Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292 |
Resumo: | In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society. |
id |
UNICAMP-19_d91175172766befeff2f011ce7e88b8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652292 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledgeCine educativo en escena: Raymond Williams, análisis fílmico y producción de un saberCinema educativo em cena: Raymond Williams, análise fílmica e produção de um saberRaymond WilliamsEducation cinemaFilm criticismAdults educationTutorial.Raymond WilliamsCinema educativoCrítica fílmicaEducação de adultosTutorial.Raymond WilliamsCine educativoCrítica de cineEducación de adultosTutorial.In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society.En este artículo discutiremos el papel del cine como herramienta educativa en la perspectiva del autor galés Raymond Williams (1921-1988). Más conocido por ser uno de los precursores de los llamados Estudios Culturales y por los estudios involucrando literatura o teatro, Williams tuvo también una significativa producción intelectual relacionada al cine y la educación, tanto en términos prácticos, con sus tutoriales sobre cine en la educación de adultos o en proyectos (en este caso, junto al director inglés Michael Orrom), como en términos teóricos, donde defiende la necesidad de la construcción de una nueva crítica fílmica. Aquí se abordarán ambos aspectos, finalizando con el análisis que el autor hace de Fresas salvajes (Ingmar Bergman, 1957) en la que presenta un ejemplo de esa crítica. Dentro de eso, se pretende apuntar la relevancia de Williams en la discusión sobre las relaciones entre cine y educación, algo poco investigado sobre ese importante intérprete de cultura y sociedad.Neste artigo discutiremos o papel do cinema como ferramenta educativa na perspectiva do autor galês Raymond Williams (1921-1988). Mais conhecido por ser um dos precursores dos chamados Estudos Culturais e pelos estudos envolvendo literatura ou teatro, Williams teve também uma significativa produção intelectual relacionada ao cinema e à educação, tanto em termos práticos, com seus tutorais sobre cinema na educação de adultos ou em projetos propriamente cinematográficos (nesse caso, junto ao diretor inglês Michael Orrom), quanto em termos teóricos, onde defende a necessidade da construção de um novo criticismo fílmico. Aqui serão abordados ambos os aspectos, finalizando com a análise que o autor faz de Morangos silvestres (Ingmar Bergman, 1957) na qual apresenta um exemplo desse criticismo. Dentro disso, pretende-se apontar a relevância de Williams na discussão sobre as relações entre cinema e educação, algo pouco investigado sobre esse importante intérprete de cultura e sociedadeUniversidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaHistorical researchInvestigacion historicaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865229210.20396/etd.v21i3.8652292ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 738-759ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 738-759ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 738-7591676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292/21000Brazil; 2019BRasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Alexandro HenriqueTrevisan, Anderson Ricardo2019-12-17T17:50:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652292Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2019-12-17T17:50:20ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge Cine educativo en escena: Raymond Williams, análisis fílmico y producción de un saber Cinema educativo em cena: Raymond Williams, análise fílmica e produção de um saber |
title |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
spellingShingle |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge Paixão, Alexandro Henrique Raymond Williams Education cinema Film criticism Adults education Tutorial. Raymond Williams Cinema educativo Crítica fílmica Educação de adultos Tutorial. Raymond Williams Cine educativo Crítica de cine Educación de adultos Tutorial. |
title_short |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
title_full |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
title_fullStr |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
title_full_unstemmed |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
title_sort |
Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge |
author |
Paixão, Alexandro Henrique |
author_facet |
Paixão, Alexandro Henrique Trevisan, Anderson Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Trevisan, Anderson Ricardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Alexandro Henrique Trevisan, Anderson Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Raymond Williams Education cinema Film criticism Adults education Tutorial. Raymond Williams Cinema educativo Crítica fílmica Educação de adultos Tutorial. Raymond Williams Cine educativo Crítica de cine Educación de adultos Tutorial. |
topic |
Raymond Williams Education cinema Film criticism Adults education Tutorial. Raymond Williams Cinema educativo Crítica fílmica Educação de adultos Tutorial. Raymond Williams Cine educativo Crítica de cine Educación de adultos Tutorial. |
description |
In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa histórica Historical research Investigacion historica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292 10.20396/etd.v21i3.8652292 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v21i3.8652292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292/21000 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2019 BRasil; 2019 Brasil; 2019 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 738-759 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 738-759 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 738-759 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1748950175262441472 |