Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bechelany, Camila Campelo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: fra
Título da fonte: Mouseion (Canoas)
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717
Resumo: The exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art.
id UNILASALLE-1_84b10d20148e1426591b0c79a9330a35
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/717
network_acronym_str UNILASALLE-1
network_name_str Mouseion (Canoas)
repository_id_str
spelling Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitionsAlterité et art contemporain: une étude de deux expositions internationalesAlteridade e arte contemporânea: a análise de duas exposições internacionais de arteInternational art exhibitionsCultural representationLatin AmericaExpositions d'art internationalesReprésentation culturelleAmérique latineExposições internacionais de arteRepresentação culturalAmérica LatinaExposiçõesThe exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art.L'exposition Magiciens de la Terre (Paris, 1989) marque le début, en Europe, d'un nouveau regard de la scène artistique traditionnelle sur l'art « étranger ». Au Brésil en 1998, l'exposition Antropofagia, 24e Biennale de São Paulo proposait un thème d'articulation entre les sphères locale et globale. A travers l'analyse des discours diffusés par ces expositions, nous entendons comprendre les stratégies opérées par la scène artistique internationale dans la diffusion d'une certaine conception de la mondialisation et du multiculturalisme liée à l'art contemporain.A exposição Magiciens de la Terre (Paris, 1989) marca o início de um novo olhar da cena de arte tradicional sobre as cenas não-ocidentais e a participação dos países não-centrais no campo artístico internacional. O projeto de exposição visava reunir em um só espaço, realidades estéticas múltiplas e foi considerado por muitos autores  como uma etapa decisiva para o reconhecimento de uma “nova” cartografia da arte contemporânea. No Brasil uma outra exposição marca também uma transformação: a 24a Bienal de São Paulo - Antropofagia de 1998 propôs um tema de articulação entre as esferas local e global. Os dois eventos levantavam questões sobre as características culturais dos objetos de arte assim como a particularidade cultural dos agentes, artistas e dos movimentos artísticos apresentados e evocaram a construção de um discurso ideológico particular em torno da globalização das artes visuais. Intendemos, pode meio da análise dos discursos difundidos por estas exposições compreender as estratégia operadas pelas instituições e pelos agentes (curadores, críticos) na difusão de uma certa concepção de globalização e de multiculturalismo bastante ligadas à arte da América Latina.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2012-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/71710.18316/717Mouseion; No. 13 (2012); p. 97-113Revista Mouseion; n. 13 (2012); p. 97-1131981-7207reponame:Mouseion (Canoas)instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle)instacron:UNILASALLEfrahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717/754Bechelany, Camila Campeloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-31T14:32:30Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/717Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseionhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/oai||revista.mouseion@unilasalle.edu.br1981-72071981-7207opendoar:2022-05-31T14:32:30Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle)false
dc.title.none.fl_str_mv Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
Alterité et art contemporain: une étude de deux expositions internationales
Alteridade e arte contemporânea: a análise de duas exposições internacionais de arte
title Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
spellingShingle Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
Bechelany, Camila Campelo
International art exhibitions
Cultural representation
Latin America
Expositions d'art internationales
Représentation culturelle
Amérique latine
Exposições internacionais de arte
Representação cultural
América Latina
Exposições
title_short Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
title_full Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
title_fullStr Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
title_full_unstemmed Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
title_sort Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
author Bechelany, Camila Campelo
author_facet Bechelany, Camila Campelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bechelany, Camila Campelo
dc.subject.por.fl_str_mv International art exhibitions
Cultural representation
Latin America
Expositions d'art internationales
Représentation culturelle
Amérique latine
Exposições internacionais de arte
Representação cultural
América Latina
Exposições
topic International art exhibitions
Cultural representation
Latin America
Expositions d'art internationales
Représentation culturelle
Amérique latine
Exposições internacionais de arte
Representação cultural
América Latina
Exposições
description The exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717
10.18316/717
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717
identifier_str_mv 10.18316/717
dc.language.iso.fl_str_mv fra
language fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717/754
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Mouseion; No. 13 (2012); p. 97-113
Revista Mouseion; n. 13 (2012); p. 97-113
1981-7207
reponame:Mouseion (Canoas)
instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle)
instacron:UNILASALLE
instname_str Centro Universitário La Salle (Unilasalle)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Mouseion (Canoas)
collection Mouseion (Canoas)
repository.name.fl_str_mv Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.mouseion@unilasalle.edu.br
_version_ 1800218180186013696