Protagonism and adherence to moral values at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Tognetta, Luciene Regina Paulino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista @mbienteeducação
Texto Completo: https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183
Resumo: This research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence.  
id UNICID_5d6ffdea1976d03a18eb0e8e4505f2cf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1183
network_acronym_str UNICID
network_name_str Revista @mbienteeducação
repository_id_str
spelling Protagonism and adherence to moral values at schoolProtagonismo y adherencia a los valores morales en la escuelaProtagonismo e adesão a valores morais na escolaValores moraisBullyingSistemas de apoio entre iguaisMoral valuesBullyingPeer support systemsValores moralesAcosoSistemas de apoyo entre igualesThis research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence.  Esta investigación tuvo como objetivo comparar la adhesión a los valores morales respeto, justicia y solidaridad entre tres grupos de jóvenes que participan o no en Equipos de Ayuda (HT) en sus escuelas; verificar si la adherencia al respeto en hipotéticas situaciones de bullying está más relacionada con la adherencia a la justicia o la solidaridad; y analizar las diferencias en las respuestas en relación con el género. En la investigación con enfoque cuantitativo y cualitativo, participaron de la muestra 2.513 adolescentes de escuelas privadas de São Paulo. El instrumento utilizado fue un cuestionario con preguntas cerradas. Los datos indican que las niñas muestran mayor adherencia a todos los valores. La adhesión al respeto está más relacionada con la solidaridad que con la justicia; los grupos formados por adolescentes de HT tienen un modo de adherencia más evolucionado y en las escuelas con HT la adherencia a los valores morales es mayor entre los adolescentes en comparación con los grupos que no tienen esta forma de protagonismo en su escuela. Es necesario comprender la adhesión a los valores morales y presentar una estrategia eficaz para incentivarlos en los jóvenes que actúan como protagonistas en la convivencia.Esta pesquisa teve como objetivos comparar o modo de adesão aos valores morais respeito, justiça e solidariedade entre três grupos de jovens engajados ou não em Equipes de Ajuda (HTs) em suas escolas; verificar se a adesão ao respeito em situações hipotéticas de bullying está mais relacionada à adesão a justiça ou a solidariedade; e analisar diferenças nas respostas em relação ao gênero. Na pesquisa de abordagem quanti-qualitativa, participaram da amostra 2.513 adolescentes de escolas particulares paulistas. O instrumento utilizado foi um questionário com perguntas fechadas. Os dados apontam que meninas apresentam maior de adesão a todos os valores. A adesão ao respeito está mais relacionada à solidariedade que à justiça; os grupos formados pelos adolescentes das HTs apresentam modo de adesão mais evoluído e em escolas com HTs a adesão aos valores morais é maior entre adolescentes em relação aos grupos que não possuem em sua escola esta forma de protagonismo. É necessário compreender a adesão aos valores morais e apresentar uma estratégia eficaz de fomentá-los nos jovens que atuam de maneira protagonista na convivência.Universidade Cidade de São Paulo2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/118310.26843/ae.v15i00.1183Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e0220161982-863210.26843/ae.v15i00reponame:Revista @mbienteeducaçãoinstname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)instacron:UNICIDporenghttps://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/988https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/989https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/990Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognettainfo:eu-repo/semantics/openAccessBomfim, Sanderli Aparecida BicudoTognetta, Luciene Regina Paulino2022-12-27T01:54:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1183Revistahttp://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/oai1982-86321982-8632opendoar:2022-12-27T01:54:46Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)false
dc.title.none.fl_str_mv Protagonism and adherence to moral values at school
Protagonismo y adherencia a los valores morales en la escuela
Protagonismo e adesão a valores morais na escola
title Protagonism and adherence to moral values at school
spellingShingle Protagonism and adherence to moral values at school
Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo
Valores morais
Bullying
Sistemas de apoio entre iguais
Moral values
Bullying
Peer support systems
Valores morales
Acoso
Sistemas de apoyo entre iguales
title_short Protagonism and adherence to moral values at school
title_full Protagonism and adherence to moral values at school
title_fullStr Protagonism and adherence to moral values at school
title_full_unstemmed Protagonism and adherence to moral values at school
title_sort Protagonism and adherence to moral values at school
author Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo
author_facet Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo
Tognetta, Luciene Regina Paulino
author_role author
author2 Tognetta, Luciene Regina Paulino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bomfim, Sanderli Aparecida Bicudo
Tognetta, Luciene Regina Paulino
dc.subject.por.fl_str_mv Valores morais
Bullying
Sistemas de apoio entre iguais
Moral values
Bullying
Peer support systems
Valores morales
Acoso
Sistemas de apoyo entre iguales
topic Valores morais
Bullying
Sistemas de apoio entre iguais
Moral values
Bullying
Peer support systems
Valores morales
Acoso
Sistemas de apoyo entre iguales
description This research aimed to compare the adherence to the moral values respect, justice and solidarity among three groups of young people engaged or not in Help Teams (HT) in their schools; verify whether adherence to respect in hypothetical situations of bullying is more related to adherence to justice or solidarity; and analyze differences in responses in relation to gender. In the research with a quantitative and qualitative approach, 2,513 adolescents from private schools in São Paulo participated in the sample. The instrument used was a questionnaire with closed questions. The data indicate that girls show greater adherence to all values. Adherence to respect is more related to solidarity than to justice; the groups formed by adolescents from HTs have a more evolved mode of adherence and in schools with HTs, adherence to moral values is greater among adolescents compared to groups that do not have this form of protagonism in their school. It is necessary to understand adherence to moral values and present an effective strategy to encourage them in young people who act as protagonists in coexistence.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183
10.26843/ae.v15i00.1183
url https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183
identifier_str_mv 10.26843/ae.v15i00.1183
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/988
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/989
https://publicacoes.unicid.edu.br/index.php/ambienteeducacao/article/view/1183/990
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognetta
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sanderli Aparecida Bicudo Bomfim, Luciene Regina Paulino Tognetta
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Cidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Revista @mbienteeducação; (2022) v. 15, Publicação Contínua; e022016
1982-8632
10.26843/ae.v15i00
reponame:Revista @mbienteeducação
instname:Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron:UNICID
instname_str Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
instacron_str UNICID
institution UNICID
reponame_str Revista @mbienteeducação
collection Revista @mbienteeducação
repository.name.fl_str_mv Revista @mbienteeducação - Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798315142477250560