A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663 |
Resumo: | Considering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. |
id |
UNICAMP-21_1e73ecf4881664203829ed5822ca25a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646663 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphorsUm olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análiseSemióticaMetáforasModelagem matemáticaEducação MatemáticaSemiotics Metaphors Mathematical modelingConsidering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. Considerando a importância da linguagem sígnica para a conceitualização em Matemática, nosso trabalho se propõe a apresentar reflexões sobre o papel de um tipo especial de signo, a metáfora, em atividades de modelagem matemática. As reflexões sobre possíveis aproximações entre modelos matemáticos e metáforas, são orientadas pela análise de uma atividade de modelagem desenvolvida por alunos de um curso de Licenciatura em Matemática em relação às questões: Um modelo matemático é uma metáfora? A modelagem matemática é um processo equivalente ao processo de produção de uma metáfora? O uso ou a produção de modelos e metáforas favorece a construção de significados para objetos dos domínios conceituais a que estão associados? As reflexões sinalizam que podemos vislumbrar aproximações entre modelos, modelagem e metáforas que podem ser importantes para a construção de conhecimentos dos alunos envolvidos em atividades de uso e produção de modelos e metáforas.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666310.20396/zet.v18i0.8646663Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 384142176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663/13565Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lourdes Maria Werle de2023-11-16T14:01:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646663Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T14:01:46Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors Um olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análise |
title |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
spellingShingle |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors Almeida, Lourdes Maria Werle de Semiótica Metáforas Modelagem matemática Educação Matemática Semiotics Metaphors Mathematical modeling |
title_short |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
title_full |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
title_fullStr |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
title_full_unstemmed |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
title_sort |
A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors |
author |
Almeida, Lourdes Maria Werle de |
author_facet |
Almeida, Lourdes Maria Werle de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Lourdes Maria Werle de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Semiótica Metáforas Modelagem matemática Educação Matemática Semiotics Metaphors Mathematical modeling |
topic |
Semiótica Metáforas Modelagem matemática Educação Matemática Semiotics Metaphors Mathematical modeling |
description |
Considering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663 10.20396/zet.v18i0.8646663 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646663 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663/13565 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590305783808 |