Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Shockey, Tod
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: John, Mitchell Bear
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370
Resumo: We adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers.
id UNICAMP-19_62c18234a62b88d8b610608252b9acc3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648370
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviewsConfluência Etnomatemática Intersecção de Visões de Mundo Nativa e AcadêmicaEthnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education.EthnomathematicsConfluenceWorldviewsEtnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática.EtnomatemáticaConfluênciaVisões de MundoWe adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers.Adotamos o conceito de confluência como uma metáfora para considerarmos o nosso compromisso etnomatemático nos últimos catorze anos. Durante esse tempo, trabalhamos com alunos e professores e percebemos que a diversidade de significados trouxe muitas influências para o nosso compromisso matemático coletivo. O princípio da visão de dois olhos (MARSHALL, 2004) permite aos autores um enquadramento diferente por meio do qual consideram a importância da visão de mundo nativa e da visão acadêmica ocidental. A confluência da visão de mundo nativa com a visão acadêmica ocidental é o que orienta a nossa história. Do ponto de vista nativo trazemos a riqueza da história e das tradições orais. O lado ocidental da nossa história traz o encaminhamento de uma variedade de conhecimentos acadêmicos, como, por exemplo, a educação matemática, a lingüística e a antropologia. Um tema abrangente que vamos apresentar é o afeto. Afeto para os nossos alunos, bem como para nós pesquisadores.Universidade Estadual de Campinas2017-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativaPesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/864837010.20396/etd.v19i3.8648370ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-7351676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/16221https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/19984Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessShockey, TodJohn, Mitchell Bear2018-04-13T15:34:36Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8648370Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:22.946324ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
Confluência Etnomatemática Intersecção de Visões de Mundo Nativa e Acadêmica
title Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
spellingShingle Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
Shockey, Tod
Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education.
Ethnomathematics
Confluence
Worldviews
Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática.
Etnomatemática
Confluência
Visões de Mundo
title_short Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
title_full Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
title_fullStr Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
title_full_unstemmed Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
title_sort Ethnomathematical confluence intersection of native and academic worldviews
author Shockey, Tod
author_facet Shockey, Tod
John, Mitchell Bear
author_role author
author2 John, Mitchell Bear
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Shockey, Tod
John, Mitchell Bear
dc.subject.por.fl_str_mv Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education.
Ethnomathematics
Confluence
Worldviews
Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática.
Etnomatemática
Confluência
Visões de Mundo
topic Ethnomathematics. Confluence. Native worldview. Western worldview. Mathematics education.
Ethnomathematics
Confluence
Worldviews
Etnomatemática. Confluência. Visão de Mundo Nativa. Visão de Mundo Ocidental. Educação Matemática.
Etnomatemática
Confluência
Visões de Mundo
description We adopt the concept of confluence as a metaphor to consider our ethnomathematical engagement for the past fourteen years. In this time, we have worked with students and teachers and have realized that the diversity of meanings brought to our collective mathematical commitment has had many influences. The principle of two-eyed seeing (Marshall, 2004), allows the authors a different framework through which to consider the importance of the Native worldview and a Western academic view. The confluence of the Native worldview and Western academic view is what guides our story. From the Native view we bring the richness of story and oral traditions. The Western side of our story brings forwarded a variety of academic backgrounds, e.g. mathematics education, linguistics, and anthropology. An overarching theme that we will bring forward is the affect. Affect for our students as well as us as researchers.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa qualitativa
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370
10.20396/etd.v19i3.8648370
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370
identifier_str_mv 10.20396/etd.v19i3.8648370
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/16221
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648370/19984
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 19 n. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 No. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 19 Núm. 3 (2017): Explorando o conhecimento matemático através das conexões polissêmicas da etnomatemática; 712-735
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216653848379392