How old is Paulo Freire?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16172 |
Resumo: | The main purpose of this text is to problematize the relationship between childhood and adult time in educational institutions. For this, we consider a lecture by Paulo Freire at the Faculty of Law of the University of São Paulo (USP), on June 2, 1988, entitled “Human Rights and Liberating Education”. The text is composed of an introduction, two sections and final considerations. In the section “A childlike education in human rights” we offer the main ideas presented in this intervention by the Patron of Brazilian Education and we focus on a reference that helps us to think, in a second section entitled “Education and the time of childhood: how many ages fit in one age?”, the relationship between education and the time of ages or the different time periods that fit an age. Finally, in the “Final Considerations” we deal with the question that gives the title to the present work: “How old is Paulo Freire?” inspired by ideas of the Mozambican poet Mia Couto. |
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How old is Paulo Freire?Cuántos años tiene Paulo Freire?Quantos anos tem Paulo Freire?Paulo Freire; tempo; idade; Mia CoutoPaulo Freire; time; age; Mia CoutoPaulo Freire; tiempo; edad; Mia CoutoThe main purpose of this text is to problematize the relationship between childhood and adult time in educational institutions. For this, we consider a lecture by Paulo Freire at the Faculty of Law of the University of São Paulo (USP), on June 2, 1988, entitled “Human Rights and Liberating Education”. The text is composed of an introduction, two sections and final considerations. In the section “A childlike education in human rights” we offer the main ideas presented in this intervention by the Patron of Brazilian Education and we focus on a reference that helps us to think, in a second section entitled “Education and the time of childhood: how many ages fit in one age?”, the relationship between education and the time of ages or the different time periods that fit an age. Finally, in the “Final Considerations” we deal with the question that gives the title to the present work: “How old is Paulo Freire?” inspired by ideas of the Mozambican poet Mia Couto.El objetivo principal de este texto es problematizar la relación entre el tiempo de la niñez y de la adultez en las instituciones educativas. Para ello, consideramos una conferencia de Paulo Freire en la Facultad de Derecho de la Universidad de São Paulo (USP), el 2 de junio de 1988, titulada “Derechos humanos y educación liberadora”. El texto está compuesto por una introducción, dos apartados y consideraciones finales. En el apartado “Una educación niña en derechos humanos” ofrecemos las principales ideas presentadas en esta intervención del Patrono de la Educación Brasileña y nos centramos en una referencia que nos ayuda a pensar, en un segundo apartado titulado “La educación y el tiempo de la infancia: ¿cuántas edades caben en una edad?”, la relación entre la educación y el tiempo de edades o los diferentes tiempos que caben en una edad. Finalmente, en las “Consideraciones finales” abordamos la pregunta que da título al presente trabajo: “¿Cuántos años tiene Paulo Freire?”. a partir de un diálogo con las ideas del poeta mozambiqueña Mia Couto.O sentido principal deste texto é problematizar a relação entre o tempo da infância e o tempo adulto das instituições educativas. Para isso, consideramos uma palestra de Paulo Freire na Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo (USP), no dia 2 de junho de 1988 intitulada “Direitos Humanos e educação libertadora”. O texto está composto de uma introdução, duas seções e as considerações finais. Na seção “Uma educação menina em direitos humanos” oferecemos as principais ideias apresentadas nessa intervenção pelo Patrono da Educação Brasileira e nos detemos numa referência que nos ajuda a pensar, numa segunda seção intitulada “A educação e o tempo da infância: quantas idades cabem numa idade?”, a relação entre a educação e o tempo das idades ou os diferentes tempo que cabem numa idade. Finalmente, nas “Considerações Finais” nos ocupamos da pergunta que dá o título ao presente trabalho: “Quantos anos tem Paulo Freire?” a partir de uma interlocução com ideias do poeta moçambicano Mia Couto.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1617210.18675/1981-8106.v31.n.64.s16172Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e29[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e29[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e29[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/16172/12200Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessKohan, Walter2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/16172Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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The main purpose of this text is to problematize the relationship between childhood and adult time in educational institutions. For this, we consider a lecture by Paulo Freire at the Faculty of Law of the University of São Paulo (USP), on June 2, 1988, entitled “Human Rights and Liberating Education”. The text is composed of an introduction, two sections and final considerations. In the section “A childlike education in human rights” we offer the main ideas presented in this intervention by the Patron of Brazilian Education and we focus on a reference that helps us to think, in a second section entitled “Education and the time of childhood: how many ages fit in one age?”, the relationship between education and the time of ages or the different time periods that fit an age. Finally, in the “Final Considerations” we deal with the question that gives the title to the present work: “How old is Paulo Freire?” inspired by ideas of the Mozambican poet Mia Couto. |
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