Marks of argumentation in texts written by children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666 |
Resumo: | This work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. |
id |
UNICAMP-21_5e0cc9ab64155c6bf8ba3daac5b80da5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646666 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Marks of argumentation in texts written by childrenMarcas de argumentação em textos escritos por criançasWritingArgumentationPortuguese teachingEscritaArgumentaçãoEnsino de portuguêsThis work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. O presente estudo, cujo corpus é composto por cinqüenta e quatro manuscritos, versa a respeito dos recursos mobilizados por nove informantes entre sete e oito anos de idade para persuadir o interlocutor estabelecido por seu texto. Visou a investigar a possibilidade das crianças recém-alfabetizadas serem gradualmente melhor sucedidas na persuasão. Os informantes foram solicitados a escrever seis textos nos quais o uso de argumentos e de marcas lingüísticas da argumentação estava pressuposto. A análise mostrou que, após um ano, ocorreram algumas mudanças relevantes: a) Aumento na extensão; b) Substituição dos desenhos por palavras escritas; c) Maior uso de argumentos eficazes; d) Aumento gradual de marcas lingüísticas da argumentação; e) Uso pertinente de operadores argumentativos para organizar seus textos; e f) Ocorrência de subentendidos. Ficou evidenciado que a criança já consegue se aproveitar de estratégias lingüísticas para persuadir os interlocutores estabelecidos por seus textos.Universidade Estadual de Campinas2011-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864666610.20396/zet.v18i0.8646666Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-3242176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666/13568Brazil; 2010Brasil; 2010Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRiolfi, Claudia RosaCosta, Renata de Oliveira2023-11-16T15:22:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646666Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-16T15:22:41Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Marks of argumentation in texts written by children Marcas de argumentação em textos escritos por crianças |
title |
Marks of argumentation in texts written by children |
spellingShingle |
Marks of argumentation in texts written by children Riolfi, Claudia Rosa Writing Argumentation Portuguese teaching Escrita Argumentação Ensino de português |
title_short |
Marks of argumentation in texts written by children |
title_full |
Marks of argumentation in texts written by children |
title_fullStr |
Marks of argumentation in texts written by children |
title_full_unstemmed |
Marks of argumentation in texts written by children |
title_sort |
Marks of argumentation in texts written by children |
author |
Riolfi, Claudia Rosa |
author_facet |
Riolfi, Claudia Rosa Costa, Renata de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Renata de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Riolfi, Claudia Rosa Costa, Renata de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing Argumentation Portuguese teaching Escrita Argumentação Ensino de português |
topic |
Writing Argumentation Portuguese teaching Escrita Argumentação Ensino de português |
description |
This work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examinesthe strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuadethe addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’spossibility of being gradually more successful when persuading in written texts.Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed outthat, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficientarguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks ofargumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order toorganize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated thatchildren are already able to take advantage of linguistic strategies in order topersuade the addressees established in their texts. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666 10.20396/zet.v18i0.8646666 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v18i0.8646666 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666/13568 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2010 Brasil; 2010 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324 Zetetike; Vol. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324 Zetetike; v. 18 (2010): (n. esp.) Linguagem e práticas socioculturais: perspectivas para a Educação Matemática; 295-324 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590311026688 |