Acoustic map as tool for assessment of vehicular traffic noise in Aracaju – Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | PARC (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8634537 |
Resumo: | The traffic noise is one of the major issues affecting human health and well-being in urban environments. This paper shows an application of acoustical map as a tool for evaluating noise of urban vehicular traffic with acoustic simulations (Predictor software, version 9.0 - Brüel & Kjær). The study object was a stretch of Av. Augusto Franco, an important avenue in the urban area of the city of Aracaju, Brazil. The acoustic modeling and simulations were based on acoustics measurements, and traffic and geometric data collected in November/December 2013 and June 2014. The results were discussed on the basis of acoustic maps of the current scenario, followed by the creation and simulation of hypothetical scenarios of vehicle flow and composition. There have been done comparative analyses between acoustic descriptors from the maps with Municipal Legislation, International, and National Standards, besides the technical literature of urban noise. The results reveal the existence of traffic noise impact in the analyzed area, which may cause discomfort or even adverse health effects in the exposed population. This study indicates the importance of developing acoustic maps for analysis of environmental noise through various scenarios with changing traffic characteristics of a given region to obtain better conditions of acoustic comfort in cities and support the decision making of urban public policy. |
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Acoustic map as tool for assessment of vehicular traffic noise in Aracaju – BrazilMapa acústico como ferramenta de avaliação de ruído de tráfego veicular em Aracaju – BrasilEnvironmental noise. Traffic noise. Acoustic maps. Acoustic simulation.Ruído ambiental. Ruído de tráfego. Mapas acústicos. Simulação acústica.The traffic noise is one of the major issues affecting human health and well-being in urban environments. This paper shows an application of acoustical map as a tool for evaluating noise of urban vehicular traffic with acoustic simulations (Predictor software, version 9.0 - Brüel & Kjær). The study object was a stretch of Av. Augusto Franco, an important avenue in the urban area of the city of Aracaju, Brazil. The acoustic modeling and simulations were based on acoustics measurements, and traffic and geometric data collected in November/December 2013 and June 2014. The results were discussed on the basis of acoustic maps of the current scenario, followed by the creation and simulation of hypothetical scenarios of vehicle flow and composition. There have been done comparative analyses between acoustic descriptors from the maps with Municipal Legislation, International, and National Standards, besides the technical literature of urban noise. The results reveal the existence of traffic noise impact in the analyzed area, which may cause discomfort or even adverse health effects in the exposed population. This study indicates the importance of developing acoustic maps for analysis of environmental noise through various scenarios with changing traffic characteristics of a given region to obtain better conditions of acoustic comfort in cities and support the decision making of urban public policy.O ruído de tráfego é uma das principais questões que afetam o bem - estar e a saúde humana em ambientes urbanos. Este artigo mostra uma aplicação de mapa acústico como ferramenta para avaliação do ruído de tráfego veicular urbano através de simulações acústicas (software Predictor, versão 9.0 - Brüel & Kjær). O objeto de estudo foi um trecho da Av. Augusto Franco, importante avenida na zona urbana da cidade de Aracaju, Brasil. A modelagem acústica e simulações foram baseadas em medições de dados acústicos, de tráfego e geométricos coletados em novembro/dezembro de 2013 e junho de 2014. Os resultados foram discutidos com base em mapas acústicos do cenário atual, seguidos pela criação e simulação de cenários hipotéticos de composição e fluxo de veículos. Foram feitas análises comparativas entre descritores acústicos dos mapas e legislação municipal, normas - internacional e nacional, além da literatura técnica de ruído urbano. Os resultados revelam a existência do impacto do ruído de tráfego no trecho analisado, o que pode causar desconforto ou até mesmo efeitos adversos à saúde da população exposta. Este estudo aponta a importância do desenvolvimento de mapas acústicos para análise do ruído ambiental por meio de diversos cenários com alteração de características de tráfego de uma dada região, visando melhores condições de conforto acústico nas cidades e podendo subsidiar a tomada de decisão de políticas públicas de urbanização.Universidade Estadual de Campinas2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa ExperimentalSimulationapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/863453710.20396/parc.v5i2.8634537PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 5 No. 2 (2014): Acoustic quality of the built environment; 40-51PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; Vol. 5 Núm. 2 (2014): Qualidade acústica do ambiente construído; 40-51PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção; v. 5 n. 2 (2014): Qualidade acústica do ambiente construído; 40-511980-6809reponame:PARC (Campinas)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/article/view/8634537/2458Copyright (c) 2018 PARC Pesquisa em Arquitetura e Construçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuedes, Italo César MontalvãoBertoli, Stelamaris Rolla2019-06-17T15:21:11Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8634537Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parcPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/parc/oai||parc@fec.unicamp.br1980-68091980-6809opendoar:2022-11-08T14:24:31.829718PARC (Campinas) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
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