Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Alexandro Henrique
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Trevisan, Anderson Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292
Resumo: In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society.
id UNICAMP-19_d91175172766befeff2f011ce7e88b8a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652292
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledgeCine educativo en escena: Raymond Williams, análisis fílmico y producción de un saberCinema educativo em cena: Raymond Williams, análise fílmica e produção de um saberRaymond WilliamsEducation cinemaFilm criticismAdults educationTutorial.Raymond WilliamsCinema educativoCrítica fílmicaEducação de adultosTutorial.Raymond WilliamsCine educativoCrítica de cineEducación de adultosTutorial.In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society.En este artículo discutiremos el papel del cine como herramienta educativa en la perspectiva del autor galés Raymond Williams (1921-1988). Más conocido por ser uno de los precursores de los llamados Estudios Culturales y por los estudios involucrando literatura o teatro, Williams tuvo también una significativa producción intelectual relacionada al cine y la educación, tanto en términos prácticos, con sus tutoriales sobre cine en la educación de adultos o en proyectos (en este caso, junto al director inglés Michael Orrom), como en términos teóricos, donde defiende la necesidad de la construcción de una nueva crítica fílmica. Aquí se abordarán ambos aspectos, finalizando con el análisis que el autor hace de Fresas salvajes (Ingmar Bergman, 1957) en la que presenta un ejemplo de esa crítica. Dentro de eso, se pretende apuntar la relevancia de Williams en la discusión sobre las relaciones entre cine y educación, algo poco investigado sobre ese importante intérprete de cultura y sociedad.Neste artigo discutiremos o papel do cinema como ferramenta educativa na perspectiva do autor galês Raymond Williams (1921-1988). Mais conhecido por ser um dos precursores dos chamados Estudos Culturais e pelos estudos envolvendo literatura ou teatro, Williams teve também uma significativa produção intelectual relacionada ao cinema e à educação, tanto em termos práticos, com seus tutorais sobre cinema na educação de adultos ou em projetos propriamente cinematográficos (nesse caso, junto ao diretor inglês Michael Orrom), quanto em termos teóricos, onde defende a necessidade da construção de um novo criticismo fílmico. Aqui serão abordados ambos os aspectos, finalizando com a análise que o autor faz de Morangos silvestres (Ingmar Bergman, 1957) na qual apresenta um exemplo desse criticismo. Dentro disso, pretende-se apontar a relevância de Williams na discussão sobre as relações entre cinema e educação, algo pouco investigado sobre esse importante intérprete de cultura e sociedadeUniversidade Estadual de Campinas2019-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa históricaHistorical researchInvestigacion historicaapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865229210.20396/etd.v21i3.8652292ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 738-759ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 738-759ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 738-7591676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292/21000Brazil; 2019BRasil; 2019Brasil; 2019Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Alexandro HenriqueTrevisan, Anderson Ricardo2019-12-17T17:50:20Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8652292Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2019-12-17T17:50:20ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
Cine educativo en escena: Raymond Williams, análisis fílmico y producción de un saber
Cinema educativo em cena: Raymond Williams, análise fílmica e produção de um saber
title Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
spellingShingle Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
Paixão, Alexandro Henrique
Raymond Williams
Education cinema
Film criticism
Adults education
Tutorial.
Raymond Williams
Cinema educativo
Crítica fílmica
Educação de adultos
Tutorial.
Raymond Williams
Cine educativo
Crítica de cine
Educación de adultos
Tutorial.
title_short Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
title_full Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
title_fullStr Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
title_full_unstemmed Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
title_sort Educational cinema in performance: Raymond Williams, film analysis and production of a knowledge
author Paixão, Alexandro Henrique
author_facet Paixão, Alexandro Henrique
Trevisan, Anderson Ricardo
author_role author
author2 Trevisan, Anderson Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Alexandro Henrique
Trevisan, Anderson Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Raymond Williams
Education cinema
Film criticism
Adults education
Tutorial.
Raymond Williams
Cinema educativo
Crítica fílmica
Educação de adultos
Tutorial.
Raymond Williams
Cine educativo
Crítica de cine
Educación de adultos
Tutorial.
topic Raymond Williams
Education cinema
Film criticism
Adults education
Tutorial.
Raymond Williams
Cinema educativo
Crítica fílmica
Educação de adultos
Tutorial.
Raymond Williams
Cine educativo
Crítica de cine
Educación de adultos
Tutorial.
description In this paper we will discuss the role of cinema as an educational tool in the perspective of Welsh author Raymond Williams (1921-1988). Best known for being one of the forerunners of so-called Cultural Studies and for studies involving literature or theater, Williams also had significant intellectual output related to film and education, both in practical terms, with his film tutorials in adult education or in projects (in this case, together with the English director Michael Orrom), and in theoretical terms, where it defends the necessity of the construction of a new film criticism. Both aspects will be addressed here, ending with the author's analysis of Wild strawberries (Ingmar Bergman, 1957) in which he presents an example of this criticism. It is intended to point out the relevance of Williams in the discussion of the relations between cinema and education, a barely investigated theme about this important interpreter of culture and society.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa histórica
Historical research
Investigacion historica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292
10.20396/etd.v21i3.8652292
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292
identifier_str_mv 10.20396/etd.v21i3.8652292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8652292/21000
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 ETD - Educação Temática Digital
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2019
BRasil; 2019
Brasil; 2019
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 21 n. 3 (2019): Luto é Verbo. Educação e Democracia; 738-759
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 No. 3 (2019): Grief is Verb. Education and Democracy; 738-759
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 21 Núm. 3 (2019): Luto es Verbo. Educación y Democracia; 738-759
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1748950175262441472