Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perez, Jéssica
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Schonrock, Jéssica, Cardoso, Leonardo de Souza, da Silva, Mariana Nunes, Oliveira, Nathalie de Rezende, Gomes, Sofia Ramalho, Erculano, Tayala, Schneider, Ilana, Thieme, Rubia Daniela, dos Santos, Thais Cristina, Ditterich, Rafael Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Saúde e Desenvolvimento Humano
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7652
Resumo: Objective: To report the experience in the performance of health students as attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Coronavirus disease (Covid-19) in Curitiba/PR.Material and Methods: This is a descriptive study, type of experience report, referring to the period from April to July 2020.Results: The challenges of implementing the information center are highlighted, especially about training and the need for constant review of protocols and service flows. The use of an electronic system enabled agility in the call center and higher quality of the information obtained and of the guidance provided to population. The importance of qualified listening was observed, which was able to identify situations that went beyond the pre-established protocols. The direct support and guidance of health professionals to students were essential for solving these cases and for the proper referral and/or monitoring of patients with suspected or confirmed Covid-19.Conclusion: The experience of the attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Covid-19 allowed to identify the challenges and difficulties, which made it possible to propose solutions to increase service quality, and improve the attention to population.
id UNILASALLE-6_4c122701202d21826d8a47caec8e34fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7652
network_acronym_str UNILASALLE-6
network_name_str Saúde e Desenvolvimento Humano
repository_id_str
spelling Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience reportCentral de Informações Covid-19 como ação de enfrentamento ao novo coronavírus: Relato de experiênciaTelemedicine; Telemonitoring; Coronavirus Infections; Information CentersTelemedicina; Telemonitoramento; Infecções por Coronavirus; Centros de InformaçãoObjective: To report the experience in the performance of health students as attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Coronavirus disease (Covid-19) in Curitiba/PR.Material and Methods: This is a descriptive study, type of experience report, referring to the period from April to July 2020.Results: The challenges of implementing the information center are highlighted, especially about training and the need for constant review of protocols and service flows. The use of an electronic system enabled agility in the call center and higher quality of the information obtained and of the guidance provided to population. The importance of qualified listening was observed, which was able to identify situations that went beyond the pre-established protocols. The direct support and guidance of health professionals to students were essential for solving these cases and for the proper referral and/or monitoring of patients with suspected or confirmed Covid-19.Conclusion: The experience of the attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Covid-19 allowed to identify the challenges and difficulties, which made it possible to propose solutions to increase service quality, and improve the attention to population.Objetivo: Relatar a experiência da atuação de estudantes da saúde como atendentes em uma central de informações para orientação e monitoramento da população quanto à COVID-19 no No município de Curitiba/PR.Método: Trata-se de um estudo descritivo, tipo relato de experiência, referente ao período de abril a julho de 2020.Resultados: Destacam-se os desafios da implantação do Call Center, sobretudo quanto às capacitações e necessidade de constante revisão dos protocolos e fluxos de atendimento. A utilização de sistema eletrônico possibilitou agilidade no teleatendimento e maior qualidade das informações obtidas e das orientações fornecidas aos usuários. Foi observa a importância da escuta qualificada, a qual foi capaz de identificar situações que transcendiam aos protocolos pré-estabelecidos. O apoio e orientação direta de profissionais da saúde aos estudantes foram fundamentais para resolução desses casos e para o encaminhamento e/ou monitoramento adequado dos usuários com suspeita ou confirmação de COVID-19.Conclusão: A experiência de atuação dos atendentes em uma central de informações para orientação e monitoramento da população quanto à COVID-19 permitiu identificar os desafios e as dificuldades do teleatendimento, o que possibilitou propor soluções para aumentar a qualidade do serviço e melhorar à atenção aos usuários.