DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Marcos Ribeiro de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249
Resumo:  This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events.
id UNICAMP-19_24bebf878eb3166b9a2fe86878cb56b6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1249
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCEDeleuze: hacia una ontología de la clase de filosofíaDeleuze: por uma ontologia da aula de filosofia repetição cria diferençaClass. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy.Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía.Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia.Educação This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events. O presente ensaio corresponde à tentativa de constituição de uma ontologia da Aula de Filosofia, a partir da definição elaborada por Deleuze sobre a filosofia, entendida como “a arte de formar, de inventar, de fabricar conceitos”, dentro da especificidade do tema da diferença e repetição. Perspectiva traçada no âmbito do ensino médio quanto ao desenvolvimento de um mesmo plano de aula para várias turmas de uma mesma série. O desafio situa-se no problema da criação da diferença, quanto à prática da docência – a aula –, mesmo tendo a repetição de um plano de aula, para atender à obrigatoriedade de uma proposta curricular. Trata-se de criar um plano cartográfico para Aula de filosofia, mapeando a atividade de pensamento como ato de invenção, de diferenças, de devires e de acontecimentos. Universidade Estadual de Campinas2010-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/124910.20396/etd.v14i1.1249ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-2501676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Marcos Ribeiro de2017-10-02T14:58:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1249Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2017-10-02T14:58:53ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
Deleuze: hacia una ontología de la clase de filosofía
Deleuze: por uma ontologia da aula de filosofia repetição cria diferença
title DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
spellingShingle DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
Santana, Marcos Ribeiro de
Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy.
Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía.
Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia.
Educação
title_short DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
title_full DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
title_fullStr DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
title_full_unstemmed DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
title_sort DELEUZE: FOR AN ONTOLOGY OF THE PHILOSOPHY CLASS REPETITION CREATES DIFFERENCE
author Santana, Marcos Ribeiro de
author_facet Santana, Marcos Ribeiro de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Marcos Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy.
Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía.
Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia.
Educação
topic Class. Creation. Difference (Philosophy). Philosophy.
Clase. Creación. Diferencia (Filosofía). Filosofía.
Aula. Criação. Diferença (Filosofia). Filosofia.
Educação
description  This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa bibliográfica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249
10.20396/etd.v14i1.1249
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i1.1249
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1249/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 1 (2012): Número Temático: "Diferenças e subjetividade"; 235-250
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1748950172568649728