Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | fra |
Título da fonte: | Mouseion (Canoas) |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717 |
Resumo: | The exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art. |
id |
UNILASALLE-1_84b10d20148e1426591b0c79a9330a35 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/717 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-1 |
network_name_str |
Mouseion (Canoas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitionsAlterité et art contemporain: une étude de deux expositions internationalesAlteridade e arte contemporânea: a análise de duas exposições internacionais de arteInternational art exhibitionsCultural representationLatin AmericaExpositions d'art internationalesReprésentation culturelleAmérique latineExposições internacionais de arteRepresentação culturalAmérica LatinaExposiçõesThe exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art.L'exposition Magiciens de la Terre (Paris, 1989) marque le début, en Europe, d'un nouveau regard de la scène artistique traditionnelle sur l'art « étranger ». Au Brésil en 1998, l'exposition Antropofagia, 24e Biennale de São Paulo proposait un thème d'articulation entre les sphères locale et globale. A travers l'analyse des discours diffusés par ces expositions, nous entendons comprendre les stratégies opérées par la scène artistique internationale dans la diffusion d'une certaine conception de la mondialisation et du multiculturalisme liée à l'art contemporain.A exposição Magiciens de la Terre (Paris, 1989) marca o início de um novo olhar da cena de arte tradicional sobre as cenas não-ocidentais e a participação dos países não-centrais no campo artístico internacional. O projeto de exposição visava reunir em um só espaço, realidades estéticas múltiplas e foi considerado por muitos autores como uma etapa decisiva para o reconhecimento de uma “nova” cartografia da arte contemporânea. No Brasil uma outra exposição marca também uma transformação: a 24a Bienal de São Paulo - Antropofagia de 1998 propôs um tema de articulação entre as esferas local e global. Os dois eventos levantavam questões sobre as características culturais dos objetos de arte assim como a particularidade cultural dos agentes, artistas e dos movimentos artísticos apresentados e evocaram a construção de um discurso ideológico particular em torno da globalização das artes visuais. Intendemos, pode meio da análise dos discursos difundidos por estas exposições compreender as estratégia operadas pelas instituições e pelos agentes (curadores, críticos) na difusão de uma certa concepção de globalização e de multiculturalismo bastante ligadas à arte da América Latina.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2012-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/71710.18316/717Mouseion; No. 13 (2012); p. 97-113Revista Mouseion; n. 13 (2012); p. 97-1131981-7207reponame:Mouseion (Canoas)instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle)instacron:UNILASALLEfrahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717/754Bechelany, Camila Campeloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-31T14:32:30Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/717Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseionhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/oai||revista.mouseion@unilasalle.edu.br1981-72071981-7207opendoar:2022-05-31T14:32:30Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions Alterité et art contemporain: une étude de deux expositions internationales Alteridade e arte contemporânea: a análise de duas exposições internacionais de arte |
title |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
spellingShingle |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions Bechelany, Camila Campelo International art exhibitions Cultural representation Latin America Expositions d'art internationales Représentation culturelle Amérique latine Exposições internacionais de arte Representação cultural América Latina Exposições |
title_short |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
title_full |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
title_fullStr |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
title_full_unstemmed |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
title_sort |
Alterity and contemporary art: the analysis of two international art exhibitions |
author |
Bechelany, Camila Campelo |
author_facet |
Bechelany, Camila Campelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bechelany, Camila Campelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
International art exhibitions Cultural representation Latin America Expositions d'art internationales Représentation culturelle Amérique latine Exposições internacionais de arte Representação cultural América Latina Exposições |
topic |
International art exhibitions Cultural representation Latin America Expositions d'art internationales Représentation culturelle Amérique latine Exposições internacionais de arte Representação cultural América Latina Exposições |
description |
The exhibition Magiciens de la Terre(Paris, 1989) is a landmark of a new look, in Europe, from the traditional art scene to the “art of the other”. In Brazil, in 1998,the exhibition Antropofagia, the 24th São Paulo Biennial, proposed a theme that articulatedthe local and the global cultures.We willtry, from the analysis of speeches announced by both exhibitions, understand the strategies carried out by the international art scene in the reproduction of a certain notion of globalization and multiculturalism in contemporary art. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717 10.18316/717 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717 |
identifier_str_mv |
10.18316/717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
fra |
language |
fra |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/717/754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mouseion; No. 13 (2012); p. 97-113 Revista Mouseion; n. 13 (2012); p. 97-113 1981-7207 reponame:Mouseion (Canoas) instname:Centro Universitário La Salle (Unilasalle) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Centro Universitário La Salle (Unilasalle) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Mouseion (Canoas) |
collection |
Mouseion (Canoas) |
repository.name.fl_str_mv |
Mouseion (Canoas) - Centro Universitário La Salle (Unilasalle) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.mouseion@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1800218180186013696 |