THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093 |
Resumo: | The Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education. |
id |
UNESP-7_a80ed37ae3d9311d68216566116a2c19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14093 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MECLA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN LOS PLANES DE CLASE DEL PORTAL DEL PROFESOR - MECA HISTÓRIA DA MATEMÁTICA NOS PLANOS DE AULA DO PORTAL DO PROFESSOR – MECPortal do ProfessorEnsino de MatemáticaHermenêutica de Profundidade.Teacher PortalMathematics TeachingDepth HermeneuticsPortal del ProfesorEnseñanza de MatemáticasHermenéutica de ProfundidadThe Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education.El Portal del Profesor es una plataforma creada en el sitio del Ministerio de Educación, que publica sugerencias de planes de clases elaborados y encaminados por profesores de la Educación Básica de todo el país. Tales planes traen diversos recursos pedagógicos, entre los cuales la Historia de las Matemáticas. Se presenta en este texto los resultados de una disertación de maestría que tuvo como objetivo analizar cómo la Historia de las Matemáticas fue abordada en los planes de clases para los años finales de la Enseñanza Fundamental, publicados en el Portal del Profesor, en el período 2009 a 2013. Se encontraron 71 planes de clase que traían menciones a la Historia de la Matemática, de los cuales diez fueron seleccionados para el análisis discursivo del referencial metodológico de la Hermenéutica de Profundidad de Thompson (2011). Cada plan seleccionado aborda uno de los contenidos matemáticos discriminados en el Portal y propone la Historia de la Matemática en diferentes ítems de las clases elaboradas. Los análisis revelaron que los recursos a la Historia de la Matemática convergen para las posibilidades pedagógicas apuntadas en el referencial teórico acerca de su enfoque en la enseñanza.O Portal do Professor é uma plataforma criada no site do Ministério da Educação, que publica sugestões de planos de aula elaborados e encaminhados por professores da Educação Básica de todo o país. Tais planos trazem diversos recursos pedagógicos, dentre os quais a História da Matemática. Apresenta-se, neste texto, os resultados de uma dissertação de mestrado que teve como objetivo analisar como a História da Matemática, que foi abordada nos planos de aula para os anos finais do ensino fundamental, publicados no Portal do Professor, no período de 2009 a 2013. Foram encontrados 71 planos de aula que traziam menções à História da Matemática, dos quais dez foram selecionados para a análise discursiva do referencial metodológico da Hermenêutica de Profundidade de Thompson (2011). Cada plano selecionado aborda um dos conteúdos matemáticos discriminados no Portal e propõe a História da Matemática em diferentes itens das aulas elaboradas. As análises revelaram que os recursos à História da Matemática convergem para as possibilidades pedagógicas apontadas no referencial teórico acerca da sua abordagem no ensino.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1409310.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-6461981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPengspaporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11276https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11277https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11305Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Virgínia Cardiada Silva, Rosana Rodrigues2020-01-23T11:59:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14093Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2020-01-23T11:59:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC LA HISTORIA DE LAS MATEMÁTICAS EN LOS PLANES DE CLASE DEL PORTAL DEL PROFESOR - MEC A HISTÓRIA DA MATEMÁTICA NOS PLANOS DE AULA DO PORTAL DO PROFESSOR – MEC |
title |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
spellingShingle |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC Cardoso, Virgínia Cardia Portal do Professor Ensino de Matemática Hermenêutica de Profundidade. Teacher Portal Mathematics Teaching Depth Hermeneutics Portal del Profesor Enseñanza de Matemáticas Hermenéutica de Profundidad |
title_short |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
title_full |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
title_fullStr |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
title_full_unstemmed |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
title_sort |
THE HISTORY OF MATHEMATICS IN LESSON PLANS OF THE TEACHER PORTAL – MEC |
author |
Cardoso, Virgínia Cardia |
author_facet |
Cardoso, Virgínia Cardia da Silva, Rosana Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
da Silva, Rosana Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Virgínia Cardia da Silva, Rosana Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portal do Professor Ensino de Matemática Hermenêutica de Profundidade. Teacher Portal Mathematics Teaching Depth Hermeneutics Portal del Profesor Enseñanza de Matemáticas Hermenéutica de Profundidad |
topic |
Portal do Professor Ensino de Matemática Hermenêutica de Profundidade. Teacher Portal Mathematics Teaching Depth Hermeneutics Portal del Profesor Enseñanza de Matemáticas Hermenéutica de Profundidad |
description |
The Teacher Portal is a platform created on the website of the Ministry of Education, which publishes suggestions for lessons plans prepared and sent by Basic Education teachers from all over the country. Such plans bring several pedagogical resources, among them the History of Mathematics. This paper presents the results of a master's thesis that aimed to analyze how the History of Mathematics was addressed in the lessons plans for the final years of Elementary School, published in the Teacher Portal from 2009 to 2013. There were found 71 lessons plans which included references to the History of Mathematics. Ten of those lessons plans were selected for the discursive analysis of the methodological reference of Thompson's Depth Hermeneutics (2011). Each selected lesson plan addresses one of the mathematical contents discriminated in the Portal and proposes the History of Mathematics in different items of the prepared lessons. The analysis revealed that the resources to the History of Mathematics converge to the pedagogical possibilities pointed out in the theoretical reference about your approach in education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093 10.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n62.p626-646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11276 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11277 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14093/11305 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 62 (2019): TEMÁTICO - História, Filosofia e a Formação de Professores de Matemática - Setembro-Dezembro 2019; 626-646 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813136842752 |