Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Leôncio José Gomes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pedroso, Ana Paula Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281
Resumo: The Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned.
id UNICAMP-19_a7fc323b766cfef29739dbf41c3dc28d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1281
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freireDialogicidad y la formación de los educadores en la educación de adultos: los aportes de paulo freireDialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo FreireAdult education. Teacher training. Dialogue.Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo.Assunto Educação de Jovens e AdultosEducação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo.Educação de Jovens e AdultosThe Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned. Educación de Jóvenes y Adultos (EJA) es una modalidad educativa estructurada sobre la constatación de que sus sujetos traen consigo un conjunto de experiencias y conocimientos que se deben tomar como guía las prácticas pedagógicas (Freire, 1978, 1992, 1999). Por lo tanto, prestar atención a tales especificidades inherentes al campo de la educación de adultos, se supone que el perfil del profesional que actua en esta modalidad también debe ser diferenciada. Sin embargo, la discusión sobre las bases teóricas fundamentales para la formación de educadores y jóvenes sigue sin parámetros que pueden guiar a él (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Por consiguiente, este artículo presenta algunas reflexiones sobre las particularidades inherentes al campo de la Educación de Jóvenes y Adultos, con el fin de delimitar esta modalidad educativa. Luego se discute el problema de la formación de sus profesores, explicando sus principales desafíos. Por último, y sin pretender agotar la discusión anterior, tratamos de enumerar algunos supuestos defendidos por Paulo Freire, en especial las relacionadas con la dialogicidad, a fin de contribuir a la discusión de los temas mencionados.A Educação de Jovens e Adultos (EJA) constitui uma modalidade educativa estruturada a partir da constatação de que seus sujeitos trazem consigo um conjunto de vivências e saberes que devem ser tomados como norteadores das práticas pedagógicas (FREIRE, 1978, 1992, 1999). Assim, atentando-se para tais especificidades inerentes ao campo da EJA, presume-se que o perfil do profissional que atua nessa modalidade deve também ser diferenciado. Entretanto, a discussão acerca das bases teóricas fundamentais para a formação dos educadores de jovens e adultos permanece sem parâmetros que possam orientá-la (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Nesse sentido, o presente artigo apresenta algumas reflexões acerca das especificidades inerentes ao campo da Educação de Jovens e Adultos, com o objetivo de demarcar essa modalidade educativa. Em seguida, a problemática da formação de seus educadores é abordada, explicitando-se seus principais desafios. Por fim, e sem ter a pretensão de esgotar a referida discussão, busca-se elencar alguns pressupostos defendidos por Paulo Freire, sobretudo os relacionados à dialogicidade, no intuito de contribuir para a discussão das questões mencionadas.Universidade Estadual de Campinas2013-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa teóricaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/128110.20396/etd.v15i2.1281ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-2631676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281/pdfCopyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Leôncio José GomesPedroso, Ana Paula Ferreira2017-10-06T14:34:28Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/1281Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:09.181903ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
Dialogicidad y la formación de los educadores en la educación de adultos: los aportes de paulo freire
Dialogicidade e a formação de educadores na EJA: as contribuições de Paulo Freire
title Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
spellingShingle Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
Soares, Leôncio José Gomes
Adult education. Teacher training. Dialogue.
Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo.
Assunto Educação de Jovens e Adultos
Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo.
Educação de Jovens e Adultos
title_short Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
title_full Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
title_fullStr Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
title_full_unstemmed Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
title_sort Dialogicity and teacher training in adult education: the contributions of paulo freire
author Soares, Leôncio José Gomes
author_facet Soares, Leôncio José Gomes
Pedroso, Ana Paula Ferreira
author_role author
author2 Pedroso, Ana Paula Ferreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Leôncio José Gomes
Pedroso, Ana Paula Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Adult education. Teacher training. Dialogue.
Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo.
Assunto Educação de Jovens e Adultos
Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo.
Educação de Jovens e Adultos
topic Adult education. Teacher training. Dialogue.
Jóvenes y Adultos. Formación del Professorado. Diálogo.
Assunto Educação de Jovens e Adultos
Educação de jovens e adultos. Formação de professores. Diálogo.
Educação de Jovens e Adultos
description The Adult Education is a structured educational modality from the fact that its subjects bring with them a set of experiences and knowledge that should be taken as a guide to their pedagogical practices (Freire, 1978, 1992, 1999). Thus, paying attention to the specifics inherent to the field of adult education, it is assumed that the profile of professionals working in this area should also be differentiated. However, the discussion of the fundamental theoretical basis for the training of these educators remains without parameters as guidelines (ARROYO, 2006; VÓVIO, 2010). Accordingly, this article presents some reflections on the particularities inherent to the field of Adults Education in order to contextualize this type of education. Then the problem of training teachers is discussed, detailing key challenges. Finally, and without pretending to end this debate, it is intended to list some assumptions advocated by Paulo Freire, especially those related to the dialogicity, in order to contribute to the discussion of the issues mentioned.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa teórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281
10.20396/etd.v15i2.1281
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281
identifier_str_mv 10.20396/etd.v15i2.1281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1281/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 15 n. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 No. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 15 Núm. 2 (2013): Número Temático: Formação e novos saberes aplicados à educação; 250-263
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216652815532032