Protagonism and adherence to moral values at school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista @mbienteeducação |
Texto Completo: | https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183 |
Resumo: | This research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence. |
id |
UNICID_5d6ffdea1976d03a18eb0e8e4505f2cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1183 |
network_acronym_str |
UNICID |
network_name_str |
Revista @mbienteeducação |
repository_id_str |
|
spelling |
Protagonism and adherence to moral values at schoolProtagonismo y adherencia a los valores morales en la escuelaProtagonismo e adesão a valores morais na escolaValores moraisBullyingSistemas de apoio entre iguaisMoral valuesBullyingPeer support systemsValores moralesAcosoSistemas de apoyo entre igualesThis research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence. Esta investigación tuvo como objetivo comparar la adhesión a los valores morales respeto, justicia y solidaridad entre tres grupos de jóvenes que participan o no en Equipos de Ayuda (HT) en sus escuelas; verificar si la adherencia al respeto en hipotéticas situaciones de bullying está más relacionada con la adherencia a la justicia o la solidaridad; y analizar las diferencias en las respuestas en relación con el género. En la investigación con enfoque cuantitativo y cualitativo, participaron de la muestra 2.513 adolescentes de escuelas privadas de São Paulo. El instrumento utilizado fue un cuestionario con preguntas cerradas. Los datos indican que las niñas muestran mayor adherencia a todos los valores. La adhesión al respeto está más relacionada con la solidaridad que con la justicia; los grupos formados por adolescentes de HT tienen un modo de adherencia más evolucionado y en las escuelas con HT la adherencia a los valores morales es mayor entre los adolescentes en comparación con los grupos que no tienen esta forma de protagonismo en su escuela. Es necesario comprender la adhesión a los valores morales y presentar una estrategia eficaz para incentivarlos en los jóvenes que actúan como protagonistas en la convivencia.Esta pesquisa teve como objetivos comparar o modo de adesão aos valores morais respeito, justiça e solidariedade entre três grupos de jovens engajados ou não em Equipes de Ajuda (HTs) em suas escolas; verificar se a adesão ao respeito em situações hipotéticas de bullying está mais relacionada à adesão a justiça ou a solidariedade; e analisar diferenças nas respostas em relação ao gênero. Na pesquisa de abordagem quanti-qualitativa, participaram da amostra 2.513 adolescentes de escolas particulares paulistas. O instrumento utilizado foi um questionário com perguntas fechadas. Os dados apontam que meninas apresentam maior de adesão a todos os valores. A adesão ao respeito está mais relacionada à solidariedade que à justiça; os grupos formados pelos adolescentes das HTs apresentam modo de adesão mais evoluído e em escolas com HTs a adesão aos valores morais é maior entre adolescentes em relação aos grupos que não possuem em sua escola esta forma de protagonismo. É necessário compreender a adesão aos valores morais e apresentar uma estratégia eficaz de fomentá-los nos jovens que atuam de maneira protagonista na convivência.Universidade Cidade de São Paulo2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/118310.26843/ae.v15i00.1183Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e0220161982-863210.26843/ae.v15i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/988https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/989https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/990Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognettainfo:eu-repo/semantics/openAccessBomfim, Sanderli Aparecida BicudoTognetta, Luciene Regina Paulino2022-12-27T01:54:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1183Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-12-27T01:54:46Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Protagonism and adherence to moral values at school Protagonismo y adherencia a los valores morales en la escuela Protagonismo e adesão a valores morais na escola |
title |
Protagonism and adherence to moral values at school |
spellingShingle |
Protagonism and adherence to moral values at school Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo Valores morais Bullying Sistemas de apoio entre iguais Moral values Bullying Peer support systems Valores morales Acoso Sistemas de apoyo entre iguales |
title_short |
Protagonism and adherence to moral values at school |
title_full |
Protagonism and adherence to moral values at school |
title_fullStr |
Protagonism and adherence to moral values at school |
title_full_unstemmed |
Protagonism and adherence to moral values at school |
title_sort |
Protagonism and adherence to moral values at school |
author |
Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo |
author_facet |
Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo Tognetta, Luciene Regina Paulino |
author_role |
author |
author2 |
Tognetta, Luciene Regina Paulino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo Tognetta, Luciene Regina Paulino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Valores morais Bullying Sistemas de apoio entre iguais Moral values Bullying Peer support systems Valores morales Acoso Sistemas de apoyo entre iguales |
topic |
Valores morais Bullying Sistemas de apoio entre iguais Moral values Bullying Peer support systems Valores morales Acoso Sistemas de apoyo entre iguales |
description |
This research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183 10.26843/ae.v15i00.1183 |
url |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183 |
identifier_str_mv |
10.26843/ae.v15i00.1183 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/988 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/989 https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognetta info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognetta |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Cidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e022016 1982-8632 10.26843/ae.v15i00 reponame:Revista @mbienteeducação instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) instacron:UNICID |
instname_str |
Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
instacron_str |
UNICID |
institution |
UNICID |
reponame_str |
Revista @mbienteeducação |
collection |
Revista @mbienteeducação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1798315142477250560 |