Usability on site leisure facilities for the elderly
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228 |
Resumo: | Introduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. |
id |
UNICAMP-19_a307653f76b7b2341bea86eb688249cc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1228 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Usability on site leisure facilities for the elderlyUsabilidad de ocio en el lugar de la tercera edadUsabilidade de site sobre lazer para idososEducational site. Elderly. Leisure.Centro educativo. Mayores. Leisure.Site educacional. Idosos. Lazer.EducaçãoIntroduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. Com a crescente utilização da internet, aumentaram as exigências por interfaces interativas, que atendam às expectativas dos usuários. Mesmo com toda a evolução, ainda há necessidade de melhorar a qualidade das informações disponibilizadas na web, especialmente no que tange aos sites voltados para pessoas idosas. Sendo assim, este estudo, de natureza qualitativa, teve como objetivo avaliar a usabilidade de um site que contém informações sobre lazer para idosos, tomando-se em foco as dimensões: layout, informação e operacionalização. Para tanto, utilizou-se como instrumento o Inventário de Usabilidade de Sites sobre Lazer (IAUSLA-21+), aplicado a uma amostra intencional composta por 30 idosos, de ambos os sexos, alunos de um projeto de inclusão digital da cidade de São Paulo. Os dados foram analisados descritivamente por meio de Análise de Conteúdo Temático. Os resultados apontaram mais pontos positivos do que negativos em relação à usabilidade do site, principalmente, no que se refere ao layout e à informação. O site apresentou bons resultados também quanto à satisfação dos usuários. Sugerem-se algumas adaptações na dimensão operacionalização do instrumento e, consequentemente, novos estudos que visem aprofundar essa temática.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativapesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122810.20396/etd.v14i2.1228ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-1851676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, Ana Paula Evaristo GuizardeSchwartz, Gisele Maria2017-10-04T14:14:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1228Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.096863ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Usability on site leisure facilities for the elderly Usabilidad de ocio en el lugar de la tercera edad Usabilidade de site sobre lazer para idosos |
title |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
spellingShingle |
Usability on site leisure facilities for the elderly Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde Educational site. Elderly. Leisure. Centro educativo. Mayores. Leisure. Site educacional. Idosos. Lazer. Educação |
title_short |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
title_full |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
title_fullStr |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
title_full_unstemmed |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
title_sort |
Usability on site leisure facilities for the elderly |
author |
Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde |
author_facet |
Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde Schwartz, Gisele Maria |
author_role |
author |
author2 |
Schwartz, Gisele Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde Schwartz, Gisele Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational site. Elderly. Leisure. Centro educativo. Mayores. Leisure. Site educacional. Idosos. Lazer. Educação |
topic |
Educational site. Elderly. Leisure. Centro educativo. Mayores. Leisure. Site educacional. Idosos. Lazer. Educação |
description |
Introduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa qualitativa pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228 10.20396/etd.v14i2.1228 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v14i2.1228 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216652426510336 |