Research methodology in information literacy: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Robson Souza da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Teixeira, Thiciane Mary Carvalho, Pinto, Virginia Bentes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728
Resumo: Information Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research  related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information Literacy
id UNICAMP-4_f63a9e3a5ff33554ddb58c47172951c5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653728
network_acronym_str UNICAMP-4
network_name_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Research methodology in information literacy: a systematic reviewMetodologia da pesquisa em competência em informação: uma revisão sistemáticaInformation literacyResearch methodsLiterature reviewCompetência em informaçãoMétodos de pesquisaRevisão de litertaturaInformation Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research  related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information LiteracyAs pesquisas relacionadas à temática levaram à proliferação de modelos de Competência em Informação, utilizados como quadro de referência, para aplicação em outras pesquisas ou na prática bibliotecária. Tendo isso em vista, questiona-se: quais foram os modelos de Competência em Informação utilizados como quadro de referência em dissertações e teses defendidas em Programas de Pós-Graduação em Ciência da Informação, no período de 2014 a 2018? O presente trabalho tem como objetivo geral: identificar os modelos de Competência em Informação utilizados com mais frequência na pesquisa sobre Competência em Informação no Brasil. E como objetivos específicos: a) apresentar um panorama da pesquisa brasileira sobre Competência em Informação; b) apresentar as principais tendências na produção de teses e dissertações sobre Competência em Informação no Brasil; c) realizar uma revisão sistemática da pesquisa brasileira em nível de Mestrado e Doutorado em Ciência da Informação entre 2014-2018.  Trata-se de uma pesquisa exploratória, de abordagem qualitativa, que utiliza como método de pesquisa bibliográfica a revisão sistemática dos resultados obtidos em levantamento realizado na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Conclui apontando para o fato de que os modelos de Competência em Informação são tidos como essenciais para o desenvolvimento da pesquisa sobre a temática e servem como fundamentação teórica e metodológica para a crítica, a interpretação e aplicação de conceitos e métodos sobre Competência em Informação.Universidade Estadual de Campinas2019-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa exploratória; Abordagem Qualitativa; Revisão de Literatura.application/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/865372810.20396/rdbci.v17i0.8653728RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 17 (2019): Continuous Publishing; e019014RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 17 (2019): Publicação Contínua; e0190141678-765Xreponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf_1Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoSilva, Carlos Robson Souza daTeixeira, Thiciane Mary CarvalhoPinto, Virginia Bentesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-18T11:30:03Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8653728Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbciPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/oaippec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br1678-765X1678-765Xopendoar:2023-05-22T10:16:25.878951Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Research methodology in information literacy: a systematic review
Metodologia da pesquisa em competência em informação: uma revisão sistemática
title Research methodology in information literacy: a systematic review
spellingShingle Research methodology in information literacy: a systematic review
Silva, Carlos Robson Souza da
Information literacy
Research methods
Literature review
Competência em informação
Métodos de pesquisa
Revisão de litertatura
title_short Research methodology in information literacy: a systematic review
title_full Research methodology in information literacy: a systematic review
title_fullStr Research methodology in information literacy: a systematic review
title_full_unstemmed Research methodology in information literacy: a systematic review
title_sort Research methodology in information literacy: a systematic review
author Silva, Carlos Robson Souza da
author_facet Silva, Carlos Robson Souza da
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
Pinto, Virginia Bentes
author_role author
author2 Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
Pinto, Virginia Bentes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Robson Souza da
Teixeira, Thiciane Mary Carvalho
Pinto, Virginia Bentes
dc.subject.por.fl_str_mv Information literacy
Research methods
Literature review
Competência em informação
Métodos de pesquisa
Revisão de litertatura
topic Information literacy
Research methods
Literature review
Competência em informação
Métodos de pesquisa
Revisão de litertatura
description Information Literacy has been the object of study in Information Science since its inception in 1974. Research  related to the theme has led to the proliferation of Information Literacy models, used as reference framework, for application in other researches or in librarian practice. With this in view, we ask: what were the models of Information Literacy used as reference framework in dissertations and theses defended in Information Science Graduate Programs, from 2014 to 2018? The present work has as general goal: to identify the models of Information Literacy used more frequently in the research on Information Literacy in Brazil. And as specific goals: a) present a panorama of the Brazilian research on Information Literacy; b) present the main trends in the production of theses and dissertations on Information Literacy in Brazil; c) to carry out a systematic review of Brazilian research in Master's and Doctoral degrees in Information Science between 2014-2018. This is an exploratory, qualitative approach that uses as a method of bibliographic research the systematic review of the results obtained in a survey carried out at the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD, in the Portuguese acronym) of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT, in the Portuguese acronym). It concludes by pointing to the fact that the Information Literacy models are considered essential for the development of research on the subject and serves as theoretical and methodological basis for the critique, interpretation and application of concepts and me thods on Information Literacy
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa exploratória; Abordagem Qualitativa; Revisão de Literatura.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728
10.20396/rdbci.v17i0.8653728
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728
identifier_str_mv 10.20396/rdbci.v17i0.8653728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8653728/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 17 (2019): Continuous Publishing; e019014
RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 17 (2019): Publicação Contínua; e019014
1678-765X
reponame:Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
collection Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||gilbfe@unicamp.br|| rdbci@unicamp.br|| danif@unicamp.br
_version_ 1788167559951941632