Marks of argumentation in texts written by children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Riolfi, Claudia Rosa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Costa, Renata de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666
Resumo: This work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. 
id UNICAMP-21_5e0cc9ab64155c6bf8ba3daac5b80da5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646666
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Marks of argumentation in texts written by childrenMarcas de argumentação em textos escritos por criançasWritingArgumentationPortuguese teachingEscritaArgumentaçãoEnsino de portuguêsThis work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. O presente estudo, cujo corpus é composto por cinqüenta e quatro manuscritos, versa a respeito dos recursos mobilizados por nove informantes entre sete e oito anos de idade para persuadir o interlocutor estabelecido por seu texto. Visou a investigar a possibilidade das crianças recém-alfabetizadas serem gradualmente melhor sucedidas na persuasão. Os informantes foram solicitados a escrever seis textos nos quais o uso de argumentos e de marcas lingüísticas da argumentação estava pressuposto. A análise mostrou que, após um ano, ocorreram algumas mudanças relevantes: a) Aumento na extensão; b) Substituição dos desenhos por palavras escritas; c) Maior uso de argumentos eficazes; d) Aumento gradual de marcas lingüísticas da argumentação; e) Uso pertinente de operadores argumentativos para organizar seus textos; e f) Ocorrência de subentendidos. Ficou evidenciado que a criança já consegue se aproveitar de estratégias lingüísticas para persuadir os interlocutores estabelecidos por seus textos.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666610.20396/zet.v18i0.8646666Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-3242176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666/13568Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRiolfi, Claudia RosaCosta, Renata de Oliveira2023-11-16T15:22:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646666Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T15:22:41Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Marks of argumentation in texts written by children
Marcas de argumentação em textos escritos por crianças
title Marks of argumentation in texts written by children
spellingShingle Marks of argumentation in texts written by children
Riolfi, Claudia Rosa
Writing
Argumentation
Portuguese teaching
Escrita
Argumentação
Ensino de português
title_short Marks of argumentation in texts written by children
title_full Marks of argumentation in texts written by children
title_fullStr Marks of argumentation in texts written by children
title_full_unstemmed Marks of argumentation in texts written by children
title_sort Marks of argumentation in texts written by children
author Riolfi, Claudia Rosa
author_facet Riolfi, Claudia Rosa
Costa, Renata de Oliveira
author_role author
author2 Costa, Renata de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Riolfi, Claudia Rosa
Costa, Renata de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Writing
Argumentation
Portuguese teaching
Escrita
Argumentação
Ensino de português
topic Writing
Argumentation
Portuguese teaching
Escrita
Argumentação
Ensino de português
description This work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. 
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666
10.20396/zet.v18i0.8646666
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666
identifier_str_mv 10.20396/zet.v18i0.8646666
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666/13568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2010
Brasil; 2010
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324
Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590311026688