Usability on site leisure facilities for the elderly

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Schwartz, Gisele Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228
Resumo: Introduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made ​​operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. 
id UNICAMP-19_a307653f76b7b2341bea86eb688249cc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1228
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Usability on site leisure facilities for the elderlyUsabilidad de ocio en el lugar de la tercera edadUsabilidade de site sobre lazer para idososEducational site. Elderly. Leisure.Centro educativo. Mayores. Leisure.Site educacional. Idosos. Lazer.EducaçãoIntroduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made ​​operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. Com a crescente utilização da internet, aumentaram as exigências por interfaces interativas, que atendam às expectativas dos usuários. Mesmo com toda a evolução, ainda há necessidade de melhorar a qualidade das informações disponibilizadas na web, especialmente no que tange aos sites voltados para pessoas idosas. Sendo assim, este estudo, de natureza qualitativa, teve como objetivo avaliar a usabilidade de um site que contém informações sobre lazer para idosos, tomando-se em foco as dimensões: layout, informação e operacionalização. Para tanto, utilizou-se como instrumento o Inventário de Usabilidade de Sites sobre Lazer (IAUSLA-21+), aplicado a uma amostra intencional composta por 30 idosos, de ambos os sexos, alunos de um projeto de inclusão digital da cidade de São Paulo. Os dados foram analisados descritivamente por meio de Análise de Conteúdo Temático. Os resultados apontaram mais pontos positivos do que negativos em relação à usabilidade do site, principalmente, no que se refere ao layout e à informação. O site apresentou bons resultados também quanto à satisfação dos usuários. Sugerem-se algumas adaptações na dimensão operacionalização do instrumento e, consequentemente, novos estudos que visem aprofundar essa temática.Universidade Estadual de Campinas2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa qualitativapesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/122810.20396/etd.v14i2.1228ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-1851676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeodoro, Ana Paula Evaristo GuizardeSchwartz, Gisele Maria2017-10-04T14:14:18Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1228Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:06.096863ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Usability on site leisure facilities for the elderly
Usabilidad de ocio en el lugar de la tercera edad
Usabilidade de site sobre lazer para idosos
title Usability on site leisure facilities for the elderly
spellingShingle Usability on site leisure facilities for the elderly
Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde
Educational site. Elderly. Leisure.
Centro educativo. Mayores. Leisure.
Site educacional. Idosos. Lazer.
Educação
title_short Usability on site leisure facilities for the elderly
title_full Usability on site leisure facilities for the elderly
title_fullStr Usability on site leisure facilities for the elderly
title_full_unstemmed Usability on site leisure facilities for the elderly
title_sort Usability on site leisure facilities for the elderly
author Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde
author_facet Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde
Schwartz, Gisele Maria
author_role author
author2 Schwartz, Gisele Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teodoro, Ana Paula Evaristo Guizarde
Schwartz, Gisele Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educational site. Elderly. Leisure.
Centro educativo. Mayores. Leisure.
Site educacional. Idosos. Lazer.
Educação
topic Educational site. Elderly. Leisure.
Centro educativo. Mayores. Leisure.
Site educacional. Idosos. Lazer.
Educação
description Introduction: With the increasing use of the Internet, increased demands for interactive interfaces that meet user expectations. Even with all the developments, there is still a need to improve the quality of information available on the web, especially when it comes to sites aimed at older people. Objective: Therefore, this study, qualitative in nature, aimed at evaluating the usability of a site that contains information about leisure activities for seniors, taking into focus the dimensions, layout, and operation information. Method: For this purpose, we used the Survey Site Usability on Leisure (IAUSLA-21 +) applied to a purposive sample consisted of 30 elderly, male and female students of a digital inclusion project in São Paulo. Data were analyzed descriptively using Thematic Content Analysis. Results: The results showed more strengths than weaknesses in relation to the usability of the site, especially with regard to the layout and information. Conclusion: The site had good results also in relation to user satisfaction. Suggest a few adjustments to be made ​​operational in the size of the instrument and therefore further studies to deepen this theme. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa qualitativa
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228
10.20396/etd.v14i2.1228
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228
identifier_str_mv 10.20396/etd.v14i2.1228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1228/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 14 n. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 No. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 14 Núm. 2 (2012): Número Temático: "Perspectivas da educação multidisciplinar nos diversos campos de aprendizagem e formação"; 164-185
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652426510336