Film culture and queer identities in contemporary Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dennison, Stephanie
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Pagu (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562
Resumo: This article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018).
id UNICAMP-14_47efb564d7567bce82ce3f22d1f79737
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664562
network_acronym_str UNICAMP-14
network_name_str Cadernos Pagu (Online)
repository_id_str
spelling Film culture and queer identities in contemporary BrazilCultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneoCultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneoFilm cultureQueerLGBTQIA Gender21 CenturyCultura cinematográficaQueerLGBTQIA GéneroSiglo XXICultura cinematográficaQueerLGBTQIA GêneroSéculo XXIThis article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018).Este artigo procura analisar a interação entre a cultura cinematográfica brasileira, as comunidades LGBTQIA+ e a sociedade em geral no começo do século XXI, uma interação (e produção cinematográfica) que aumentou exponencialmente durante o período destacado, em grande parte como resultado do alcance aos meios de produção de grupos historicamente segregados, juntamente com maior acesso ao financiamento de filmes. Após contextualizar a produção de filmes queer e a exibição dos mesmos no século 21 no Brasil, o artigo analisará os seguintes filmes lançados nos últimos seis anos: Praia do Futuro (Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Anna Muylaert, 2016) e Bixa Travesty (Kiko Goifman e Claudia Priscilla, 2018)Este artigo procura analisar a interação entre a cultura cinematográfica brasileira, as comunidades LGBTQIA+ e a sociedade em geral no começo do século XXI, uma interação (e produção cinematográfica) que aumentou exponencialmente durante o período destacado, em grande parte como resultado do alcance aos meios de produção de grupos historicamente segregados, juntamente com maior acesso ao financiamento de filmes. Após contextualizar a produção de filmes queer e a exibição dos mesmos no século 21 no Brasil, o artigo analisará os seguintes filmes lançados nos últimos seis anos: Praia do Futuro (Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Anna Muylaert, 2016) e Bixa Travesty (Kiko Goifman e Claudia Priscilla, 2018)Universidade Estadual de Campinas2021-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562Cadernos Pagu; n. 60 (2020); e206005Cadernos Pagu; No. 60 (2020); e206005Cadernos Pagu; Núm. 60 (2020); e2060051809-4449reponame:Cadernos Pagu (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562/26162Brazil; Century XXIBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2020 Cadernos Paguhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDennison, Stephanie 2022-03-25T18:04:26Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8664562Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/oaicadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br0104-83331809-4449opendoar:2022-11-08T14:25:05.795444Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Film culture and queer identities in contemporary Brazil
Cultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneo
Cultura cinematográfica e identidades queer no Brasil contemporâneo
title Film culture and queer identities in contemporary Brazil
spellingShingle Film culture and queer identities in contemporary Brazil
Dennison, Stephanie
Film culture
Queer
LGBTQIA
Gender
21 Century
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Género
Siglo XXI
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Gênero
Século XXI
title_short Film culture and queer identities in contemporary Brazil
title_full Film culture and queer identities in contemporary Brazil
title_fullStr Film culture and queer identities in contemporary Brazil
title_full_unstemmed Film culture and queer identities in contemporary Brazil
title_sort Film culture and queer identities in contemporary Brazil
author Dennison, Stephanie
author_facet Dennison, Stephanie
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dennison, Stephanie
dc.subject.por.fl_str_mv Film culture
Queer
LGBTQIA
Gender
21 Century
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Género
Siglo XXI
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Gênero
Século XXI
topic Film culture
Queer
LGBTQIA
Gender
21 Century
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Género
Siglo XXI
Cultura cinematográfica
Queer
LGBTQIA
Gênero
Século XXI
description This article seeks to reflect upon the interaction between film culture and both the LGBTQIA+ communities and society at large in the twenty-first century, an interaction (and film production) that has increased exponentially during the period under examination, in large measure as a result of the diversity agenda, along with broader access to film funding. After providing a context to queer filmmaking in Brazil and to exhibition in the 21st century, the article analyses three key films from the last 6 years: Praia do Futuro (Future Beach, Karim Ainouz, 2014), Mãe só há uma (Don’t Call Me Son, Anna Muylaert, 2016) and Bixa Travesty (Tranny Fag, Kiko Goifman and Claudia Priscilla, 2018).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8664562/26162
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos Pagu
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Century XXI
Brasil; Siglo XXI
Brasil; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos Pagu; n. 60 (2020); e206005
Cadernos Pagu; No. 60 (2020); e206005
Cadernos Pagu; Núm. 60 (2020); e206005
1809-4449
reponame:Cadernos Pagu (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos Pagu (Online)
collection Cadernos Pagu (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Pagu (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv cadpagu@unicamp.br||cadpagu@unicamp.br
_version_ 1800216611476471808