Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370 |
Resumo: | We adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers. |
id |
UNICAMP-19_62c18234a62b88d8b610608252b9acc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648370 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviewsConfluência Etnomatemática Intersecção de Visões de Mundo Nativa e AcadêmicaEthnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education.EthnomathematicsConfluenceWorldviewsEtnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática.EtnomatemáticaConfluênciaVisões de MundoWe adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers.Adotamos o conceito de confluência como uma metáfora para considerarmos o nosso compromisso etnomatemático nos últimos catorze anos. Durante esse tempo, trabalhamos com alunos e professores e percebemos que a diversidade de significados trouxe muitas influências para o nosso compromisso matemático coletivo. O princípio da visão de dois olhos (MARSHALL, 2004) permite aos autores um enquadramento diferente por meio do qual consideram a importância da visão de mundo nativa e da visão acadêmica ocidental. A confluência da visão de mundo nativa com a visão acadêmica ocidental é o que orienta a nossa história. Do ponto de vista nativo trazemos a riqueza da história e das tradições orais. O lado ocidental da nossa história traz o encaminhamento de uma variedade de conhecimentos acadêmicos, como, por exemplo, a educação matemática, a lingüística e a antropologia. Um tema abrangente que vamos apresentar é o afeto. Afeto para os nossos alunos, bem como para nós pesquisadores.Universidade Estadual de Campinas2017-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/864837010.20396/etd.v19i3.8648370ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-7351676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/16221https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/19984Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessShockey, TodJohn, Mitchell Bear2018-04-13T15:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648370Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:22.946324ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews Confluência Etnomatemática Intersecção de Visões de Mundo Nativa e Acadêmica |
title |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
spellingShingle |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews Shockey, Tod Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education. Ethnomathematics Confluence Worldviews Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática. Etnomatemática Confluência Visões de Mundo |
title_short |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
title_full |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
title_fullStr |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
title_full_unstemmed |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
title_sort |
Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews |
author |
Shockey, Tod |
author_facet |
Shockey, Tod John, Mitchell Bear |
author_role |
author |
author2 |
John, Mitchell Bear |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shockey, Tod John, Mitchell Bear |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education. Ethnomathematics Confluence Worldviews Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática. Etnomatemática Confluência Visões de Mundo |
topic |
Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education. Ethnomathematics Confluence Worldviews Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática. Etnomatemática Confluência Visões de Mundo |
description |
We adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa qualitativa Pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370 10.20396/etd.v19i3.8648370 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v19i3.8648370 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/16221 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/19984 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216653848379392 |