia Cardia
da Silva, Rosana Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Portal do Professor
Ensino de Matemática
Hermenêutica de Profundidade.
Teacher Portal
Mathematics Teaching
Depth Hermeneutics
Portal del Profesor
Enseñanza de Matemáticas
Hermenéutica de Profundidad
topic Portal do Professor
Ensino de Matemática
Hermenêutica de Profundidade.
Teacher Portal
Mathematics Teaching
Depth Hermeneutics
Portal del Profesor
Enseñanza de Matemáticas
Hermenéutica de Profundidad
description The Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11276
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11277
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11305
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813136842752