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Estado do Paraná (FA) em parceria com a Superintendência Geral de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior (SETI) e a Secretaria de Estado da Saúde (SESA).Perez, JéssicaSchonrock, JéssicaCardoso, Leonardo de Souzada Silva, Mariana NunesOliveira, Nathalie de RezendeGomes, Sofia RamalhoErculano, TayalaSchneider, IlanaThieme, Rubia Danielados Santos, Thais CristinaDitterich, Rafael Gomes2021-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/765210.18316/sdh.v9i3.7652Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 3 (2021); p. 1-12Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 3 (2021); p. 1-122317-8582reponame:Saúde e Desenvolvimento Humanoinstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7652/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7652/1756Direitos autorais 2021 Saúde e Desenvolvimento Humanoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-03-14T14:39:59Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7652Revistahttp://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimentohttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/oaisdh@unilasalle.edu.br2317-85822317-8582opendoar:2022-03-14T14:39:59Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
Central de Informações Covid-19 como ação de enfrentamento ao novo coronavírus: Relato de experiência
title Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
spellingShingle Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
Perez, Jéssica
Telemedicine; Telemonitoring; Coronavirus Infections; Information Centers
Telemedicina; Telemonitoramento; Infecções por Coronavirus; Centros de Informação
title_short Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
title_full Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
title_fullStr Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
title_full_unstemmed Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
title_sort Covid-19 Information Center as an action to face the new coronavirus: Experience report
author Perez, Jéssica
author_facet Perez, Jéssica
Schonrock, Jéssica
Cardoso, Leonardo de Souza
da Silva, Mariana Nunes
Oliveira, Nathalie de Rezende
Gomes, Sofia Ramalho
Erculano, Tayala
Schneider, Ilana
Thieme, Rubia Daniela
dos Santos, Thais Cristina
Ditterich, Rafael Gomes
author_role author
author2 Schonrock, Jéssica
Cardoso, Leonardo de Souza
da Silva, Mariana Nunes
Oliveira, Nathalie de Rezende
Gomes, Sofia Ramalho
Erculano, Tayala
Schneider, Ilana
Thieme, Rubia Daniela
dos Santos, Thais Cristina
Ditterich, Rafael Gomes
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Estado do Paraná (FA) em parceria com a Superintendência Geral de Ciência, Tecnologia e Ensino Superior (SETI) e a Secretaria de Estado da Saúde (SESA).
dc.contributor.author.fl_str_mv Perez, Jéssica
Schonrock, Jéssica
Cardoso, Leonardo de Souza
da Silva, Mariana Nunes
Oliveira, Nathalie de Rezende
Gomes, Sofia Ramalho
Erculano, Tayala
Schneider, Ilana
Thieme, Rubia Daniela
dos Santos, Thais Cristina
Ditterich, Rafael Gomes
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv Telemedicine; Telemonitoring; Coronavirus Infections; Information Centers
Telemedicina; Telemonitoramento; Infecções por Coronavirus; Centros de Informação
topic Telemedicine; Telemonitoring; Coronavirus Infections; Information Centers
Telemedicina; Telemonitoramento; Infecções por Coronavirus; Centros de Informação
description Objective: To report the experience in the performance of health students as attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Coronavirus disease (Covid-19) in Curitiba/PR.Material and Methods: This is a descriptive study, type of experience report, referring to the period from April to July 2020.Results: The challenges of implementing the information center are highlighted, especially about training and the need for constant review of protocols and service flows. The use of an electronic system enabled agility in the call center and higher quality of the information obtained and of the guidance provided to population. The importance of qualified listening was observed, which was able to identify situations that went beyond the pre-established protocols. The direct support and guidance of health professionals to students were essential for solving these cases and for the proper referral and/or monitoring of patients with suspected or confirmed Covid-19.Conclusion: The experience of the attendants in an information center for guidance and monitoring of the population regarding Covid-19 allowed to identify the challenges and difficulties, which made it possible to propose solutions to increase service quality, and improve the attention to population.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-08
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7652
10.18316/sdh.v9i3.7652
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7652
identifier_str_mv 10.18316/sdh.v9i3.7652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/view/7652/pdf
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/saude_desenvolvimento/article/downloadSuppFile/7652/1756
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Saúde e Desenvolvimento Humano
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Saúde e Desenvolvimento Humano
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 3 (2021); p. 1-12
Saúde e Desenvolvimento Humano; v. 9, n. 3 (2021); p. 1-12
2317-8582
reponame:Saúde e Desenvolvimento Humano
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Saúde e Desenvolvimento Humano
collection Saúde e Desenvolvimento Humano
repository.name.fl_str_mv Saúde e Desenvolvimento Humano - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv sdh@unilasalle.edu.br
_version_ 1749120543444959232