A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lourdes Maria Werle de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663
Resumo: Considering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. 
id UNICAMP-21_1e73ecf4881664203829ed5822ca25a3
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646663
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphorsUm olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análiseSemióticaMetáforasModelagem matemáticaEducação MatemáticaSemiotics Metaphors Mathematical modelingConsidering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. Considerando a importância da linguagem sígnica para a conceitualização em Matemática, nosso trabalho se propõe a apresentar reflexões sobre o papel de um tipo especial de signo, a metáfora, em atividades de modelagem matemática. As reflexões sobre possíveis aproximações entre modelos matemáticos e metáforas, são orientadas pela análise de uma atividade de modelagem desenvolvida por alunos de um curso de Licenciatura em Matemática em relação às questões: Um modelo matemático é uma metáfora? A modelagem matemática é um processo equivalente ao processo de produção de uma metáfora? O uso ou a produção de modelos e metáforas favorece a construção de significados para objetos dos domínios conceituais a que estão associados? As reflexões sinalizam que podemos vislumbrar aproximações entre modelos, modelagem e metáforas que podem ser importantes para a construção de conhecimentos dos alunos envolvidos em atividades de uso e produção de modelos e metáforas.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666310.20396/zet.v18i0.8646663Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 384142176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663/13565Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lourdes Maria Werle de2023-11-16T14:01:46Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646663Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T14:01:46Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
Um olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análise
title A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
spellingShingle A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
Almeida, Lourdes Maria Werle de
Semiótica
Metáforas
Modelagem matemática
Educação Matemática
Semiotics
Metaphors
Mathematical modeling
title_short A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
title_full A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
title_fullStr A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
title_full_unstemmed A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
title_sort A semiotic look on mathematical modeling: a focus on metaphors
author Almeida, Lourdes Maria Werle de
author_facet Almeida, Lourdes Maria Werle de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Lourdes Maria Werle de
dc.subject.por.fl_str_mv Semiótica
Metáforas
Modelagem matemática
Educação Matemática
Semiotics
Metaphors
Mathematical modeling
topic Semiótica
Metáforas
Modelagem matemática
Educação Matemática
Semiotics
Metaphors
Mathematical modeling
description Considering the importance of the signic language forconceptualization in mathematics, our work is intended to present reflectionsabout the importance of a special type of sign, the metaphor, in mathematicalmodeling activities. The reflections about possible approaches betweenmathematical models (obtained in mathematical modeling activities) and theproduction of metaphors are guided by the analysis of a modeling activitydeveloped by students of a mathematics degree course, in relation to theseuqestions: Is a mathematical model a metaphor? Is mathematical modeling an equivalent process to the process of metaphor production? Does the use or theproduction of models and metaphors favor the construction of meanings forobjects of the conceptual domains they are associated to? The reflections signalthat we can glimpse approaches among models, modeling and metaphors thatcan be important for the construction of the students' knowledge involved inactivities of use and production of models and metaphors. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663
10.20396/zet.v18i0.8646663
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646663/13565
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 38414
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590305783808