XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ana Paula
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Resgate (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050
Resumo: Afonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. 
id UNICAMP-6_45ff94c2f70124ba98b8ec907c08f4b6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669050
network_acronym_str UNICAMP-6
network_name_str Resgate (Online)
repository_id_str
spelling XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922São Paulo del siglo XIX ilustrado en el Museu Paulista, 1922A São Paulo do século XIX ilustrada no Museu Paulista, 1922Museu PaulistaCentenario de la IndependenciaRepresentaciónExhibiciónAfonso TaunayMuseu PaulistaCentenário da IndependênciaRepresentaçãoExposiçãoAfonso TaunayMuseu PaulistaIndependence CentenaryRepresentationExhibitionAfonso TaunayAfonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. Afonso d'Escragnolle Taunay, durante su carrera profesional, especialmente durante su gestión al frente del Museu Paulista, estuvo fuertemente relacionado con la prensa escrita y el mercado editorial. Quizás esto lo acercó a varios artistas con actividades más allá de los óleos que luego se encuentran en museos y colecciones privadas. Muchos de estos pintores, incluso antes de los encargos que realizaron para el Museu Paulista, ya tenían una amplia experiencia como ilustradores, retocadores fotográficos y dibujantes de documentales, con producciones dirigidas a un público más amplio. El artículo está dedicado a explorar parte de las pinturas encargadas por estos profesionales para tres salas del Museo inaugurado en 1922, y como tal elección destacó otro tipo de pintura de historia.Afonso d'Escragnolle Taunay, durante sua trajetória profissional, em especial ao longo da gestão à frente do Museu Paulista, esteve fortemente relacionado com a imprensa escrita e o mercado editorial. Talvez isso o tenha aproximado de diversos artistas com atuação além de pinturas a óleo então encontradas em museus e coleções particulares. Muitos destes pintores, antes mesmo das encomendas que executaram para o Museu Paulista, já possuíam ampla experiência como ilustradores, retocadores de fotografias e desenhistas documentalistas, tendo produção voltada para público mais alargado. O artigo é dedicado a explorar parcela das encomendas de pinturas realizadas por tais profissionais para três salas do Museu inauguradas em 1922 e como tal escolha destacou outro tipo de pintura de históriaUniversidade Estadual de Campinas2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/866905010.20396/resgate.v30i00.8669050Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e0220112178-3284reponame:Resgate (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050/30649contemporary BrazilBrasil contemporáneoBrasil contemporâneoCopyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Culturahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Ana Paula2023-03-14T14:07:41Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8669050Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/oai||resgate@unicamp.br2178-32842178-3284opendoar:2023-03-14T14:07:41Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
São Paulo del siglo XIX ilustrado en el Museu Paulista, 1922
A São Paulo do século XIX ilustrada no Museu Paulista, 1922
title XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
spellingShingle XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
Nascimento, Ana Paula
Museu Paulista
Centenario de la Independencia
Representación
Exhibición
Afonso Taunay
Museu Paulista
Centenário da Independência
Representação
Exposição
Afonso Taunay
Museu Paulista
Independence Centenary
Representation
Exhibition
Afonso Taunay
title_short XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
title_full XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
title_fullStr XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
title_full_unstemmed XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
title_sort XIX's São Paulo pictured at the Museu Paulista, 1922
author Nascimento, Ana Paula
author_facet Nascimento, Ana Paula
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Museu Paulista
Centenario de la Independencia
Representación
Exhibición
Afonso Taunay
Museu Paulista
Centenário da Independência
Representação
Exposição
Afonso Taunay
Museu Paulista
Independence Centenary
Representation
Exhibition
Afonso Taunay
topic Museu Paulista
Centenario de la Independencia
Representación
Exhibición
Afonso Taunay
Museu Paulista
Centenário da Independência
Representação
Exposição
Afonso Taunay
Museu Paulista
Independence Centenary
Representation
Exhibition
Afonso Taunay
description Afonso d'Escragnolle Taunay, during his professional trajectory, especially during his direction of the Museu Paulista, was strongly linked to the written press as well as to the publishing market. Perhaps this brought him closer to several artists working beyond oil paintings then found in museums and private collections. Many of these painters, even before the commissions they carried out for the Museu Paulista, already had extensive experience as illustrators, retouchers of photographs and documental draftsmen, with production aimed at a wider audience. This article is dedicated to exploring part of the paintings commissioned by these professionals for three rooms of the Museum opened in 1922, and how that choice highlighted another type of history painting. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050
10.20396/resgate.v30i00.8669050
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050
identifier_str_mv 10.20396/resgate.v30i00.8669050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8669050/30649
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv contemporary Brazil
Brasil contemporáneo
Brasil contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; Vol. 30 (2022): Publicação contínua; e022011
Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura; v. 30 (2022): Publicação contínua; e022011
2178-3284
reponame:Resgate (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Resgate (Online)
collection Resgate (Online)
repository.name.fl_str_mv Resgate (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||resgate@unicamp.br
_version_ 1800216871403782144